خانه / آخرین اخبار / آموزش سس مایونز ، بدون استفاده از تخم مرغ و چربی‌

آموزش سس مایونز ، بدون استفاده از تخم مرغ و چربی‌

بدون استفاده از تخم‌مرغ و چربی‌های اشباع‌شده، می‌توانید سس‌های مایونز گیاهی و سالم تهیه کنید.
اسم سس مایونز که می‌آید تنها کلمه‌ای که به ذهن من می‌رسد عذاب وجدان است. عذاب وجدان از خوردن این‌همه چربی و وارد کردن آن به جریان خون. اما واقعیت این است که بدمزه‌ترین ماده‌ی غذایی روی کره‌ی زمین را هم می‌شود با سس مایونز خورد. البته کمی اغراق کردم اما واقعیت این است که سس مایونز هر سالادی را خوشمزه می‌کند. اما اگر گیاهخوار هستید یا نمی‌خواهید عذاب وجدان مصرف چربی‌های اشباع‌شده را با خود داشته باشید و بدون شک نمی‌خواهید به سلامتی خود آسیب بزنید سعی کنید حتماً از مصرف این قبیل سس‌ها بپرهیزید. در حین حال می‌شود با صرف کمی وقت و حوصله جایگزین‌های گیاهی این سس را تهیه کرد.

خلاقیت آشپزی بهترین سایت آشپزی اخبار آشپزی آموزش آشپزی

مصارف غذایی سس مایونز گیاهی چیست؟

شما می‌توانید از سس مایونز گیاهی به انواع مختلف استفاده کنید. از تهیه‌ی سالاد گرفته تا به همراه نان و حتی به همراه ساندویچ و غیره. در واقع در هر جایی که از سس مایونزهای همیشگی استفاده می‌کردید می‌توانید از سس‌های گیاهی بهره ببرید.

نحوه‌ی تهیه‌ی سس‌های مایونز

یک روش پایه‌ای برای تهیه‌ی انواع سس‌های مایونز گیاهی وجود دارد. به این صورت که لازم است ترکیبات را مخلوط یا میکس کرد و سپس به‌آرامی روغن را افزود. در نهایت اینکه چاشنی‌ها را به سس اضافه کرده و هم می‌زنید تا به ترکیبی یکدست و غلیظ و مورد دلخواهتان دست پیدا کنید.

توصیه می‌کنیم که همیشه از روغن باکیفیت و سالمی مانند روغن‌زیتون استفاده کنید. اگر بتوانید از روغن‌زیتون بکر استفاده کنید بهتر است. در اینجا مواد لازم و مقدار آن را به‌طورکلی اشاره می‌کنیم اما شما می‌توانید برحسب دلخواه و انتظار خود از غلظت سس مورد نظرتان مواد را کم یا زیاد کنید. در خصوص سبزیجاتی که قرار است در ترکیب این سس استفاده کنید بهتر است از انواع بخارپز باشد. چون این شیوه‌ی پخته سالم‌تر است و کمک می‌کند تا بیشترین میزان مواد مغذی سبزیجات حفظ شود.

سس مایونز هویجی

هویج پخته شده ۳ عدد

روغن‌زیتون به میزان لازم حدود ۱ فنجان

آب لیموترش ۲ قاشق غذاخوری

نمک به میزان لازم و ذائقه‌ی شما (بهتر است از نمک دریایی استفاده شود)

ادویه‌های دیگر مانند زردچوبه، فلفل به میزان لازم و برحسب ذائقه‌ی شما

سس مایونز سیب‌زمینی و چغندر

چغندر پخته شده و خیلی نرم ۳ عدد

سیب‌زمینی پخته شده متوسط ۲ عدد

روغن‌زیتون به میزان لازم و حدود نصف فنجان

آب لیموترش ۳ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

سیر پخته شده ۱ حبه

ابتکار به خرج دهید

شما می‌توانید این دستورها را به صورت دستور پایه در نظر بگیرید اما خودتان دست به ابتکار بزنید و سبزیجات متنوع دیگری در ترکیب سس مورد نظرتان استفاده کنید. مطمئن باشید که با کمی جسارت سس‌های غلیظ و مفید و خوشمزه‌ای حاصل خواهد شد.

می‌توانید هویج را با آووکادو، گل‌کلم، اسفناج، گوجه‌فرنگی، کرفس یا زیتون بدون هسته و غیره ترکیب کنید. حتی برخی از میوه‌ها مانند انبه نیز به دردتان می‌خورد.

خلاقیت آشپزی بهترین سایت آشپزی اخبار آشپزی آموزش آشپزی

یکی دیگر از ترکیبات مفید قابل استفاده در ترکیب این سس‌های گیاهی مغزهایی مانند بادام است که مواد مغذی بسیاری به بدن می‌رسانند. استفاده از بادام که خود حاوی چربی‌های مفیدی است شما را به داشتن یک مایونز یکدست و چرب و خوشمزه نزدیک می‌کند. البته توصیه می‌کنیم در گام اول تمام سبزی‌جات را با هم مخلوط نکنید. بهتر است ابتدا یک تا دو ماده را مخلوط کرده و آن را بچشید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که ترکیب اولیه چقدر با ذائقه‌ی شما سازگار است و به چه مواد دیگری نیاز دارید. می‌توانید میزان روغن اضافه شده، چاشنی‌ها یا آب لیموترش و سیر را کم یا زیاد کنید. در این صورت می‌توانید سس‌های جدید با طعم‌های متنوع داشته باشید.

حرف حساب

حرف حساب اینکه گول تبلیغات را نخورید. سس مایونز نه‌تنها خیری برای بدن ندارد بلکه زیاده‌روی در مصرف آن شما را در معرض چاقی و بیماری‌های مرتبط قرار می‌دهد. اعتمادی به سس‌های رژیمی نیز نکنید. اگر سالادی تهیه می‌کنید که مجبور هستید حتماً از سس مایونز استفاده کنید در ازای هر قاشق سس یک قاشق ماست استفاده کنید. به این صورت مصرف سس را حداقل به نصف کاهش می‌دهید. اما بهترین کار این است که از این سس‌های گیاهی استفاده کنید. سبزیجات موجود در آن‌ها نه تنها برای سلامتی‌تان مفید هستند بلکه شما را از چاقی و شکمی بزرگ در امان نگه می‌دارند.

تبیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*