خانه / آخرین اخبار / خودروسازان: مردم توهم دارند!

خودروسازان: مردم توهم دارند!

مشاور انجمن خودروسازان و رئیس شورای رقابت در برنامه تیتر امشب بحث کاهش یا افزایش قیمت را مطرح کردند اما این بحث باز هم بدون نتیجه منطقی و مشخص به اتمام رسید.

برنامه تیتر دیشب برای روشن شدن تکلیف خریداران خودرو با دعوت از رئییس شورای رقابت و مشاور انجمن خودروسازان ایران به بررسی این موضوع پرداخت که با توجه به کاهش تقاضا آیا قیمت ها رو به کاهش است یا افزایش، اما این گفتگو پرده از بسیاری مسائل نیز برداشت.

در روزهای اخیر خودروسازان داخلی با ذکر مصیبت های وارد شده به این صنعت در دوران تحریم قصد افزایش قیمت تولیدات خود را دارند.

این تصمیم به افزایش قیمت خودروسازان در حالی صورت می گیرد که به علت رکود چندین ماهه در بازار خودرو، قیمت برخی خودروها ارزان تر از قیمت کارخانه است و شورای رقابت هم که بعنوان مسئول تعیین قیمت خودرو مشخص شده تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده است.

سوابق داوود میرخانی رشتی

داوود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر اینکه بهترین فارغ التحصیلان در حوزه صنعت خودرو اکنون در صنعت خودروسازی مشغول به کار هستند، گفت: «عوامل محیطی سبب شده است که در صنعت خودروسازی نوآوری نداشته باشیم.»

اعتراف به پایین بودن کیفیت خودرو

میرخانی با اشاره به تضعیف صنایع و بخصوص صنعت خودروسازی در دوران دولت دهم اظهار کرد: « در دوران آقای احمدی نژاد قطعه سازان ورشکست شدند و بعد از روی کار آمدن دولت روحانی کرکره را بالا دادند تا دوباره تولید کنند حال باید صبر کرد تا این تولید به چرخه صنعت بازگردد.»

وی افزود: «مردم عزیز ما حق دارند ما در کیفیت مشکل داریم و این واقعیتی است که منکر آن نمی شویم»

کاهش قیمت خودرو توهم است

میرخانی در بخشی از صحبت های خود به انتظار مردم برای کاهش قیمت خودرو پس از رفع تحریم ها اشاره کرده و این انتظار را توهم نامید و گفت: «این توهم که در اذهان عمومی وجود دارد که قیمت خودرو با ورود خودروهای خارجی پایین می آید باید بشکند.»

میرخانی با اشاره به تبعات کاهش قیمت افزود: اگر بخواهیم قیمت خودرو پایین تر بیاید باید هزینه ها را کاهش دهیم و این یعنی بیکار شدن شاغلان این صنعت. اگر ۱۰۰ هزار نفر شاغل در خودرو را بیکار کنیم تبعات اجتماعی سنگینی دارد.»

رضا شیوا در پاسخ به این موضوع سوال کرد: «اگر ۱۰۰ هزار نفر را در جاده ها بخاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد؟؟؟»

میرخانی در ادامه با بیان بخشی از سوء مدیریت های دولت قبل در صنعت خودرو به مراسم تودیع مدیرعامل سابق ایران خودرو اشاره کرد که گفته بود: «من یک فایلی دارم که ۷ هزار استخدام دستوری به من تحمیل شده بود. نه تنها افراد را معرفی می کردند بلکه پست آنها را نیز مشخص می کردند و می گفتند باید در همین پستی که می گوییم بنشیند.»

وی به وزارت محرابیان که حتی در تعیین معاونان ایران خودرو نیز اعمال نفوذ می کرد نیز اشاره کرد و گفت: «باید در خصوص کیفیت ابتدا ریشه های این بی کیفیتی را بررسی کرد، مردم حق دارند که از این مسائل مطلع شوند.»

رضا شیوا رییس شورای رقابت درباره شرایط بازار در خصوص قیمت خودرو گفت: «از سال گذشته برای خودروسازان شرایطی گذاشته شد و خودروسازان با آن همکاری کردند و حاشیه بازار از بین رفت و قیمت خودروهای زیر ۲۵۰۰ سی سی در سایت های خودروسازان نوشته می شد و واسطه دیگر در فروش دخالت نداشت، و اما بعد از بحث توافق انتظار مردم در کاهش خودرو بود و به همین دلیل ما با افت تقاضا مواجه شدیم و اکنون تولید و تقاضا متناسب نیستند و با توجه به رکود تورمی ، هنوز عرضه و تقاضا همخوانی ندارد.»

وی ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران خارجی با تولید کنندگان داخلی همکاری کنند و تکنولوژی و نوآوری وارد کشور شود و گفت: «خودروهای داخلی فاقد تکنولوژی هستند و نیاز است که در این بخش سرمایه گذاری شود.»

رئیس شورای رقابت افزود:« اکنون تقاضا پایین است و بهترین موقع برای خرید است و الان قیمت در کف است.»

میرخانی رشتی در ادامه سخنان خود از شورای رقابت خواست که طبق فرمول خود و به رغم وجود رکودی که وجود دارد بر اساس قانون قیمت ها را اعلام و به وظیفه خود عمل کند.

وی به یکی از واردکنندگانی که از سال ۲۰۱۴ تا کنون ۳ هزار خودرو وارد کشور کرده و در گمرک مانده و به تازگی ترخیص شده است اشاره کرده و گفت: «با توجه به اینکه خودروهای ۲۰۱۶ تا چند ماه دیگر وارد بازار می شوند این وارد کننده اقدام به کاهش ۲۰ میلیون تومانی قیمت خودورهایش کرده است که این موضوع سبب به هم خوردن توازن قیمت در بازار خودروهای داخلی و خارجی شده است.»

سیدهادی حسینی نماینده مجلس یکی دیگر از مهمانان تیتر امشب بود که به طور تلفنی وارد بحث شد تا درباره شرایط بازار خودرو اظهار نظر کند.

این نماینده مجلس گفت: «اقتصاد علمی بر منطق اقتصاد کشور ما حکمفرما نیست، و فشارهایی که در ادوار مختلف بر صنعت خودروسازی وارد شده سبب شده که خودروسازی زیر بار حاشیه ها قرار بگیرد.»

وی تاکید کرد: «اگر خودروسازان را مجبور به کاهش قیمت کنیم، خودروسازان ناگزیر به توقف تولید هستند، اما خودروسازان تعهدات خود را در قبال قطعه سازان رعایت نمی کنند، در حالیکه خودروسازان پیش فروش می کنند و نظام خودرو سازی در رابطه با قطعه سازان ظالمانه است.»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*