ارزانی سلامتی و جان به بهای «زیبا شدن»

0
تبلیغات مهلک کانال‌ های فارسی زبان ماهواره برای فروش داروهای لاغری و زیبایی در کشور و نیز فروش آزادانه و بدون منع قانونی این داروها در کرمانشاه زنگ خطری برای سلامتی مصرف‌ کنندگان است.

چندسالی است که تبلیغات کانال‌های فارسی زبان ماهواره برای فروش داروهای چاقی و لاغری بلای جان مردم شده و متاسفانه تاکنون اقدامات مناسبی برای مقابله با این سودجویان مغرض انجام نشده است.

با وجود هشدارهای برخی از مسئولان نسبت به عواقب جبران‌ناپذیر و بسیار خطرناک مصرف داروهای ماهواره‌ای همچنان شاهد تمایل مردم به خرید این محصولات تقلبی و در نهایت باری از امراض زیان‌بار جسمی بر دوش آنها هستیم.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت موارد متعدد و مکرر از مرگ مصرف‌کنندگان داروهای ماهواره‌ای در ایران مشاهده شده و این مهم لزوم تدوین برنامه‌های هدفمند برای برخورد با این مشکل را می‌ طلبد.

درمان لاغری درمان چاقی تبلیغات ماهواره بهترین قرص لاغری
خطر افزایش مرگ ومیر درکشور به دلیل استفاده از داروهای ماهواره‌ای

آنچه در این زمینه مطرح است گسترش روز افزون تبلیغات فروش این داروها است چرا که تا تقاضایی نباشد عرضه کالایی نیز نخواهد بود اما خطر افزایش مرگ و میر افراد در کشور بر اثر مصرف داروهای چاقی و لاغری ماهواره‌ای صاحب‌نامان عرصه پزشکی را برآن داشت تا تحقیق همه جانبه و مفصل پیرامون خطرات مصرف داروهای ماهواره‌ای ارائه دهند و در این راستا پروفسور غلامرضا بهرامی بانی این کار خیر شد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه حجم زیاد تبلیغات داروهای ماهواره‌ای را نشان از فروش بالای این مواد دانست و اظهار داشت: در وهله نخست تبلیغات انجام شده در کانال‌های فارسی زبان ماهواره نیازمند انجام تحقیقات لازم در این زمینه بوده که چرا اهمیت زیادی در کشور به این امر داده نمی‌شود و در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار ندارد.

داروهای ماهواره‌ای حاوی کورتون و منشا امراضی همچون پوکی استخوان است

آنالیز انجام شده بر روی داروهای تبلیغی در ماهواره برای افزایش وزن و یا چاقی صورت توسط پروفسور بهرامی نشان داد که قریب به اتفاق این داروها حاوی کورتون است چراکه این ترکیب مسیر متابولیسم بدن را تغییر داده و سبب افزایش وزن می‌شود.

وی پیرامون عوارض زیانبار مصرف داروهای چاقی و لاغری ماهواره‌ای افزود: بدترین نوع عوارض کورتیکو استروئید این است که فرد احساس می‌کند که به این دارو اعتیاد پیدا کرده چراکه محور آدرنال کارنکرده و بدن پاسخگوی استرس نیست. پوکی استخوان، آشکار شدن عفونت‌های نهفته، بروز اختلالات روحی و روانی نیز از دیگر عوارض مصرف نا به‌جای کورتیکو استروئیدها است.

ادعای کذب وجود ترکیبات گیاهی در داروهای ماهواره‌ای

پروفسور بهرامی ادعای وجود ترکیبات گیاهی در داروهای ماهواره‌ای را کذب دانست و گفت: تحقیقات ما طی یک سال گذشته نشان داد که سوداگران داروی شیمیایی را به صورت تقلب وارد این ترکیبات کرده و مردم ناآگاه نیز مصرف کردند از سوی دیگر بسیاری از عطاری‌ها و مراکز غیرقانونی که دارو را به شکل کپسول و یا قرص برای درمان چاقی و لاغری عرضه می‌کنند از این قاعده مستثنی نیست.

وی در ادامه مطرح کرد: دانشمندان تاکنون ترکیبات گیاهی که اثر فعال و برجسته‌ای که ظرف ۱۵ یا ۲۰ روز برای درمان لاغری یا چاقی داشته باشد شناسایی نکردند پس چگونه است عده‌ای به صورت زیرزمینی و پنهانی اثر  این داروها را کشف کردند اگر این امکان وجود داشت کمپانی‌های تولید دارو وارد رقابت می‌شدند و از قبل فروش این داروها سود عایدشان می‌شود.

پروفسور بهرامی به وجود ترکیبات شیمایی مضر در داروهای ماهواره‌ای اشاره و بیان کرد: در تحقیقات ما ثابت شد تمام فرآورده‌هایی که برای رفع ناتوانی جنسی به ویژه برای مردان از کانال‌های فارسی زبان ماهواره تبلیغ می‌شوند حاوی تادالافیل، واردنافیل و یا هر دو بوده که این دو ترکیب شیمیایی برای رفع ناتوانی جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعضا بدون نسخه پزشک نیز امکان تهیه آن برای بیمار وجود دارد.

وی با ابراز تاسف از ناآگاهی مردم در مصرف این مواد گفت: لازم به ذکر است که هیچ ترکیب گیاهی آن اثر قوی ادعا شده از سوی تیلیغات ماهواره‌ها برای رفع ناتوانی جنسی را نداشته، البته داروهای گیاهی برای رفع مشکل ناتوانی جنسی وجود دارد اما اینکه داروی گیاهی به شکلی برق آسا و به صورت برگشت ناپذیر و انجام چندین کارکرد در یک زمان عمل کند ما سراغ نداریم.

ضرورت آگاهی بخشی به مردم در زمینه مضرات داروهای ماهواره‌ای

پروفسور بهرامی موضوع گرایش به خرید داروهای ماهواره‌ای در کشور را نیازمند انجام تحقیق میدانی اثرگذار دانست و اظهار کرد: عده زیادی قطعا این تبلیغات را باور دارند و این مسئله شاید بیانگر عدم توانایی ما برای آگاهی‌بخشی به مردم و در مقابل کشش مردم به سمت این تبلیغات است که این قضیه جای بحث و سوال دارد.

این پژوهشگر برتر کشور در ادامه تصریح کرد: دلیل گرایش مردم به تهیه داروهای لاغری مشکل افزایش وزن در فرد بوده یا اینکه فرد به لحاظ روحی و روانی خواهان تغییر هیکل و اندام خویش است داروهای لاغری ماهواره‌ای از پرمصرف ترین فرآورده‌ها هستند اما تهیه آنها از طریق یک شماره تلفن جای بحث دارد.

داروهای ماهواره‌ای صد درصد تقلبی است

وی به نتایج تحقیقات انجام شده بر روی داروهای لاغری ماهواره‌ای اشاره و عنوان کرد: در تحقیقات انجام شده بر روی ۱۵ نوع از این داروها  به جز یکی دو مورد که البته ما نتوانستیم چیزی درآن ها بیابیم متوجه شدیم که اغلب این ترکیبات حاوی مواد تقلبی بوده و لازم به ذکر است که یافتن همه اجزاء تقلب نیازمند زمان طولانی و نیز داشتن تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر است.

استاد فارموکولوژی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: باید گفت این داروها سبب کاهش وزن می‌شود چراکه اگر اثر لاغری ایجاد نمی‌کرد مشتری نداشت و خریداری نمی‌شد اما در سطح جهان در بسیاری از کشورها این مسئله مورد تحقیق قرار گرفته است.

پروفسور بهرامی بیان کرد: تحقیقات علمی ما نشان داد که داروهای ماهواره‌ای صد در صد تقلبd بوده و تقلب انجام شده بر روی آنها به دو شکل مسهل و ملین است این داروها حاوی ترکیبات ضد اشتها و نیز  داروی سمپاتومیمتیک و ضد اضطراب بوده است.

وی بیشترین نوع تقلب در داروهای ماهواره‌ای را تقلب مسهل عنوان کرد و گفت: با اضافه ;vnk یک ترکیب مسهل وزن فرد کاهش می‌یابد و نکته تاسف‌آور این است که مسهل‌های افزوده شده در این داروها دارای تاییدیه نیستند.

خطر وجود ترکیبات سرطان‌زا در داروهای ماهواره‌ای

پروفسور بهرامی از وجود ترکیبات مضر سرطان‌زا در داروهای ماهواره‌ای خبر داد و گفت: وجود ترکیباتی همچون فنول فتالئین که به دلیل رابطه مستقیم آن با سرطان بیش از ۵۰ سال است که از بازار دارویی خارج شده در داروهای ماهواره‌ای ثابت شده است.

وی بیان داشت: آنچه مطرح است به کارگیری ارزان‌ترین تقلب‌ها و بی‌کیفیت‌ترین و پرعارضه‌ترین مسهل در ترکیبات داروهای لاغری ماهواره‌ای است و علاوه بر آن برخی از ترکیبات دارویی ضد افسردگی و مشتقاتی همچون آمفتامین نیز در این داروها یافت شد که هیچکدام بدون تقلب نبوده و متاسفانه مصرف این داروها با عوارض بسیاری همراه است.

پروفسور بهرامی در تشریح دیگر عوارض زیان‌بار داروهای ماهواره‌ای افزود: داروهایی که حاوی مشتقات آمفتامین بوده عوارضی همچون مشکلات حاد قلبی و نیز مرگ و میر را در پی داشته که عوارض آن بعضا در دراز مدت نمایان می‌شود.

وی با استناد به تجربیات علمی خود مدعی شد هر چه فرآورده شکیل‌تر و گران قیمت‌تر باشد تقلب آن هم بیشتر بوده و بعضی از این داروها با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ ظاهر فریب ساخته شده است.

تنها راهکار درمان چاقی و یا لاغری مراجعه به پزشک است

پروفسور بهرامی راهکار اساسی برای رفع مشکلات چاقی و یا لاغری را مراجعه به پزشک عنوان و تصریح کرد: اگر فرد تمایل به داروی شیمیایی یا گیاهی  داشته باشد هر دو این ترکیبات در داخل کشور موجود است و بیمار برای حصول نتیجه مطلوب باید صبور باشد.

یک پزشک متخصص پوست و مو نیز در این رابطه گفت: اثرگذاری بسیاری از مواد آرایشی درمانی که در ماهواره تبلیغ می‌شود غیر واقعی بوده چراکه با وجود ادعای آنها مبنی بر داشتن مجوز ساخت و فروش، این مواد تحت نظارت وزارت بهداشت تولید نشده‌اند.

ادعای اثربخشی مواد آرایشی درمانی ماهواره‌ای غیر واقعی است

علی ابراهیمی با اعلام هشدار جدی به عواقب بسیار زیانبار ناشی از مصرف مواد آرایشی ماهواره‌ای گفت: با توجه به این که تبلیغات به ویژه در کانال‌های ماهواره‌ای هزینه زیادی را در بر دارد به هنگام فروش مواد آرایشی بخش زیادی از هزینه تبلیغات را از مشتری دریافت می‌کنند و به فرض مثال کرمی که به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد قیمت حقیقی آن ممکن است ۵ هزار تومان باشد.

وی در ادامه بیان کرد: این که ادعا می‌شود یک کرم در آن واحد چندین کار تخصصی همچون برطرف نمودن لک، جوش، جای جوش، چروک و نیز شفافیت پوست انجام می‌دهد ادعای غیر واقعی است چراکه حتی فروش چندین لیزر به بیمار این قابلیت را ندارد.

ابراهیمی مراجعه به پزشک را راهکار رفع مشکلات پوستی دانست و گفت: بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کند و پزشک بر اساس نوع تشخیص اقدام به تجویز دارو نماید، متاسفانه مصرف داروهای ماهواره‌ای مشکلاتی از جمله حساسیت‌های پوستی را برای بسیاری از مصرف کنندگان ایجاد کرده و  آنگونه که ادعا می‌شود اثربخشی لازم را ندارند.

وی افزود: با توجه به شرایط امروز اکثر خانواده‌ها یک دستگاه در منزل دارند و شاهد این تبلیغات هستند اما آنچه تاسفبار است رغبت مردم به خرید این مواد و پرداخت هزینه‌های گزاف در این برهه اقتصادی خاص است.

به نظر می‌رسد مشکل اساسی، باور مردم به این داروها و فروش گسترده آنها است که با تبلیغات فریبنده و جذاب بیننده را به خرید آن وسوسه کرده اما باید این واقعیت را پذیرفت که اگر رسانه ما جاذبه نداشته باشد ماهواره‌ها جای آن را خواهند گرفت.

آنچه مطرح است این است که ارزان‌ترین و نیز بی کیفیت ترین مسهل در داروهای چاقی و لاغری ماهوره‌ای به کار برده شده  چراکه شدت و اثر و سود بیشتری  دارد و هیچ عقل سلیمی در عالم پزشکی اثرگذاری سریع و بدون بازگشت داروهای به اصلاح گیاهی برای درمان چاقی، لاغری و یا ناتوانی جنسی را نمی‌پذیرد.

ضرورت دخالت مراجع ذی‌صلاح برای مقابله با تبلیغ و فروش این داروها در کشور

باور پذیر نیست که این داروها به صورت زیرزمینی در افغانستان، پاکستان و یا در داخل کشور تولید شده باشد چراکه بعضا تکنولوژی ساخت این مواد به قدری ظریف و زیبا بوده که تصور می‌شود در کارخانه‌هایی با فناوری مدرن ساخته شده است.

با وجود اینکه تبلیغ دارو در ایران ممنوع اعلام شده اما تبلیغ دارو بر مبنای عقلانیت از طریق رسانه‌ها در بسیاری از کشورها آزاد است.

اگر در تبلیغاتشان ادعا می‌شود که این داروها در کارخانه‌های معتبر با اعتبار جهانی ساخته شده پس جای بسی سوال دارد که چرا نحوه فروش آن بسیار مورموزانه و تنها از طریق یک شماره تلفن توسط افراد فاقد صلاحیت انجام می‌شود.

لزوم دخالت مراجع ذی صلاح قضایی و انتظامی برای مقابله با تبلیغات و فروش داروهای ماهواره‌ای در کشور و به ویژه استان کرمانشاه بیش از هر برهه دیگری احساس می‌شود و لازم است که مردم نیز به صداقت این تبلیغات مسموم تردید کنند.

منبع: مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ