پیش دبستانی؛ رایگان یا پولی!

0
با توجه به اینکه صراحتا در قانون اساسی کشور گذران دوران تحصیلی برای همگان کاملا رایگان دانسته شده اما در واقع اگر سری به مدارس بزنید و کم و کیف ثبت نام در دوره پیش دبستانی را جویا شوید خواهید دید که این امر چندان در آموزش و پرورش لحاظ نمی شود.

با اینکه فصل تابستان را همگان به تعطیلی مدارس می شناسند ولی همه دست اندرکاران مدارس در پی ثبت نام و آماده سازی برای سال تحصیلی جدید هستند. این موضوع ویژه مدارس هم نیست و از مهدکودک ها گرفته تا پیش دبستانی ها به دنبال ثبت نام متقاضیان هستند.

زمانی که پای پول وسط باشد، تبلیغات برای جذب مشتری نیز افزایش می یابد همانطور که در روزهای منتهی به مهر شاهد آن هستیم که پیش دبستانی ها سخت به دنبال جذب نوآموز هستند. هر ساله در سال تحصیلی جدید شاهد ورود کودکانی به دوره پیش دبستانی هستیم؛ کودکانی که هنوز با مدرسه، کلاس و معلم چندان انس و الفتی ندارند و آمده اند تا خود را برای ورود به دنیای دیگری آماده کنند.

چندی پیش رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: شهریه پیش دبستانی ها به صورت درصدی از شهریه مدارس ابتدائی غیردولتی است که این شهریه تا ۸۰درصد شهریه ثابت مدارس ابتدائی است.

مرضیه گرد درباره نحوه تعیین شهریه مراکز پیش دبستانی اظهار داشت: شهریه مراکز پیش دبستانی که در ضمیمه مدارس ابتدائی غیردولتی فعالیت می کنند توسط شورای تعیین نرخ شهریه هر شهرستان تعیین می شود که این شهریه تا ۸۰ درصد شهریه ثابت مدرسه ابتدائی است.

او با اشاره به اینکه شهریه پیش دبستانی های غیردولتی مستقل طبق الگوی تعیین شهریه محاسبه می شود، افزود: شورای نظارت در استان ها باید متناسب با شهریه مدارس ابتدائی شهریه مراکز پیش دبستانی را اعلام کند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: پیش دبستانی ها در دو بخش تعریف می شوند که صدور مجوز آنها بر عهده ماست و تهیه محتوا و نحوه فعالیت آنها بر عهده معاونت آموزش ابتدائی است.

گرد ادامه داد: پیش دبستانی ماهیت غیردولتی دارد اما مدارس دولتی که در گذشته مجوز فعالیت پیش دبستانی را دریافت کرده اند، می توانند به فعالیت خود ادامه دهند ولی نه با عنوان مرکز پیش دبستانی دولتی، چرا که این مراکز هزینه دریافت می کنند.

او عنوان کرد: در مناطق محروم و دو زبانه باید شرایطی فراهم شود تا خانواده هایی که توان مالی ندارند به شکل خرید خدمات آموزشی از خدمات مراکز پیش دبستانی بهره مند شوند. گرد گفت: تعداد دانش آموزان پیش دبستانی ۵۳۱هزار نفر است که در ۱۵ هزار و ۹۹۴ مدرسه حضور دارند.

افزایش مهارت های یادگیری در پیش دبستانی ها

پدری که فرزندش سال گذشته دوره پیش دبستانی را در یکی از سرای محله های منطقه ۵ تهران گذرانده است، درباره این دوره به «آرمان» می گوید: سیستم آموزشی کشور در پی سوق دادن خانواده ها به سمت مدارس نیمه دولتی و غیرانتفاعی است.

احمدی می افزاید: سال گذشته فرزندم را در یکی از مدارس نیمه دولتی با شهریه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای مقطع پیش دبستانی ثبت نام کردم، جالب است بدانید که در منطقه ۵ تهران دوره پیش دبستانی دولتی وجود ندارد.

او درباره کم و کیف آموزش در این دوره می گوید: کودکانی که به پیش دبستانی می روند توانایی دارند تا خودشان را با گروه وفق دهند و در واقع حس همراهی نسبت به دیگر کودکان که پیش دبستانی نرفته اند بیشتر است؛ البته مهارت های یادگیری هم نسبت به دیگر کودکان افزایش می یابد.

احمدی با بیان اینکه طی سال هزینه های متفاوتی به بهانه های مختلف اخذ می شود، می گوید: برای مثال برای اردوی نیم روزه ۲۰ هزار تومان هزینه اخذ می شد که این هزینه ها از شهریه اولیه مجزا بود.

گذران دوره پیش دبستانی الزامی است

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره کم و کیف گذراندن دوره های پیش دبستانی به «آرمان» می گوید: گذران این دوره برای کودکان لازم است. در واقع بیش از ۸۰درصد یادگیری کودکان در پنج سال اول زندگی انجام می شود و اکثر توانایی کودکان در سنین زیر پنج سالگی شکوفا می شود.

محمدرضا نیک نژاد می افزاید: بنابر یافته های روانشناسی کودکان قبل از شروع سن مدرسه باید تحت آموزش های ویژه قرار گیرند و از سوی دیگر با توجه به اینکه سند بنیادین آموزش و پرورش ارزیابی کرده تا آموزش های پیش دبستانی از سه سالگی آغاز شود، تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

او مهم ترین مشکل در دوره پیش دبستانی را عدم استخدام معلمان این دوره به رغم وعده وعید های وزیر دولت گذشته می داند و می افزاید: آموزش و پرورش در دولت گذشته با معلق نگه داشتن وضعیت این افراد نتوانسته نیاز این قشر را برطرف کند و وزیر فعلی هم برخورد مناسبی با این قشر ندارد.

به گفته او گذران پیش دبستانی برای کودکان ضروری است و دولت برای همگانی شدن این آموزش ها به ویژه در مناطق کم درآمد باید وارد عمل شود تا کودکان بدون دغدغه مالی این دوره را بگذرانند.

این کارشناس آموزش و پرورش درباره برخی از مراکز پیش دبستانی که دوره های گسترده آموزشی همچون یوگا، زبان انگلیسی، فرانسه و… را برگزار می کنند، می افزاید: براساس قانون معلمان و مسئولان در این دوره نباید حتی حروف الفبا را به دانش آموزان آموزش دهند دیگر چه برسد به اینکه فرزند را تحت آموزش های گوناگون قرار دهند.

پیش دبستانی، مقدمه ای برای تطبیق با محیط پیرامون

به گفته او پیش دبستانی تنها مقدمه ای است برای شهروندسازی، تطبیق و هماهنگی با محیط پیرامون، به این ترتیب باید تمام آموزش ها در قالب بازی، سرگرمی، مجسمه سازی و تفریح باشد اما آنها به دلیل عدم وجود چنین فضاهایی پیش دبستانی را به یک کاریکاتور از کلاس اول دبستان تبدیل می کنند و با تالیف کتاب، حروف الفبا را برخلاف قانون به کودکان آموزش می دهند.

این کارشناس آموزش و پروش تاکید می کند: یک مساله که در این زمینه وجود دارد این است که در آموزش های دو بخشی موجود در قالب آموزش های لازم کلاسیک و آموزش های شهروندی است که هم اکنون در دنیای مدرن به شدت مورد پیگیری قرار می گیرد و بخش مهمی از آموزش های شهروندی، همدلی حقوق بشر، دلسوزی، شجاعت و راستگویی، باید در این دوره به کودک آموزش داده شود.

او می افزاید: در برخی از مراکز پیش دبستانی شاهد آموزش هایی در قالب حروف الفبا، زبان انگلیسی، زبان فرانسه و … هستیم که این آموزش های فشرده نه تنها برای فرزندان مطلوب نیست بلکه زدگی از درس در سنین بالا را برای افراد در پی دارد.

شکاف های طبقاتی و اختلافات با عدم اجرای قانون

یک فعال حوزه کودک درباره اهمیت دوره پیش دبستانی به «آرمان» می گوید: سنین چهار تا شش سالگی برای کودکان را می توان دوران طلایی آموزش عنوان کرد آن هم به این دلیل که کارشناسان علوم رفتاری معتقدند جوامع باید بستر آموزش را برای کودکان در این سنین مهیا کنند.

ثریا عزیزپناه می افزاید: در این سنین کودکان باید با کارهای زیربنایی آشنا شوند تا به این ترتیب جهان پیرامون را بشناسند.

به گفته او هم اکنون شاهد آشفتگی ناشی از اختلاف طبقاتی در جامعه هستیم که این امر با عدالت و قوانین کشور در زمینه آموزش های رایگان و همگانی در تضاد است. باید توجه داشت که اختلاف طبقاتی در جامعه باعث بروز تضادها و نارسایی ها می شود و پیامدهای فراوانی را به دنبال دارد.

منبع: تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ