سود فروش یک کیلو پسته چقدر است؟

0
دبیرکل انجمن پسته ایران با بیان اینکه در برخی خرده فروشی‌ها قیمت پسته تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد گفت: با کیفیت ترین پسته کیلویی ۳۰ هزار تومان از باغدار خریداری می‌شود، ولی درخرده فروشی‌ها تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

علی احمدیان  با انتقاد از روند افزایش قیمت پسته از تولید تا بازار مصرف افزود: بهترین نوع پسته از باغدار حداکثر ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شود، حال چه می‌شود که این محصول در بازار تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این موضوعی است که اتحادیه خشکبار در قبال خرده فروشی‌های خود باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه برخی خرده فروشان در فروش پسته ۱۰۰ درصد سود دریافت می‌کنند خاطرنشان کرد: مسائل فروش این محصول در بازار مصرف باید حل شود اما هر ساله شاهد تکرار این موضوع هستیم، در مواردی مشاهده شده است که در فصل خرید این محصول حتی کمتر از قیمت واقعی خود و به نصف قیمت از باغدار خریداری می‌شود.

احمدیان در پاسخ به وضعیت بهره‌وری و هزینه‌های تولید پسته در کشور گفت: بهره‌وری تولید پسته در کشور ما پایین و هزینه‌های تولید بالا است، زیرا هنوز برداشت این محصول در کشور‌ما با دست انجام می‌شود.

دبیرکل انجمن پسته ایران با اشاره به بر آورد تولید این محصول در کشور ادامه داد: در سال جاری برآورد تولید ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن انواع پسته شده است که در مقایسه با سال گذشته تفاوت چندانی نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: برداشت این محصول از نیمه شهریور به مدت یک ماه تا ۴۵ روز شروع می‌شود.

این مقام مسئول همچنین درباره وضعیت منابع آبی استان کرمان به عنوان قطب تولید این محصول گفت: درخت پسته با وجود اینکه درختی مقاوم در برابر شوری آب است اما در برخی از مناطق کیفیت آب به حدی پایین آمده که این درخت مقاوم نیز دچار مشکل شده است.

پسا تحریم پسته

وی‌ درباره تاثیرات شرایط پسا تحریم بر صادرات پسته  تصریح کرد: در سال جاری ۱۶۰ هزار تن پسته برای صادارت وجود دارد و به نظر می‌رسد که تغییری در میران آن وجو نداشته باشد، اما رفع شدن مشکلات ما در پسا تحریم باعث می‌شود هزینه‌های اضافی که بایت حمل و نقل و انتقال پول وجود داشت از بین برود.

احمدیان اضافه کرد:  صادرات پسته درسال‌های تحریم به سمت کشورهای آسیایی به ویژه چین متمایل شده بود که در این دوران این امکان وجود دارد دوباره میزان صادرات پسته ایران به اروپا افزایش یابد.

این مقام مسئول درباره اینکه چرا عمده پسته صادراتی ایران به صورت فله صادر می‌شود تاکید کرد: به دلیل اینکه تعرفه واردات محصول آماده، در بیشتر کشور‌ها بیشتر از واردات مواد خام است به همین منظور بازرگانان ما نیز تمایل به صادرات فله‌ای دارند زیرا تفاوت تعرفه واردات ماده اولیه و محصول آماده در مواقعی تا ۵ برابر نیز افزایش می‌یابد.

منبع: تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ