تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / دوشنبه ۱۲ مرداد ۹۴

0

شاخص کل بورس ۹۶ واحد صعود کرد و به رقم ۶۶،۶۲۶ واحد رسید . که نمادهای همراه با ۷۹ واحد ، تاپیکو با ۲۳ واحد و فارس با ۲۰ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۹۰,۶ میلیارد تومان رسید که رمپنا با ۸۱,۲ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

در بازار فرابورس، شاخص ایفکس ۰٫۲۰ واحد صعود کرد و به رقم ۷۷۸ واحد رسید . جم بیشترین تاثیر مثبت و دی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۱۵ میلیارد تومان رسید که سمگا با ۶ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

مهم ترین اخبار اقتصادی

نایب رئیس اتاق تهران با هشدار نسبت به وضعیت پساتحریم و تسلط رفتارهای هیجانی بر عقلانیت، گفت: هم اکنون تاسیس هر گونه بانک خارجی ممنوع است که دولت با اصلاح قانون راه را باز کند . مهدی جهانگیری در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بعد از تحریم، دولت یازدهم باید از عصاره مدیریت دولتی کشور به خوبی استفاده کرده و تجارب ارزشمند گذشته را در حوزه پساتحریم به خوبی مورد استفاده قرار دهد .به نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران از تشکیل ستاد اقتصادی پساتحریم با حضور اقتصاددانان و فعالان اقتصادی خبر داد و افزود: مهمترین تقاضای بخش خصوصی امروز این است که سکان اقتصاد کشور به دست بخش خصوصی باشد و در فضای پساتحریم، اتاق بتواند نقش آفرین باشد .به گفته جهانگیری، اصل ۴۴ قانون اساسی نقطه عطف اقتصاد ایران بود که متاسفانه به بدترین شکل اجرا شد و انتظار می‌رود دولت با پایش واگذاری‌ها، بخش‌های واقعی دولتی را به فعالان اقتصادی بسپارد. این در شرایطی است که در حوزه سهام عدالت به معنای واقعی مالکیت واگذار شد، اما مدیریت همچنان در ید دولت است .

وزیر راه و شهرسازی در عین آمادگی همکاری با فرانسوی ها از مذاکره با شرکت زیمنس آلمان برای نوسازی ناوگان ریلی و شرکت بوئینگ در حوزه ناوگان هوایی خبر داد . عباس آخوندی در دیدار با لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: در زمینه ساخت فرودگاه، شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با ۲۵۰۰ هکتار وسعت تجاری و منطقه آزاد تجاری در دست اجرا است که از شرکت‌های فرانسوی برای حضور در این پروژه دعوت می کنیم. همچنین سیستم رادار هوایی ایران در دست بازسازی قرار دارد. از امن ترین کریدور هوایی منطقه در ایران روزانه ۱۵۰۰ پرواز عبور می کند که ارزان ترین مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب است .وی بیان کرد: حدود ۵۰ درصد ناوگان هوایی ایران ایرباس است و در سفر به فرانسه با رئیس اجرایی این شرکت گفت‌وگو کردم و خواستار ارائه برنامه اجرایی بازسازی ناوگان هوایی شدم و در عین حال با بوئینگ هم در ارتباط هستیم و نمایندگان آنها به‌زودی وارد ایران می‌شوند .

مهم ترین اخبار سیاسی

وزیر امور خارجه صربستان صبح امروز وارد تهران شد و در فرودگاه مورد استقبال تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت . ایوتسا داچیچ که در راس یک هیات سیاسی به تهران سفر کرده، قرار است تا ساعتی دیگر با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در وزارت خارجه دیدار کند .قرار است ایوتسا داچیچ در مدت اقامتش در کشورمان با برخی دیگر از مقامات عالی‌رتبه سیاسی، پارلمانی و صنعتی دیدار و از برخی مراکز علمی و صنعتی کشورمان نیز بازدید کند .بررسی مناسبات سیاسی، بررسی وضعیت کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، برگزاری اجلاس آتی وزیران امور خارجه جنبش غیرمتعهدها (با توجه به نقش و جایگاه صربستان در این جنبش) در این سفر مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت .چهاردهمین کمیسیون مشترک تجاری و اقتصادی بین صربستان و ایران در اواخر سال جاری میلادی در تهران برگزار خواهد شد .

قرار است وزیر امور خارجه سوریه و معاون وی پایان هفته جاری وارد تهران شوند و با مسئولان ایران تحولات منطقه را بررسی کنند . «ولید معلم‌» وزیر خارجه سوریه در پایان هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد .روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از منابع دیپلماتیک دمشق گزارش داد که دستگاه دیپلماسی سوریه آماده است تا در هفته‌ها و روزهای آتی فعالیت‌هایی داشته باشد و این مسئله در راستای سیاست گشایش برخی از کشورهای عربی و غربی نسبت به سوریه است .به گزارش این روزنامه، ولید معلم در پایان هفته جاری به ایران سفر می‌کند تا راه‌های توسعه روابط ایران و سوریه را بررسی و درباره آخرین تحولات منطقه رایزنی کند .این در حالی است که «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه نیز قرار است که به ولید معلم بپیوندد .بنا بر این گزارش، برخی از کشورها آماده‌اند تا روابط دیپلماتیک خود با دمشق را از سر بگیرند و در انتظار یک فرصت مناسب هستند و روزهای آتی شاهد اقدامات دیپلماتیک گسترده‌ای در سوریه خواهیم بود .

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ ارز ۶ ماه بعد از لغو تحریم‌ تک‌نرخی می‌شود گفت: ژرمن‌ها برای تاسیس بانک به ایران می آیند . ولی‌الله سیف در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اعلام این خبر اظهار داشت: برای تامین سرمایه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی فعالیت‌هایی شده است اما این امر کافی نیست. نظام بانکی با بهبود شرایط به ماهیت خود برای تامین مالی بنگاه‌ها دست می‌یابد که امیدواریم در آینده به این مهم برسیم .وی خاطرنشان کرد: بدهی دولت به نظام بانکی نحوه فعالیت بانک‌ها برای ارائه تسهیلات را دچار مشکل کرده است. تسویه بدهی دولت به بانک‌ها عاملی است که باعث افزایش تسهیلات بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی می‌شود .رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نحوه اولویت‌بندی بنگاه‌های اقتصادی برای دریافت تسهیلات، گفت: بنگاه‌های اقتصادی که دارای ارزش افزوده بیشتری باشند و خدمات و تولیدات آنها از اهمیت بالاتری برخوردار است در اولویت قرار می‌گیرد. نظام بانکی باید به سمت فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی حرکت کند و نقدینگی مورد نیاز آنها را تامین کند که این امر تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور دارد .

در گروه حمل و نقلی  بیشتر نمادها با معاملات مثبت به کار خود پایان دادند و نماد حکشتی که بیش از ۲ میلیون سهم معامله شد بیشترین حجم معامله را دارا بود .

محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: از حدود پنج ماه پیش و قبل از موافقت‌نامه ۱+۵ شرکت‌های بزرگ کشتیرانی دنیا و شرکت‌های مدیریت بنادر یا پورت اپراتورها به سازمان بنادر و دریانوردی و مراجع مختلف داخلی ایران مراجعه کردند و مذاکراتی‌ درباره راه‌اندازی مجدد خطوط کشتیرانی به صورت مستقیم به ایران و فعالیت در بنادر انجام شد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت : تاکنون ۱۱ شرکت کشتیرانی بزرگ دنیا از کشورهایی نظیر کره، چین و از این قبیل وارد بندر شهید رجایی شده‌اند، همچنین به تازگی‌ خطوط بزرگ کشتیرانی نیز برای حضور در بندر کانتینری ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اولین شرکت کشتیرانی اروپایی هم ‌ماه آینده وارد بندر کانتینری شهید رجایی می‌شود

در گروه بانکی  اکثر نمادها با معاملات منفی همراه بودند نماد وخاور در حالیکه مثبت معامله شد با صف خرید بسته شد . بانک صادرات جزء پر حجم ترین نماد این گروه بود که توانست بیش از ۳۰ میلیون سهم معامله شود .

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در صورتی که بورس ارز راه اندازی شود دیگر نیازی به حضور مرکز مبادلات ارزی نخواهد بود و این مرکز منحل می شود .وی در پاسخ به اینکه آیا بانک مرکزی با راه اندازی بورس موافق است یا خیر؟ گفت: ما نیازمند بازاری هستیم که بتوانیم ارز را در آن معامله و قیمت های واقعی را مشخص کنیم. این بازار می تواند بین بانکی باشد یا در قالب بورس ارز ایجاد شود .

در خبری به نقل پایگاه خبری بورس پرس داشتیم که بانک انصار در حالی ۱۸ خرداد ماه اقدام به فروش ۲۷۲٫۳ میلیارد تومانی ۹۸٫۸ درصد سهام سرمایه گذاری دانایان پارس (بیش از یک میلیارد و ۳۳۴ میلیون سهم) کرد که در عملکرد سه ماه اول قادر به پوشش ۴۸ درصد از سود پیش بینی شده ۴۸۸ ریالی هر سهم معادل ۲۳۵ ریال شد.

وبملت در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم ۹۴ شرکت را مبلغ ۴۷۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت بدون تغییر اعلام شده است شرکت در سه ماهه نخست خود توانست ۲۵ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد و به ازای هر سهم ۱۱۹ ریال سود محقق کند.

در گروه محصولات شیمیایی  نمادها اکثرا معاملات منفی ای را پشت سرگذاشتند و نماد شپمچا با صف فروش بسته شد .

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بین الملل با اشاره به توافق هسته ای ژانویه سال ٢٠١۴ میان ایران و کشورهای ١+۵ در زمینه لغو تحریم فروش محصولات پتروشیمی منهای ال پی جی گفت: وجود این توافق اثر روانی خوبی دربازار داخلی و خارجی صنعت پتروشیمی و درنتیجه قیمت ارز در ایران داشت، از سوی دیگر با انجام توافق نهایی هسته ای میان دوطرف در ماه گذشته شرکتها و سرمایه گذاران خارجی بدون هیچ گونه ترس و استرسی با طرفهای ایرانی مذاکره می کنند .مشایخی با اشاره به رتبه اعتباری شرکت هلدینگ خلیج فارس در کشور گفت: در مذاکرات اخیر خود با سرمایه گذاران و شرکتهای خارجی توانستیم این شرکت را به عنوان یک شرکت معتبر بشناسانیم و امیدواریم بتوانیم منابع مالی خارجی را بعد از لغو تحریمها با اعتبار این هلدینگ تامین کنیم .

شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بر اساس عملکرد واقعی ۱۲ ماهه منتهی به ۹۴/۰۲/۳۱ سود هر سهم خود را مبلغ ۵۸۷ ریال اعلام نموده است که نسبت به گزارش قبلی با افزایش ۷ ریالی همراه بوده است سایر اقلام شامل : سود حاصل از سرمایه گذاری مبلغ ۲۱۰۲ میلیارد تومان ، سود عملیاتی مبلغ ۳۰۵۶ میلیارد تومان و هزینه های مالی مبلغ ۵۸۲ میلیارد تومان در این گزارش اعلام شده اند .

در گروه خودرو و ساخت قطعات، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا از افزایش قیمت ۸ تا ۱۰ درصدی محصولات این شرکت در صورت تصویب خبر داده و گفت: مرحله بعدی تغییر قیمتها براساس نرخ تورم و بر مبنای فرمول مشخص شده و تایید مراجع ذی‌صلاح خواهد بود. رضا تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پیگیری ۱۶ ماهه گروه خودروسازی سایپا در حال به نتیجه رسیدن است و مجوزهای لازم برای افزایش ۸ تا ۱۰ درصدی قیمت خودرو صادر خواهد شد. این افزایش قیمت برای پرداخت افزایش هزینه‌های سال جاری به نسبت سال گذشته است بنابراین باعث افزایش درآمد خودروسازان نخواهد شد. معاملات امروز خساپا در محدوده صفر تابلو انجام شد. خپارس با حجم معامله ۲۱ میلیونی بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. خاذین تنها نماد مثبت و صف خرید گروه بود. در خودرو حدود ۵٫۶ میلیون سهم در محدوده مثبت معامله شد که حدود ۶۵ درصد خریدهای آن توسط سهامداران حقوقی انجام شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ