جنین سقط شده را می فروشند!

0

فیلمی که توسط یک گروه ضد سقط جنین منتشر شده، توجه افکار عمومی را به اقدامی شناخته‌نشده جلب کرده است: خرید، فروش و تحقیق روی بافت‌های مرده جنینی که از جنین سقط‌‌شده در درمانگاه‌های مخصوص سقط جنین به دست آمده‌اند.

گروهی که فیلم را منتشر کرده است، گروه «پلندپرنت‌هود»، یکی از نهادهای انجام سقط جنین در آمریکا، را متهم کرده است که بافت‌های جنینی را برای منافع مادی خود به‌صورت غیرقانونی می‌فروشد. قضیه تا آنجا پیش رفته که مجلس نمایندگان آمریکا دستور تحقیق صادر کرده است. این قضیه باز هم باب جدیدی را در بحث‌های دیرینه موافقان و مخالفان سقط جنین در ایالات متحده باز کرده است، اما پرسش اینجاست که این فروشندگان و خریداران چه کسانی هستند، این بافت‌ها به چه کاری می‌آیند و قانون دراین‌باره چه می‌گوید.

ماجرایی ریشه‌دار

دانشمندان در دانشگاه‌های بزرگ و آزمایشگاه‌های دولتی چندین دهه است که بی‌سروصدا مشغول آزمایش بر بافت‌های جنین هستند. به‌نظر آنها، این بافت‌ها منابعی بسیار باارزش برای انجام برخی تحقیقات ازجمله درباره بیماری‌های چشم، دیابت و دیستروفی عضلانی‌اند. برخی از آنها که ترس از تهدیدهای خشونت‌بار مخالفان سقط جنین دارند، حاضرند، به‌شرط فاش نشدن نامشان درباره این موضوع صحبت کنند و اطلاعات بدهند. شرکت‌هایی که از کلینیک‌های سقط جنین این بافت‌ها را به‌دست آورده و به آزمایشگاه‌ها می‌فروشند، در فضایی کم‌وبیش قانونی و مبهم این کار را انجام می‌دهند. قانون فدرال می‌گویند، بافت‌های جنینی نباید محل سودآوری برای این شرکت‌ها باشد، اما درعین حال قانون نمی‌گوید که سود این شرکت‌ها از مراحل آماده‌سازی و انتقال بافت‌ها چقدر باید باشد.

موسسه ملی سلامت در سال ۲۰۱۴، ۷۶میلیون دلار صرف تحقیقات با استفاده از بافت‌های جنینی کرده است که این مبلغ به ۵۰ دانشگاه‌ بزرگ این کشور ازجمله، کلمبیا، هاروارد، موسسه تکنولوژی هاروارد، استنفورد،ییل، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، ایرواین، لوس‌آنجلس، سن دیگو و سان‌فرانسیسکو اختصاص یافته است. انتظار می‌رود، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ همین بودجه برای این تحقیقات اختصاص یابد.

اهمیت سلول‌های بنیادی جنین

محققان می‌گویند، بافت‌های جنینی منبعی منحصربه‌فرد از سلول‌های بنیادی هستند که قابلیت تبدیل شدن به بافت‌ها و اندام‌ها را دارند و مطالعات آنها به روشن شدن چگونگی این روند کمک می‌کند. این مطالعات سرنخی به دست ما می‌دهند تا بفهمیم سلول‌های بنیادی جنینی چگونه تکامل می‌یابند و جایگزین برخی از اندام‌های بدن می‌شوند که دیگر قادر به ایفای درست نقش خود نیستند.

دکتر سلدم میلر، مدیر تحقیقات موسسه ملی چشم آمریکا، می‌گوید: «سلول‌های بنیادی نقش کتابچه راهنما را دارند.»

سلول‌های بنیادی که از افرادبزرگسال گرفته شده، باید در نهایت جای سلول‌های بنیادی جنینی را بگیرد، اما علم هنوز تا آنجا پیش نرفته است. به گفته دکتر میلر، بافت‌های چشم جنینی نقش مهمی در مطالعات مربوط به بیماری‌های تحلیل‌برنده شبکیه چشم ایفا می‌کنند که از عوامل اصلی کاهش یا ازدست‌دادن بینایی همراه با افزایش سن است.

«ما از هیچ راه دیگری نمی‌توانیم، این اطلاعات را به دست آوریم.» میلر می‌گوید، موسسه تحقیقاتی که او در آن مشغول تحقیق است، بافت‌های جنینی را از یک شرکت می‌خرد، محققان این موسسه با استفاده از سلول‌های بنیادی جنین بافت‌های شبکیه را در شرایطی خاص کشت می‌دهند و آنها را برای محققان دیگر می‌فرستند.

تهدید علیه تحقیقاتی بسیار مفید

یکی از دانشمندان یکی از این موسساتی که از ترس تهدیدهای مخالفان سقط جنین، محافظی را در جلوی در موسسه به خدمت گرفته است و نخواسته نامش فاش شود، می‌گوید، فایده‌های بافت‌های جنینی بسیار است، چرا که «اگر شما می‌خواهید بدانید که یک بافت یا بیماری چگونه ایجاد می‌شود، باید به اصل آن برگردید.»

محقق دیگری که او هم به دلیل تهدیدها نخواست نامش فاش شود، می‌گوید، بافت‌های جنینی برای یافتن درمان بیماری‌های تحلیل‌برنده، مانند بیماری‌های تحلیل‌برنده عضلات حیاتی هستند، زیرا این بافت‌ها می‌توانند باعث بازتولید بافت‌های انسانی شوند که باید در فهم چگونگی عملکرد سلول‌های انسانی ما را کمک کنند. بافت‌های جانوری به درد این کار نمی‌خورند، چون روند تکامل آنها با بافت‌های انسانی به‌کلی متفاوت است.

بافت‌های جنینی را تنها با رضایت زنانی می‌شود استفاده کرد که جنین آنها سقط شده است. برخی محققان بافت‌های جنینی را از درمانگاه‌های سقط جنین در موسسات خود دریافت می‌کنند، برخی از آنها هم از بانک‌های بافتی که در دانشگاه‌های مختلف وجود دارند. بسیاری از آنها اما، این بافت‌ها را از شرکت‌هایی می‌خرند که در این میان نقش واسطه را ایفا می‌کنند. این شرکت‌ها، مبلغی ناچیز، غالبا کمتر از ۱۰۰ دلار، برای تهیه یک نمونه به موسسات سقط مانند «پلند پرنت‌هود» می‌پردازند که به گفته این موسسه صرف پرداخت هزینه‌های جاری می‌شود. بعد بافت وارد مراحل فراوری شده و سپس به قیمت‌های بالا به محققانی که ادامه فراوری را انجام می‌دهند، فروخته می‌شود.

قانون نقض نمی‌شود

آرتور کاپلان، مدیر مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه نیویورک، عقیده دارد که فروش یک ویال کوچک از بافت‌های جنینی به قیمت بسیار بالا، قانون را نقض نمی‌کند.

«این کار صرف‌نظر از اینکه چه پولی برایش پرداخت شود، قانونی است. چیزی که به‌نظر می‌آید، کوچک شمرده شده یا از قلم افتاده است، هزینه مراحل فراوری است. این که برای چه چیز چه پولی باید پرداخت شود. شرکت‌های فروشنده بافت‌های جنینی، تکنیسن‌های آزمایشگاه که مراحل فراوری را انجام می‌دهند، باید سلول‌های بنیادی خاصی را که محققی به آنها سفارش داده‌اند، جدا کنند، مثلا سلول‌های بنیادی کبدی جنین را.

به گفته دایر، مدیر یکی از این شرکت‌ها، جدا کردن این سلول‌ها آسان نیست، روند دشواری باید طی شود و دستگاه‌هایی برای این جداسازی به‌کار می‌روند که میلیون‌ها دلار قیمت دارند. برخی از جداسازی‌ها برای شرکت حدود هزار دلار هزینه دارد، که حتی ممکن است، آخر کار درست از آب درنیاید. بسیاری از تلاش‌ها در این عرصه، برقیمت تمام‌شده این محصولات متمرکز است. یک ویال حاوی ۵میلیون سلول‌های بنیادی منجمد کبد جنین تا ۲۴هزار دل قیمت دارد.

محصول نهایی به صورت متجمد یا تازه صادر می‌شود. هزینه حمل‌ونقل از هزینه‌های جداسازی سلول‌ها جداست. مثلا هزینه حمل یک نمونه به آلمان شاید هزاران دلار بشود.

سلول‌های بنیادی را بر اساس میزان توانایی آنها در تولید بافت‌های مختلف، به «تمام توان»، «پرتوان»، «چندتوان» و «تک‌توان» تقسیم می‌کنند».

تکنولوژی سلول‌های بنیادی علاوه بر استفاده از این سلول‌ها جهت درمان بیماری‌ها و ترمیم و نو سازی بافت‌ها، اخیرا روی تولید آنها نیز متمرکز شده است. نوبل پزشکی سال ۲۰۱۲ به خاطر کشف روشی برای بازسازی یاخته‌های بنیادی از یاخته‌های تمایز یافته، مشترکا به دکتر جان بی. گوردون (John B. Gurdon) و شینیا یاماناکا (Shinya Yamanaka) اعطا شد.

منبع: NewYorkTimes

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ