تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / سه شنبه ۶ مرداد ۹۴

0

شاخص کل بورس ۴۸ واحد صعود کرد و به رقم ۶۶،۴۸۹ واحد رسید . حکشتی با ۲۷ واحد بیشترین تاثیر مثبت و شاراک با ۲۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۰۹٫۲ میلیارد تومان رسید که خپارس با ۴٫۲ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس ۴ واحد نزول کرد و به رقم ۷۷۸ واحد رسید. جم و مارون بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۸۴٫۵ میلیارد تومان رسید که جم با ۳٫۵ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

مهم ترین اخبار سیاسی

 

فابیوس در روزنامه ایران نوشت: پس از چند سال مذاکره دشوار اما سازنده بزودی به دعوت همتایم محمد جواد ظریف به تهران می‌روم و از این سفر خوشحال هستم .فرانسویان همیشه مجذوب ایران و بویژه میراث این فرهنگ کهن و سهم این کشور در تاریخ علم و اندیشه بوده‌اند. دانشجویان ایرانی نیز برای ما شگفتی‌آفرین‌اند؛ آنها چهره ایران در دانشگاه‌های فرانسه‌اند و خوش می‌درخشند. امروز شرایط برای بهبود و ارتقای سطح تبادلات دو کشور مهیا شده است .توافق هسته‌ای مهم ۱۴ ژوئیه یک چرخش است. برای آنکه این چرخش موفق باشد ضروری است هر یک از طرف‌ها تعهداتی را که پذیرفته طبق تقویم مورد توافق اجرا کند. فقط به این شرط است که تلاش‌هایی که همه طرفین به کار بسته‌اند اعتماد را ممکن خواهند کرد .

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران در ارتباط با سفر فدریکا موگرینی و لوران فابیوس به تهران در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گفت: تعامل با کشورهای اروپایی به عنوان شریکان تجاری برای ما مهم است و ما علاقه‌مند هستیم در چارچوب سیاست‌های اقتصادی خارجی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی تعامل داشته باشیم .این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای که در چند سال اخیر علیه کشورمان وضع شده است تصریح کرد: این تحریم‌ها باعث جلوگیری از برخی فعالیت‌های تجاری شده بود و اگر مراحل قانونی توافق جامع هسته‌ای طی شود زمینه برای همکاری‌های تجاری کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی با ایران بیش‌تر از گذشته فراهم می‌شود .
او با بیان این که سفر موگرینی و فابیوس به تهران در همین چارچوب صورت می‌گیرد تصریح کرد: ما با مقامات کشورهای اروپایی در زمینه‌های تجاری و سیاسی صحبت می‌کنیم و به طور کلی موضوعات مختلف و چالش‌هایی هم‌چون مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و مواد مخدر و موضوعات مورد علاقه از جمله مباحثی است که می‌تواند در جریان مذاکرات در تهران و پایتخت کشورهای اروپایی مطرح شود .

همچنین شنیدیم که ، قرار است در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد روسای جمهور روسیه و چین در رخداد کمتر مشاهده شده همگام با سران ایران و آمریکا به ایراد نطق بپردازند . بر اساس برنامه تعیین شده قرار است روسای جمهور چین، ایران، روسیه و آمریکا در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر سال جاری به سخنرانی بپردازند .به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس» حضور و سخنرانی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه و «جین پینگ» رییس جمهور چین رخدادی کمتر مشاهده شده است .

معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای این کشور در واکنش به اظهارات یک سیاستمدار جمهوری‌خواه که نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای را با هولوکاست مقایسه کرده بود گفت واشنگتن تا این اندازه درباره ایران، جدی است . وندی شرمن»، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ از اظهارات «مایک هوکابی»، سیاستمدار جمهوری‌خواه و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انتقاد کرد اما گفت واشنگتن در تقابل با ایران، به اندازه او جدیت دارد .او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری MSNBC روی آوردن «هوکابی» به اظهاراتی از این دست را «غم‌انگیز و مأیوس‌کننده» خواند اما تأکید کرد آمریکا، ایران را همان اندازه‌ای که او گفته جدی می‌گیرد .

مهم ترین اخبار اقتصادی

معاون اول رییس جمهورمی گوید:باید با هر عاملی که تولید داخلی را به مخاطره می‌اندازد مقابله کرد . اسحاق جهانگیری در جمع نمایندگان اتحادیه‌ها و تعاونی‌های برتر کشور با اشاره به اینکه ما اجازه نمی‌دهیم ارز بی جهت از کشور خارج شده و امکان اشتغال خارجی‌ها را فراهم کند، افزود: ‌ما در گذشته این تجارب تلخ را داشته‌ایم اما در مقطع فعلی برنامه دقیقی داریم و دنبال ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال هستیم .وی افزود: دولت با وجودی که با مشکلات زیادی کارخود را آغاز کرد، اما تلاش کرد به صورت عالمانه و کارشناسانه و فارغ از جنجال‌ها و حاشیه‌ها مسائل اصلی کشور و مردم را حل کند .جهانگیری با بیان اینکه اگر گاهی هم از شرایط موجود کشوری مطلبی گفته می‌شد، صرفا برای تبیین شرایط کشور بود،تصریح کرد: در همین مدت اتفاقات مهمی افتاد. من تعجب می‌کنم که مقامات آمریکایی می‌گویند ایرانی‌ها تحت فشار تحریم‌ها به مذاکره آمدند در حالی که ما با سیاست‌های دقیق که متکی به نظر کارشناسان و نخبگان بود، توانستیم تورم را کاهش داده، وارد دوره رونق اقتصادی شده و حدود ۶ میلیون تن گندم از کشاورزان بخریم .

معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از سفر هیات فرانسوی متشکل از صاحبان صنایع، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این کشور در اواسط شهریورماه امسال به ایران خبر داد . علی‌اکبر فرازی با بیان آنکه این هیات فرانسوی قرار بود پس از پایان ماه رمضان به ایران سفر کند، گفت: ماه آگوست تعطیلات فرانسویان شروع می‌شود که این هیات قرار شد پس از اتمام تعطیلات که همان اواسط شهریورماه می‌شود، خود را برای سفر به ایران آماده کند . وی با تاکید براینکه هنوز زمان دقیق سفر هیات فرانسوی به ایران قطعی نشده است، گفت: برای این هیات، اتاق ایران برنامه مشترک دارد تا با دعوت از طرف‌های ایرانی، جلسات مشترک بین طرفین در بخش‌های مختلف همکاری‌های اقتصادی برگزار شود .

 

گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه خودرو و ساخت قطعات که نسبت به روز گذشته روند بهتری داشت به تدریج شاهد مثبت شدن اکثر نمادهای گروه بودیم. خپارس همچنان بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت. خکاوه پرتقاضا بود و حدود ۲۱ میلیون  سهم عمدتا توسط سهامداران حقیقی در این نماد معامله شد؛ بانک قوامین از روز گذشته به جمع سهامداران بالای یک درصد خکاوه پیوست. طی گزارشی از سایپا نیوز، این شرکت توانست در چهار ماه ابتدایی سال جاری با تولید ۸۸۷ دستگاه خودرو تجاری سنگین به رشد ۲۲٫۵ درصدی برسد این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۷۲۴ دستگاه خودرو تجاری در این شرکت تولید و وارد بازار شده است.  ایران خودرو نیز پس از معامله ۴٫۴ میلیون سهم در محدوده مثبت با قیمت پایان ۲۶۹۹ ریال معاملاتش پایان یافت. خبهمن گزارش جدید خود را بر اساس عملکرد سه ماهه ارائه داد و EPS سال مالی ۹۴ را از مبلغ ۳۱۶ ریال به ۲۷۴ ریال کاهش داد و طی سه ماه توانست ۸ ریال از این مبلغ را محقق کند. خوساز نماد صف خرید در میان قطعه سازها بود. معاملات خمهر نیز تا آستانه صف خری پیش رفت. خکار، خاذین و خلنت نیز صف فروش های گروه بودند. خپویش در گزارش سه ماهه خود سود هر سهم سال مالی ۹۴ را بدون تغییر ۳۰۶۲ ریال اعلام کرد و طی این سه ماه ۶۲۸ ریال معادل ۲۰ درصد این مبلغ را شناسایی کرد.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو در نشست خبری که امروز با هدف اعلام جزئیات همکاری ایران خودرو با شرکای خارجی برگزار شد گفت: شرکت رنو یکی از شرکای اصلی در همکاری‌های بین المللی بشمار می آید. البته این شرکت هم اکنون در قالب شرکت رنو پارس با ایران خودرو و سایپا همکاری می‌کند . مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه براساس توافقات قبلی باید سرمایه گذاری‌های مشترکی توسط شرکت رنو در ایران انجام می‌شد، گفت: به اعتقاد من صرف گرفتن یک دفتر در ایران سرمایه گذاری نیست. بلکه باید شرکت به صورت مستقیم در ایران سرمایه گذاری نماید . یکه زارع در ادامه صحبت‌های خود افزود: در شرایط فعلی همکاری خود را با شرکت رنو در قالب شرکت رنو پارس قطع کرده‌ایم و به صورت مستقیم با این شرکت در حال مذاکره‌ایم. در قراردادهای جدیدی خود با این شرکت چارچوب‌های جدید خود را اعلام کرده‌ایم و قرار است در قالب دو خودروی کپچر و کولیو۴ همکاری خود را با رنو افزایش دهیم . یکه زارع در رابطه با ابهامات افزایش قیمت خودرو که این روزها در سطح بازار مطرح می‌شود نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در شرایط فعلی دولت به سمت ثبات قیمت ارز حرکت می‌کند که به نظر می‌رسد در آینده با ثبات قیمت دلار واحدهای تولیدی فعال و رونق در سطح بازار بوجود آید . وی با اشاره به اینکه در شرایط رونق توان خرید مردم افزایش خواهد یافت، افزود: من اعتقاد دارم کلا کاهش قیمتی در بازار خودرو ایجاد نخواهد شد. در شرایط تحریم عوامل مختلفی باعث شد تا قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما با رفع تحریم‌های بین المللی درصدهای دیگری به قیمت تمام شده خودرو اضافه شده که این موضوع در نهایت به ارزانی قیمت‌ها منتهی نخواهد شد .

در ماشین آلات و دستگاه های برقی بترانس تنها منفی گروه بود که حدود ۲ میلیون سهم در آن معامله شد؛ در بازار خرده فروشی نیز ۱۰ میلیون سهم در قیمت ۷۹۰ تومان این نماد بین دو سهامدار حقوقی معامله شد. دو نماد بسویچ و بکاب در این گروه صف خرید بودند.

در فلزات اساسی شاهد بازگشایی نماد فایرا پس از برگزاری مجمع بودیم؛ فایرا که آخرین گزارش خود را با تعدیل منفی ۳۸ درصدی ارائه داده بود در قیمت ۴۴۶ تومان بازگشایی شد و در قیمت ۴۲۳۷ با بیش از ۲ میلیون صف فروش به کار خود پایان داد. این شرکت در خصوص تعدیل منفی اخیر خود اعلام کرد که  کاهش مبلغ فروش (معادل ۶ درصد) بواسطه کاهش نرخ LME و در نتیجه کاهش نرخهای فروش داخلی و همچنین استقرار سیستم بهین یاب در بورس کالا ، کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته (معادل ۴٫۵ درصد) عمدتا بدلیل کاهش نرخ مواد متاثر از نرخ LM ، افزایش هزینه های مالی (معادل ۲۶٫۵۵ درصد) ناشی از افزایش جرائم بدلیل تاخیر در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی منجر به تعدیل پیش بینی عملکرد سال ۹۴ شده است؛ در مجمع این شرکت ۱۲۰ تومان سود نقدی به ازای هر سهم به تصویب رسید. فمراد و فپنتا نیز صف خریدهای گروه بودند. فلوله که تا مرز صف خرید پیش رفته بود در قیمت ۱۴۳ تومان معاملات خود را به اتمام رساند. ذوب که با افزایش قیمت همراه بود با معامله بیش از ۵ میلیون سهم پرحجم ترین نماد گروه بود.

در استخراج کانه های فلزی، معاملات کروی و کاما در صفر تابلو دنبال شد. کبافق نیز تا محدوه صف فروش معامله شد. گلدمن ساکس با اعلام موقتی بودن کاهش صادرات استرالیا گفت: زمانی که سطح تولید کمپانی‌های بزرگ استرالیایی بار دیگر به بالاترین سطح خود بازگردد و همچنین معادن جدید روی هیل نیز در ماه‌های آتی به بهره‌برداری برسد شاهد ظهور مجدد فشار کاهشی بر قیمت سنگ‌آهن خواهیم بود .

در گروه حمل و نقلی  اکثر نمادهابا معاملات مثبتی همراه بودند نمادهای حتوکا و حفارس در حالی که منفی معامله شدند با صف فروش بسته شدند . توریل با بیش از ۳ میلیون سهم بیشترین حجم معامله را در این گروه دارا بود .

در گروه بانکی بیشتر نمادها معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند . بانک صادرات بیشترین حجم معامله را دار بود که بیش از ۴۴ میلیون سهم معامله شد .

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف که در مصاحبه با رادیو اقتصاد سخن می گفت افزود: ساختار بانکی کشور باید خود را متناسب با تحولات مدرن بین المللی اصلاح کند و امیدواریم در دوره جدید بتوانیم هزینه های تمام شده خدمات پولی را کاهش دهیم .وی همچنین از تدوین پیش نویس دو لایحه اصلاح قانون عملیاتی بانکی بدون ربا و لایحه قانون بانک مرکزی خبر داد و گفت: گروه مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این دو لایحه را تدوین می کنند و به زودی به دولت می رود که امیدواریم به سرعت در مجلس شورای اسلامی به تصویب نهایی برسد.

همچنین در خبری به نقل از خبرگزاری تسنیم داشتیم که رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با جمع بندی مذاکرات هسته ای امیدواریم تحریم های مالی و بانکی به طور کامل برطرف شود گفت : همه بانک های کشور باید خود را آماده حضور موثر در بازارهای جهانی و اقتصاد بین الملل باشند.

در گروه محصولات شیمیایی نمادها اکثرا با معاملات منفی به کار خود پایان دادند بطوریکه نمادهای کرماشا ، شیراز ، شپارس با صف فروش بسته شدند .

مدیرعامل پتروشیمی آپادانا از پیشرفت فیزیکی ١٧ درصدی این پتروشیمی تا به امروز خبر داد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: برنامه ریزیهای بسیار خوبی برای تسهیل سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی انجام شده و در صورت نیاز علاوه بر رفع موانع تولید، قوانین جدید نیز به تصویب خواهد رسید .به گزارش شانا، علی مروی درباره چشم‌انداز توسعه صنعت پتروشیمی در کشور اظهار کرد: افزایش سرمایه گذاریها براساس یک سازوکار مشخص مثبت، روند توسعه پتروشیمی پرشتاب می شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ