گزارش “لری کهلر اسس” ، خبرنگار بزرگترین روزنامه یهودی آمریکا از سفر به ایران + عکس

0
خبرنگار ومعاون سردبیر بزرگترین روزنامه یهودی آمریکا پس از سفر به ایران گزارشی را درباره این تجربه منتشر کرد. او در این گزارش گفته است که در ایران برخی وجود دارند که از راه حل “دو دولت” برای مسئله فلسطین و اسرائیل حمایت می کنند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، لری کهلر اسس” (Larry Cohler-Esses) معاون سردبیر و خبرنگار بزرگترین روزنامه یهودی در آمریکا به نام “جویش دیلی فوروارد” (Jewish Daily Forward) در سفر به ایران توانسته با محمدحسن آصفری سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس و برخی از مراجع بزرگ شیعه در قم دیدار کند.

وی همچنین از کاخ موزه سعدآباد و بازار تجریش در شمال و حرم امام خمینی در جنوب تهران و با سفر به استان فارس از مناطق باستانی و تاریخی مانند پاسارگاد نیز بازدید کرده است.

عکس یادگاری “لری کهلر اسس” خبرنگار روزنامه آمریکایی “جویش دیلی فوروارد” (چپ) با محمدحسن آصفری دبیر اول کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس

سوابق محمد حسن آصفری

این نخستین سفر این خبرنگار آمریکایی به ایران بود و او دو سال منتظر صدور ویزای خبرنگاری اش از سوی مقامات ایرانی بوده است.

صدور ویزای خبرنگاری و مجوز فعالیت سفر رسانه ای برای خبرنگار بزرگترین روزنامه یهودی آمریکا از سوی دولت ایران، یکی از خبرهای مهم هفته های اخیر آمریکا بود.

این خبرنگار آمریکایی درباره دیدار با آصفری نوشته است: آصفری گفت که راه حل دو دولت را تایید نمی کند اما تهران قصد ندارد علیه اسرائیل حمله کند مگر اینکه مورد حمله قرار بگیرد. 

سوابق محمد حسن آصفری

آصفری توضیح داد: ما با یهودی ها مشکلی نداریم. ایرانی ها با وجود مشکلی که با رژیم اشغالگر صهیونیستی دارند اما برای یهودیان احترام زیادی قائل هستند.

این خبرنگار آمریکایی در بخش دیگری از گزارشش می نویسد: به رغم انتقاد ایرانی ها از سیاست های تل آویو علیه ملت فلسطین اما هستند افرادی که در ایران از گزینه راه حل دو دولت برای مسئله فسطین حمایت کنند.

“لری کهلر اسس” خبرنگار روزنامه آمریکایی “جویش دیلی فوروارد” در دیدار با آیت الله یوسف صانعی در قم

سوابق محمد حسن آصفری


وی اشاره کرده است که در سفر به ایران تمایل جدی را برای تعامل مثبت با غرب درک کرده و به شواهد و دلایل کافی مبنی بر اینکه ایران خواهان نابودی اسرائیل است دست نیافته است.

این خبرنگار آمریکایی – یهودی افزود: یهودیان در ایران از آزادی کامل برای انجام فعالیت های دینی و پوشیدن لباس ویژه خود در خیابان های تهران برخوردارند گرچه برخی رفتارهای تبعیض آمیز وجود دارد .حکومت ایران میان گفتمان سنتی و دشمنانه علیه صهیونیسم و احترام به جایگاه یهودیان درایران تفاوت قائل است.

“لری کهلر” اضافه کرده که در سفر به قم با آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت الله یوسف صانعی دو مرجع تقلید شیعه دیدار کرده است. آنها به او گفته اند که اسلام جایگاه بزرگی را برای امت یهود قائل است و احترام گذاشتن به یهودیان مانند احترام گذاشتن به یک مسلمان است.

این خبرنگار آمریکایی می گوید این دو مرجع تقلید همچنین گفته اند که به شدت با ایده نابودی اسرائیل مخالف اند.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین نوشت که صدور مجوز ایران برای سفر خبرنگار بزرگترین روزنامه یهودیان آمریکا را می توان گامی از سوی تهران برای تاثیرگذاری بر لابی یهودیان در آمریکا به سود توافق هسته ای دانست.

روزنامه Jewish Daily Forward از بیش از یک قرن قبل تاکنون در نیویورک چاپ می شود و پرتیراژترین و بزرگترین روزنامه یهودیان آمریکا به شمار می رود.

توضیحات دفتر آیت الله العظمی موسوی اردبیلی

دفتر آیت الله العظمى موسوى اردبیلى مرجع تقلید شیعه در قم با ارسال متن زیر توضیحاتی را درباره این خبر ارائه کرد.

با سلام
متأسفانه در خبر مربوط به دیدار خبرنگار یهودى آمریکایى با آیت الله العظمى موسوى اردبیلى آمده است که ایشان از ایده تشکیل دو دولت یهودى و فلسطینى به شدت حمایت کرده اند، در حالى که چنین مطلبى صحیح نیست و در اصل متن انگلیسى مصاحبه نیز چنین مطلبى نیامده است، بلکه تصریح شده است که معظم له گفته اند: چنانچه اسرائیل سیاست هاى خود را اصلاح نکرده و حقوق ملت فلسطین را به رسمیت نشناسد باید از بین برود. در متن انگلیسى آمده است که معظم له پاسخى به سؤال مربوط به تشکیل دو دولت مستقل نداده اند.

عکس های “لری کهلر اسس” خبرنگار روزنامه آمریکایی “جویش دیلی فوروارد” از سفر به ایران

دو راهنمای کاخ موزه سعدآباد در شمال تهران

سوابق محمد حسن آصفری

رستوران سنتی کاخ موزه سعدآباد – تهران

سوابق محمد حسن آصفری

بازار سنتی تجریش در شمال تهران

سوابق محمد حسن آصفری

حرم امام خمینی در جنوب تهران

سوابق محمد حسن آصفری

دیدار با آقامیر میری و همسرش در تهران

سوابق محمد حسن آصفری

سفر میان شهرهای ایران

سوابق محمد حسن آصفری

محوطه تاریخی پاسارگاد – استان فارس

سوابق محمد حسن آصفری

محوطه تاریخی پاسارگاد – استان فارس

سوابق محمد حسن آصفری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ