انتظار برای سونامی کاهش قیمت خودرو! / افت ۲۰۰ هزار تا ۲.۵ میلیون تومانی قیمت داخلی‌ها

0
سفرهای تابستانی هم کمکی به خودروسازان نکرد و مردم همچنان ماشین نمی خرند تا سونامی کاهش قیمت در بازار خودرو از راه برسد.

نخریدن مردم باعث شده خودروسازانی که برخی از آنها بسیار با غرور و طلبکار با مردم سخن می گفتند، نتوانند قیمت ها را بالاتر ببرند.

برخلاف انتظار خودروسازان، سفرهای تابستانی هم نتوانست رونقی به بازار ببخشد و قیمت خودروهای داخلی در بازار روز به روز از قیمت کارخانه کمتر می شود و تنها یکی، دو خودرو گرانتر از قیمت کارخانه در بازار خرید و فروش می شود.

ابتدا گفته می شد که این روند، نتیجه امید و انتظاری است که از توافق هسته ای به مردم داده شده، اما اکنون فعالان بازار و حتی برخی از خودروسازان دریافته اند که این صنعت، گرفتار خشم مردمی شده که سال ها نقائص و بی کیفیتی محصولات و غرور و طلبکاری مدیران را تحمل کرده اند.

در شبکه های اجتماعی نیز موجی براه افتاده که در آن، مردم یکدیگر را به نخریدن خودرو صفر تا زمان افزایش کیفیت و کاهش قیمت تشویق می کند.

برخی فعالان بازار خودرو پیش بینی می کنند با ادامه این روند به زودی سونامی کاهش قیمت، بازار را فرا می گیرد چرا که انبارها و پارکینگ های خودروسازان دیگر جا برای انباشتن خودروهای تولید شده و فروش نرفته ندارد.

خودروسازان که تا همین چند ماه قبل در پاسخ به هر سوالی درباره بی کیفیت بودن محصولات، بالا بردن مداوم قیمت ها و سو مدیریتشان بلافاصله تحریم را بهانه می کردند، پس از توافق هسته ای و آغاز رفع تحریم ها کارشناسانی را به میدان فرستادند که می گفتند، مشکل که فقط تحریم ها نبود، تحریم تنها یک مشکل کوچک بود و هزار علت دیگر برای بالا بردن قیمت ها وجود داشت که هنوز هم هست و باید بازهم قیمت ها بالاتر برود. اما نخریدن مردم، باعث شده این بساط فعلا جمع شود.
قیمت خودوهای داخلی

قیمت خودروهای خارجی

 

فعالان بازار خودرو در سال‌های گذشته، اواسط مرداد ماه را به عنوان زمان پررونق بازار می‌شناختند و خرید و فروش خودرو در این زمان به اوج خود می‌رسید، این در حالی است که مرداد امسال بیشترین رکود را در بازار خودرو شاهد بودیم و معامله در این بازار به حداقل رسیده است.

از سویی، هر ساله اواخر مرداد و اوایل شهریورماه میزان فروش خودرو با روندی کاهشی همراه می‌شود و اواخر شهریورماه کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی فروش را در این بازار شاهد هستیم. در این وضعیت، فعالان بازار معتقدند در شرایطی که دوره پیک فروش خودرو در بازار به کم‌فروش‌ترین زمان تبدیل شده است، نمی‌توان انتظار امیدبخشی نسبت به آینده بازار خودرو داشت.

در این میان، قیمت خودروهای خارجی نیز در بازار با روندی کاهشی همراه شده است، به‌ ویژه که در مورد خودروهای چینی شاهد ایجاد شرایط فروش سهل‌تر و عرضه اقساطی خودروها هستیم.

تخفیف ۲۶ میلیون تومانی در عرضه برخی خودروهای چینی از جمله نمونه‌های این کاهش قیمت است. به‌ طوری‌که قیمت یک محصول شاسی بلند چینی اخیراً از ۱۱۵ میلیون تومان به ۸۹٫۵ میلیون تومان رسیده است.

برخی شرکت‌های خودروساز داخلی نیز با ارائه فروش اقساطی در محصولاتشان مانند سراتو و چانگان سعی کرده‌اند میزان فروش خود را افزایش دهند، هرچند اتفاق خاصی در این بخش نیز نیفتاده است.

بررسی بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه پژو ۴۰۵ مدل اس‌ال‌ایکس با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی طی روزهای اخیر به ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت نوع دوگانه‌سوز این خودرو با افت ۳۰۰ هزار تومانی، در حال حاضر به قیمت ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود.

قیمت خودرو ایرانی قیمت خودرو پیش بینی قیمت خودرو

در مورد پژو پارس سال نیز باید به افت ۵۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در بازار اشاره کنیم. قیمت پژو پارس دوگانه‌سوز نیز با همین میزان افت قیمت به ۳۷ میلیون تومان رسیده است.

* کاهش ۲٫۵ میلیونی قیمت تندر اتوماتیک

طی روزهای اخیر قیمت تندر ۹۰ اتوماتیک محصول ایران خودرو ۲٫۵ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و درحال حاضر با قیمت ۴۷٫۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

در همین حال، قیمت رانا با افت ۶۰۰ هزار تومانی به ۳۲ میلیون تومان رسیده است. در مورد سمند ال‌ایکس نیز باید به ثبات قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که همچنان با قیمت ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

* افت ۴۰۰ هزار تومانی قیمت پراید

درمورد محصولات سایپا نیز باید به کاهش ۴۰۰ هزار تومانی قیمت سایپا ۱۱۱ مدل SE در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر به قیمت ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در عین حال سایپا ۱۳۱ مدل SE و سایپا ۱۳۲ مدل SE بدون تغییر قیمت به ترتیب ۲۰ و ۲۰٫۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شوند.

در مورد آریو دنده اتوماتیک نیز باید به افت ۱۰۰ هزار تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. نوع دستی این خودرو بدون تغییر قیمت، حدود ۴۸ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

* قیمت پارس تندر یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافت

طی روزهای اخیر قیمت پارس تندر نیز با افت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی، به ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. در عین حال، قیمت تیبا تغییری نداشته و این خودرو همچنان با قیمت ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

قیمت خودرو ایرانی قیمت خودرو پیش بینی قیمت خودرو

این در شرایطی است که قیمت وانت زامیاد طی روزهای اخیر با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی در بازار روبه‌رو بوده و به ۲۵ میلیون تومان رسیده است.

در مورد سراتو دنده‌ای نیز باید به افزایش قیمت این خودرو از سوی سایپا اشاره کنیم که اخیراً از ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به ۷۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این خودرو از سوی شورای رقابت ۷۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان تعیین شده بود.

با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای این خودرو، درحال حاضر سراتو دنده‌ای در بازار زیر قیمت کارخانه و حدود ۷۲ تا ۷۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

* افت ۵ میلیون تومانی قیمت خارجی‌ها

در بررسی بازار خودروهای خارجی نیز باید به کاهش قیمت برخی از این محصولات اشاره کنیم، به‌ طوری‌که قیمت اپتیما مدل ۲۰۱۵ با کاهش ۵ میلیون تومانی به ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است.

قیمت اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ نیز با افت ۴ میلیون تومانی در بازار به ۱۵۲ میلیون تومان رسیده است.

درمورد مزدا ۳ نیز می‌توان به کاهش ۱۴ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر حدود ۱۱۴ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. دلیل این کاهش قیمت، ارائه تخفیف از سوی شرکت عرضه‌کننده این خودرو است.

بازار خودرو در حالی روزهای بی‌رمقی را طی می‌کند که خریداران همچنان منتظر تعیین تکلیف لغو تحریم‌ها و تأثیر آن بر قیمت خودرو هستند.

منبع: شبکه خبر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ