“وین کارت” بانک سامان ، افتتاح حساب‌های قرض‌الحسنه با نام‌های خارجی!

0
حساب‌های قرض‌الحسنه در بانک‌ها روز به روز در حال کمرنگ‌تر شدن است. اما بانک‌ها با شگردهایی منابع سپرده‌ها را در حساب‌هایی مشابه حساب‌های قرض‌الحسنه جمع می‌کنند. این کار بانک‌ها باعث می‌شود علاوه بر عدم پرداخت سود به حساب‌های نامبرده، ناگزیر به تبعیت از قوانین حساب های قرض الحسنه پس‌انداز نیز نباشند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی، اخیرا در یکی از بانک‌های کشور ( بانک سامان) کارتی تحت عنوان “وین کارت” صادر می‌شود که سپرده‌گذار اگرچه در قالب سپرده امانی خود نزد بانک سودی دریافت نمی‌کند ولی با شرکت در قرعه‌کشی می‌تواند از جوایز بانک استفاده کند.

نکته قابل توجه اینکه در این قرعه‌کشی سقف جوایز به عنوان یکی از قوانین حاکم بر حساب‌های قرض‌الحسنه رعایت نمی‌شود و بانک می‌تواند براساس صلاحدید خود جوایز را تعیین کند، ضمن آنکه فرآیند قرعه کشی و زمان و نحوه آن نیز برای وین کارت‌ها مشخص نشده است.

حذف نام قر‌الحسنه از حساب‌هایی با همان کارکرد و انتخاب نام خارجی برای این حساب‌ها جزو مواردی است که به اعتقاد کارشناسان ایرادات قانونی به آن وارد است.

غلامرضا مصطفی‌پور کارشناس مسایل بانکی در گفتگو با تابناک اقتصادی در این باره گفت: از لحاظ قوانین و مقررات ناظر بر عملیات بانکی، ماهیتا سه نوع حساب بانکی در این شبکه وجود دارد؛ حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز، حساب سپرده جاری و حساب سپرده سرمایه‌گذاری. هر یک از این حساب‌ها نیز خدماتی به مشتری ارایه می‌دهد که ارایه خدمات کارت‌های پرداخت یکی از آنهاست.

او توضیح داد: علاوه بر کارت‌های پرداخت، انواع دیگری از کارت‌ها وجود دارد مانند کارت‌های اعتباری که به صورت محدود بوده و اقبال زیادی از آن نشده است و کارت‌های هدیه که در قبال سپرده مشخصی، کارتی با همان نسبت سپرده اعطا شده و به صورت استفاده نقدی و یا خرید کالا قابل بهره‌بردای است.

مصطفی‌پور افزود: حال در برخی از بانک‌ها اخیرا دیده می‌شود که کارت‌هایی با اسامی خاص صادر شده و در قبال آن اگر مشتری فعالیت‌های بانکی خود را از قبیل پرداخت قبوض و … را با این حساب انجام دهد، مشمول اعطای امتیازاتی می‌شوند و هرچقدر امتیازات بیشتر شود، در قرعه‌کشی و برنده شدن جوایز شانس بیشتری خواهد داشت.

این کارشناس مسایل بانکی با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد این کارت‌ها به کارت هدیه شباهت داشته باشد، متذکر شد: اگر ماهیت این حساب را پس‌انداز در نظر بگیریم براساس قوانین ناظر بر حساب‌های پس انداز افراد نمی‌توانند از حساب خود امتیازگیری کنند. از سوی دیگر سقف جوایز نیز مطابق قوانین حساب های قرض‌الحسنه باید مطابق با دو درصد از مانده سپرده این حساب‌ها باشد حال آنکه این سقف نیز در این حساب‌ها رعایت نشده و مشخص نیست براساس چه مکانیزمی جوایز تعیین می‌شود.

مصطفی پور اذعان کرد: در صورتی که ماهیت این حساب‌ها مطابق با ماهیت کارت هدیه باشد باید این پرسش را مطرح کرد که آیا متمرکز شدن وجوه برای برداشت نقدی و یا خرید کالا در یک حساب، استحقاق ایجاد اعطای امتیاز و دریافت جوایز را دارد؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ