نوبخت چه گفت که بند دل بورسی ها را لرزاند؟

0

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۴٫۰۶٫۰۲ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۱۰۳ واحد کاهش به رقم ۴۵۷۹۵ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۸۱۵ واحد کاهش عدد ۱۳۸۳۸۶ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۹۰ واحد کاهش به رقم ۲۵۵۵۷ واحد رسید.

همچنین در این روز “شپنا” با ۲۷ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “تاپیکو” با ۴۷ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۰٫۲ واحد افزایش به رقم ۷۳۵ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۳۶۰ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۹۴۷ میلیارد ریال رسید.

بنظر می رسد که کم کم باید لید ابتدای خبر مستطیل شیشه ای تالار را به خاطر تکراری بودن مطلب حذف کنیم، دیگر خودتان بدانید روند شاخص و قیمت اغلب سهام شرکت ها نزولی است و فقط هر روز رقم آن نسبت به روز گذشته متفاوت می باشد، امروز هم مثل دیروز بود و تنها مقدار ریزش شاخص کل کمی کمتر بود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، شاید اغلب اهالی تالار صحبت های شب گذشته سخنگوی دولت در برنامه نگاه یک را دیده و شنیده باشند، برنامه ای که به زعم آنها فعالان بازار سرمایه علت ریزش های اخیر و راه آینده بورس کشور را مشخص کرد.

کاری به آمار و اطلاعات اقتصادی ارایه شده توسط نوبخت در این برنامه نداریم، در اینکه سخنگوی دولت خیلی با بیان شیوا و صریح مشکل گذشته و راه آینده را ترسیم کرد شکی نداریم، آنگونه که وی گفت قرار است از ابتدای سال ۹۵ ایران سالانه با رشد اقتصادی ۸ درصدی مواجه شود و سرمایه گذاران داخلی و خارجی اقتصاد ایران را متحول نمایند.

اما نوبخت در جایی از سخنان خود به موضوعی اشاره کرد که خیلی حرف در دل خود داشت، این تکه از مصاحبه تلویزیونی سخنگوی دولت بند دل سهامداران نکته سنج را لرزاند، شاید سخن آخر بورس را دیشب یکبار برای همیشه نماینده دولت به زبان آورد.

حال نوبخت چه گفت که بند دل بورسی ها را لرزاند؟

دیشب نوبخت درحالیکه داشت سخن از نقدینگی بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی جامعه به میان می آورد گفت: در دوران تحریم این نقدینگی وارد بازارهای ارز، طلا، مسکن و بورس می شده و برنامه داریم تا پس از تحریم این نقدینگی را به سمت سرمایه گذاری داخلی در کشور مثل بخش های عمرانی و دیگر بخش ها هدایت کنیم.

حال سؤال اینجاست که چرا معاون رییس جمهور و سخنگوی دولت بازار سرمایه مولد را در کنار بازارهای سفته بازی همچون ارز، طلا و مسکن قرار داد و از ورود نقدینگی جامعه به بورس همانند ورود این نقدینگی به بازارهای غیر مولد همچون ارز و طلا ناخشنود بود.

آیا علت دیده نشدن روند نزولی بورس طی ۲۰ ماه گذشته توسط دولت تدبیر و امید به نگاه دولت به این بازار مربوط می شود؟

آیا ورود نقدینگی به بازار سرمایه و هدایت پول های مردم به سمت سرمایه گذاری در بورس با ورود نقدینگی به بازار غیر مولد ارز و طلا یکی است؟ اصلاً از نگاه دولتمردان بورس هم مانند ارز و طلا دلال بازی و سفته بازی است.

نمی خواهیم تا حصول اطمینان کامل از منظور سخنگوی دولت برای بیان چنین صحبتی، استدلال و برداشت خود را داشته باشیم لذا از جناب نوبخت تقاضا داریم تا در اسرع وقت توضیحات تکمیلی و شفاف سازی ویژه خود را در خصوص منظور نظر از بیان چنین سخنی و نگاه مشخص دولت یازدهم نسبت به بازار سرمایه بیان فرمایند، چرا که از نگاه سرمایه گذاران بازار سرمایه و اهالی تالار بیان چنین سخنی قفلی محکمی بود بر درب های امید سهامداران به جهت بازگشت بورس به روند منطقی و صعودی پس از آغاز اجرای توافق هسته ای در کشورمان.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ