خانه / آخرین اخبار / ۱۰ خودرو “ب ام و” برتر در طول تاریخ + عکس

۱۰ خودرو “ب ام و” برتر در طول تاریخ + عکس

ب‌ام‌و” کوتاه شده عبارت Bayerische Motoren Werke به معنای صنایع موتوری باواریا است. نزدیک به یک قرن از زمان تأسیس این کمپانی می‌گذرد، در این مدت این خودروساز را شناختیم و با خودروهای آن خاطره ساختیم. این کمپانی و روندی که در پیش‌گرفته در یک جمله خلاصه می‌شود ” یک پروژه‌ی خوب “.
ب‌ام‌و از سال ۱۹۱۶ تابه‌حال خودروهای افسانه‌ای زیادی ساخته است. از ایزتای اولیه تا i8 که چندی پیش به تولید رسید؛ اما بهترینِ بهترین‌های این کمپانی کدام خودروها هستند؟ لیست کردن خودروهای برتر M3 و M5 این کمپانی کار آسانی نیست. حالا در نظر بگیرید که بخواهید صدها خودروی فوق‌العاده از تمام سری‌های ب‌ام‌و را از لیست خارج کنید و تنها به ۱۰ خودروی برتر این کمپانی برسید.
در ادامه ۱۰ خودروی برتر در طول تاریخ این کمپانی را معرفی می‌کنیم. لیستی که شما در نظر دارید چقدر شبیه به لیستی است که ما مهیا کردیم؟
۱۰٫ ب‌ام‌و ۳۲۸
ب‌ام‌و ۳۲۸ سال ۱۹۳۶ یک خودروی اسپرت تمام‌عیار بود و در زمان معرفی، هیچ خودرویی تاب رقابت با این خودرو را نداشت. این خودرو که برنده‌ی هر مسابقه ماشین‌های اسپرت بود لایق جایگاه دهم بهترین خودروهای ب‌ام‌و است.
موتور ۲٫۰ لیتری و شش سیلندر خطی این خودرو قادر به تولید ۷۹ اسب بخار نیرو بود. قدرت تولیدی این خودروی ۸۳۰ کیلوگرمی در زمان خود واقعاً عدد شگفت‌انگیزی بود. این رودستر دوسرنشینه از لحاظ ظاهری هم خودروی شایسته و زیبایی بود. اصالت خودروهای امروزی ب‌ام‌و در این خودرو هم موج میزند به‌طوری‌که جلوپنجره دوقلوی معروف ب‌ام‌و در این خودروی تولیدی سال ۱۹۳۶ هم دیده می‌شود.
۹٫ ب‌ام‌و ۳٫۰ CSL
ب‌ام‌و برای رقابت بهتر در قهرمانی تور اروپا CSL 3.0 را در سال ۱۹۷۲ ساخت. ب‌ام‌و که پیش از این از خودروی موفق ۳٫۰ CS پرده برداشته بود، با حذف عایق صدا، اضافه کردن پنل های بدنه‌ی نازک‌تر و حذف کردن ویژگی‌های اضافی این خودرو را سبک‌تر کرده بود. موتور این خودرو هم حجمی ۳٫۰ لیتری داشت.
در سال ۱۹۷۳ خودروی ۳٫۰ CSL با موتور حجیم‌تر ۳٫۲ لیتری، تنفس بهتر و کیت آئرودینامیکی چند پره بیش‌ازپیش آماده نبرد در مسابقات شد.۳٫۰ CSL درست مثل جد خود یعنی ۳۲۸ دوران رالی بسیار موفقی را پشت سر گذاشت.
۸٫ ب‌ام‌و M1 کوپه
ب‌ام‌و سری M1 کوپه سال ۲۰۱۱ تولد کامپکت راننده محور ب‌ام‌و بود. خودرویی که جانشین معنوی ۲۰۰۲ توربو و M3 E30 اصلی محسوب می‌شد.
M1 کوپه نسبت به مدل استاندارد سری ۱ بدنه عریض‌تر و موتور قوی‌تری داشت. بااین‌وجود خودرو سبک‌تر از حالت استاندارد بود و زیر ۱٫۵ تن وزن داشت. زیر کاپوت این خودرو موتور توربوشارژ شش سیلندر و ۳٫۰ لیتری قرار داشت که ۳۳۵ اسب بخار نیرو و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. این موتور که با گیربکس دستی ۶ سرعته ب‌ام‌و جفت می‌شد ویژگی‌های برادر بزرگ‌تر سریعش یعنی M3 را هم به عاریه گرفته بود.
۷٫ ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو
۳٫۰ CSL تنها مدل ویژه ب‌ام‌و در سال ۱۹۷۳ نبود. ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربویی که در دهه‌ی ۶۰ معرفی‌شده بود هم در خط تولید این کمپانی قرار داشت. کلاس جدیدی که این خودروی کامپکت معرفی کرد مسیر جدیدی برای ب‌ام‌و مشخص کرد که درنهایت و در اواخر دهه‌ی ۷۰ به مدل بسیار موفق سری ۳ منجر شد.
قبل از این‌که تغییرات و این انتقال مدل صورت بگیرد چندین مدل اسپرت در این کلاس به تولید رسید که ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو بهترین مدل این خودروها بود. موتور ۲٫۰ لیتری توربوشارژ و چهار سیلندر این خودرو می‌توانست ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. ب‌ام‌و ۲۰۰۲ توربو با به‌روزرسانی آئرودینامیک بدنه توانست در مسابقات رالی هم به موفقیت برسد. میراث این خودروی افسانه‌ای در خودروهای سطح بالای ب‌ام‌و دیده می‌شود.
۶٫ ب‌ام‌و Z8
تولید چهارساله‌ی ب‌ام‌و Z8 در آغاز هزاره‌ی سوم باورنکردنی بود. این خودرو جانشین معنوی رودستر ۵۰۷ افسانه‌ای بود. طراحی این خودرو باعث می‌شود خطوط زیبای خودروهای قدیمی در ذهن بیننده نقش ببندد.
این خودرو نیروی ۴۰۰ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۱ نیوتن متری را از موتوری ۴٫۹ لیتری هشت سیلندر می‌گرفت. این خودرو بسیار گران‌قیمت بود و با حضور در یکی از فیلم‌های جیمز باند در خاطرها ماندگار شد. در طول ۴ سال تنها ۵۷۰۳ دستگاه از این خودرو تولید شد.
۵٫ ب‌ام‌و i8
i8 یک معجزه‌ی تکنولوژیکی از ب‌ام‌و است. این خودرو که ظاهر و عملکردی به سبک و سیاق سوپراسپرت ها دارد یک خودروی پلاگین هیبرید با بازدهی بالاست. این خودرو با کمک یک موتور الکتریکی در کنار موتور ۱٫۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ تنها ۳٫۱ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند. I8 بدون مصرف بنزین و تنها با استفاده از موتور الکتریکی قادر به طی کردن مسافتی ۲۴ کیلومتری است.
طراحی و چهره‌ی این خودرو از زمان آن جلوتر است به طوری که انگار خودرویی از آینده به گذشته آمده است.i8 چهار سرنشینه به‌غایت یک خودروی اسپرت تمام‌عیار است. این خودرو ۳۵۷ اسب بخار نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و با این نیرو تنها در ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. سرعت نهایی این خودرو به‌صورت الکترونیکی در ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است.
۴٫ ب‌ام‌و M5 E34
نسل دوم ب‌ام‌و M5 که با کد E34 شناخته می‌شود در بیشتر دیدگاه‌ها و لیست‌ها برترین M5 تولیدشده تابه‌حال است. این خودرو که بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ تولید شد آخرین نسل M5 است که با وزن محدود ۱٫۸ تنی به تولید رسید. تمام قسمت‌های عملکردی E34 از بهترین نوع بودند; گیربکس دستی، سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل عقب و موتور قدرتمند شش سیلندر. ریشه‌های این قطعات هم به سوپر اسپرت افسانه‌ای M1 راه پیدا کرد.
مدل اولیه این خودرو موتوری شش سیلندر و حجمی ۳٫۶ لیتری داشت که ۳۱۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد. مدل‌های بعدی این خودرو در بعضی بازارها با موتور ۳٫۸ لیتری و قدرت ۳۵۵ اسب بخاری هم به فروش می‌رسید؛ اما اگر کسی به دنبال مدلی واقعاً خاص از این سری می‌گشت می‌توانست به دنبال M5 تورینگ واگن بگردد که در تعداد محدودی به تولید رسیده بود.
۳٫ ب‌ام‌و ۵۰۷
یقیناً خوش‌قیافه‌ترین ب‌ام‌و ای که تاکنون به تولید رسیده مدل ۵۰۷ است. این خودرو که در سال‌های انتهایی دهه‌ی ۵۰ به تولید رسید موتورجلو و دیفرانسیل عقب بود و زیر کاپوت موتوری هشت سیلندر و ۳٫۲ لیتری داشت.
باوجود طراحی فوق‌العاده و عملکرد مناسب، ۵۰۷ به طرز وحشتناکی گران بود و تنها ۲۵۲ دستگاه از آن تولید شد. اگرچه این خودرو در تعداد محدود تولید شد اما میراث ۵۰۷ به حیات خود ادامه داد و چند دهه بعد الهام‌بخش رودستر Z8 شد.
۲٫ ب‌ام‌و M3 E30
وقتی صحبت از خودروهای مدرن سطح بالای ب‌ام‌و می‌شود M3 E30 به‌عنوان آغازگر و سردمدار این سری شناخته می‌شود. در واقع هدف اصلی تولید M3 شرکت در سری رالی‌های DTM بود. موتور چهار سیلندر ۲٫۳ لیتری این خودرو در مدل خیابانی به‌صورت استاندارد قادر به تولید ۲۱۰ اسب بخار نیرو بود.
اما به‌روزرسانی M3 تنها در بهبود عملکرد موتور خلاصه نمی‌شد و سری ۳ کوپه با تغییرات دیگری مثل آئرودینامیک بهتر، قطعات جدید در سیستم تعلیق، قطعات جدید پیشرانه و ترمزهای بهتر همراه شد که M3 را کاملاً برتر نشان می‌داد. میراث به‌جامانده از این خودرو هنوز هم در خودروهای مدرن ب‌ام‌و دیده می‌شود، خودروهایی مثل نسل بعدی M2 کوپه
۱٫ ب‌ام‌و M1
در سال‌های پایانی دهه ۷۰ و سال‌های اولیه دهه‌ی ۸۰، ب‌ام‌و اولین سوپراسپرت واقعی خود را ساخت. این خودرو دوسرنشینه که M1 نامیده می‌شد موتور وسط بود و برای شرکت در رالی خودروهای اسپرت به تولید رسیده بود. موتور ۳٫۵ لیتری شش سیلندری که در اختیار راننده قرار گرفته بود قادر به تولید ۲۷۳ اسب بخار نیرو بود. این میزان نیرو و قدرت در دوران بحران نفتی بسیار عجیب بود.
M1 باوجود عملکرد موفق و کسب موفقیت در رالی‌ها به‌اندازه کافی به‌یادماندنی نشد چراکه چهره‌ی نه‌چندان دل‌چسب آن مثل جوجه اردک زشت خودنمایی می‌کرد. البته این جوجه اردک زشت با طراحی بدنه جیوجیارو تا جای ممکن سریع به نظر می‌رسید و با کیت کامل مسابقه وبال‌های بزرگ بیمر در مسابقات جاده‌ای با هیبت خاصی عرض‌اندام می‌کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*