واردات موبایل در دست ۵ شرکت خاص است/ ۱۳۰ نوع گوشی موبایل به صورت قاچاق وارد کشور میشود

0
کالاهای قاچاق سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی بازار موبایل را به خود اختصاص داده/ تنها ۲ درصد بازار سهم تولید داخل است!

افشین اکبری حداد، رئیس اتحادیه موبایل مشهد در اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر موبایل‌های چینی بدون برند و تقلبی توسط برخی از افراد در بازار به فروش می‌رسد، که این‌ها بیشتر نیز در کنار خیابان‌ها و بساط‌های دست فروشی به دست مصرف کننده می‌‍رسد.

وی تأکید کرد: در شهر مشهد جلوی فروش این گونه گوشی‌ها به صورت کامل گرفته شده. البته این نوع برندها و گوشی‌های تقلبی سهمی در بازار ندارند و می‌توان گفت هر کدام حدود ۲ درصد از بازار موبایل را به خود اختصاص می‌‍دهند.

اکبری حداد اضافه کرد: موبایل‌های ایرانی نیز سهمی حدود تنها ۲ درصد از بازار تلفن همراه را به خود اختصاص می‌دهند.

وی با بیان این مطلب که در بحث قطعات و لوازم جانبی تلفن همراه قاچاق در حد ده درصد است، گفت: در کل می‌توان گفت در بازار لوازم جانبی موبایل، قاچاقی وجود ندارد. و این به دلیل تعرفه درست و ۴درصدی است که برای آن‌ وجود دارد.

رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد تصریح کرد: متأسفانه در بحث واردات گوشی همراه، مافیا و انحصار وجود دارد، تنها ۵ شرکت هستند که کل واردات برندهای بازار تلفن همراه داخل کشور را در دست دارند، و در حقیقت واردات موبایل یک تجارت کاملا انحصاری است.

وی افزود: این ۵ شرکت نیز کالا را به درستی و به اندازه مناسب به بازار نمی‌رسانند. در حقیقت به گونه‌ای جنس‌ها را توزیع و پخش می‌کنند که کفاف بازار را نمی‌دهد.

اکبری حداد گفت: ما حدود ۲۰۰ مدل گوشی خارجی داریم، که واردات کل شرکت‌ها در حد ۷۰ مدل است یعنی در حقیقت مردم متقاضی ۱۳۰ مدل دیگر هستند اما این شرکت‌ها آن‌ها را وارد نمی‌کنند، لذا این ۱۳۰ مدل بیشتر از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی با بیان این مطلب که قاچاق زیادی در بحث واردات موبایل وجود دارد، بیان داشت: موبایل خیلی زود تبدیل به پول می‌شود. در کل حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برندهای تلفن‌های همراه موجود در بازار در دست کالاهای قاچاق است.

وی ادامه داد: تا سال ۸۸ بازار دستگاه موبایل نیز مانند لوازم جانبی آن بود بنابراین قاچاق در این زمینه بسیار کم بود اما الان واردات تنها توسط شرکت‌ها انجام می‌شود و هیچ شخصی نمی‌تواند گوشی وارد کند لذا همین باعث شده تا قاچاق این کالا بسیار بیشتر شود.

رئیس اتحادیه تلفن همراه مشهد عنوان کرد: مسلما تا این وضعیت اصلاح نشود و انحصار در واردات شکسته نشود، این نوع کالاهای قاچاق سهم عمده بازار را در دست خواهند داشت.

وی افزود: از طرفی واردات گوشی گران تمام می‌شود، به طوری که ما ۹ درصد ارزش افزوده داریم، این ۹ درصد را فروشنده نمی‌تواند از مشتری بگیرد.عمده فروش‌ها و شرکت‌ها و واردکننده‌ها مکلف به این هستند، لذا واردکننده گوشی قاچاق، ده درصد نسبت به واردکننده‌ای که نمی‌تواند این ۹ درصد را بر روی قیمت خود بکشد، سود می‌کند.

اکبری حداد تصریح کرد: از آن جهت که گاهی هم سیستم خدمات پس از فروش جوابگو نیست، مشتری ترجیح می‌دهد که از کالایی که به صورت قاچاق وارد شده و گاهی قیمتش نیز پایین تر است استفاده کند.

وی بیان داشت: خوشبختانه مشهد با وجود در دست داشتن بیشترین فروش و ۲۰ درصد فروش موبایل کل بازار ایران را دارد، اما کمترین آمار قاچاق را به خود اختصاص داده است.

وی در پایان و در رابطه با برندهای موجود در بازار گفت: بیشترین سهم بازار را سامسونگ با ۳۴ درصد به خود اختصاص داده سپس هوآوی، LG  و دیگر برندهای معروف در بازار مشتری‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ