تلاش ضد انقلاب برای خروج حسن روحانی از چارچوب‌ها / روحانی باید نماد جنبش سبز معرفی شود

0

به گزارش مشرق، در رابطه با نحوه بازی حسن روحانی در روزهای مانده تا انتخابات ۲۴ خرداد سناریوهای مختلفی مطرح می شود. به ویژه در حالیکه روزهای کمی تا انتخابات ریاست جمهوری مانده و شرایط وی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. این سناریو ها می توانند هر کدام به تنهایی و یا در ارتباط باهم شکل بگیرند.

عده‌ای معتقدند که حسن روحانی با تدوام همین رویه موجود سعی می‌کند تا چهره متعادلی از خود نشان دهد تا پیرزو شود؛ این افراد معتقدند که مهمترین نیاز کشور از نظر مردم در حال حاضر حفظ ثبات سیاسی و در ادامه آن رشد اقتصادی است که روحانی می­تواند با تاکید بر این نکته از یک سو و از سوی دیگر با نشان دادن وجهه اصلاح طلبی متعادل خود پیروز میدان باشد.

اما در میان تحلیل‌گران برخی نیز معتقدند که حسن روحانی در صورتی می‌تواند در انتخابات پیش رو موفق شود که هاشمی رفسنجانی از او حمایت کند. اصلاح طلبان نیز به دنبال این سناریوی هستند، در این رابطه روز آنلاین می‌نویسد: “گفتمان کنونی روحانی نمی‌تواند موجب پیروزی وی در انتخابات آتی شود. اصلاح‌طلبان امیدوارند بتوان روحانی را جایگزین هاشمی رفسنجانی کرد و موج اقبال به رییس رد صلاحیت شده‌ی مجمع تشخیص مصلحت نظام را به‌سوی وی سوق داد.”

به عقیده این گروه از تحلیل گران روحانی باید به دنبال جذب حمایت آقای هاشمی باشد که با توجه به دفاع همه جانبه روحانی از آقای هاشمی در گفتگوی ویژه خبری می‌توان گرایش روحانی را به این سناریو مشاهده کرد.

آقای روحانی در این برنامه گفت: “بسیاری از آن‌هایی که در زندان شاه شلاق خوردند و یار امام بودند، به آن‌ها توهین شده است. اگر به شخصی توهین شد به آن‌ها وقت پاسخگویی بدهید، سرمایه های انقلاب را تحریف نکنید، این‌ها سرمایه های انقلاب اند و به سادگی آن‌ها را از دست ندهیم و در زمین دشمن بازی نکنیم”

از سوی دیگر روحانی گفته بود که آقای هاشمی بر ماندن او تاکید کرده است. همچنین روحانی از هاشمی خواسته بود تا در فیلم تبلیغاتی او حضور یابد.

سناریو دیگری که از سوی برخی اصلاح طلبان پیگیری می شود انصراف عارف از عرصه انتخابات و اجماع جریان اصلاحات بر روی حسن روحانی است. در این سناریو حسن روحانی و عارف از حداکثر ظرفیت برنامه های تلویزیونی استفاده می‌کنند و بعد از پایان برنامه های تلویزیونی عارف، به نفع روحانی کناره گیری می‌کند.

در این طرح عارف حداکثر توان خود را برای جذب توده های خاموش(جنبش سبز، به قول رسانه های ضد انقلاب) به کار می گیرد و حتی ممکن است برخی رفتارهای نامطلوب از وی سر بزند تا بتواند اعتماد این توده های خاموش را به خود جلب کند اما در نهایت به نفع روحانی که کاملا در چارچوب است کنار رود.

در این سناریو که این روزها بیشتر در سایت های ضد انقلاب نیز قابل مشاهده است، بر خلاف دوره های دیگر از مخاطبان خود می خواهند تا در انتخابات شرکت کنند و فرصت را برای بهبود شرایط از دست ندهند.

در این رابطه روزآنلاین در یکی از تحلیل های خود به قلم ملیحه محمدی منتشر شده است می نویسد: ” برای اثبات زندگی جنبش سبز مردم باید نقشه اقتدارگرایان را برای دست شستن آنان از مشارکت سیاسی عقیم بگذارند. امروز دو کاندیدا در صحنه هستند که به اقتدارگرایان و خطاکاری های آنان تعلق و رغبت ندارند. در مسائل کلان سیاسی و حتی در جزئیات مشکلات مردم، منتقد راهبردهای کنونی هستند. صرف وجود آنان یعنی تمامیت خواهان موفق به خاموش کردن صداها نشده اند. وظیفه ما حمایت از این کاندیداها و در نهایت رأی دادن به یکی از آنان است؛ وی در ادامه مطلب با تاکید بر اینکه اگر مردم شرکت نکنند ممکن است ضرر سخت تری را متحمل شنوند می‌نویسد: “فرصت اندک است اما همه چیز برای نقش آفرینی مردم مهیاست”

اما در سناریویی دیگر که در روزهای اخیر مورد تاکید بعضی رسانه‌های ضدانقلاب قرار رفته است از روحانی خواسته می‌شود تا با نام بردن از برخی حامیان فتنه در رادیو و تلویزیون و جدا کردن مواضع‌اش از نظام، خود را به نماد جنبش سبز و حامی جریان فتنه تبدیل کند. در این سناریو گفته می شود که سبد رای روحانی تنها وتنها از میان طرفداران جنبش سبز است لذا روحانی باید مواضعی متناسب با افکار و علائق این گروه اتخاذ کند.

“مرتضی کاضمیان” از فعالان رسانه ای ضد انقلاب درباره روحانی می­نویسد: ” او اگر می‌خواهد بن‌بست گشا باشد و عاملی برای مصالحه‌ی جامعه مدنی و دولت، باید اعتماد جامعه مدنی را جلب کند. به نظر می‌رسد برخلاف برخی خوش‌بینی‌ها نسبت به امکان توفیق وی، زمان به زیان روحانی و اصلاح‌طلبانی که به وی دل بسته‌اند، سپری می‌شود. رأی بسیاری از معترضان به انتخابات ۸۸ و ناراضیان سیاسی و اقتصادی و مردّدان و قهرکنندگان با صندوق‌های رأی، همچنان در سبد آراء حسن روحانی مفقود خواهد بود.”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ