سقوط آزاد بورس تهران ادامه دار شد!

0

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه ۹۴٫۰۶٫۰۳ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۳۲۰ واحد کاهش به رقم ۴۵۴۷۵ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۹۸۲ واحد کاهش عدد ۱۳۷۴۰۳ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۱۷۹ واحد کاهش به رقم ۲۵۳۷۷ واحد رسید.

همچنین در این روز “همراه” با ۳۴ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “فارس” با ۶۲ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۹ واحد کاهش به رقم ۷۲۶ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۳۸۱ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۴۶۰ میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، چراغ معاملات امروز باز هم قرمز بود و معامله گران و سرمایه گذاران هم پشت این چراغ قرمز در صف های فروش ماندند.

با ادامه این روند نزولی که تا افت شاخص تا نزدیکی مدار ۶۳ هزار تایی پیگیری شد، آنچه مسلم به نظر می رسد اینکه گویا چراغ بورس خراب است و قرار شده از این پس تنها رنگ قرمز را نمایش دهد. بدین ترتیب رنگ غالب امروز در تمامی تابلوها قرمز بود وکمتر نمادی در تالار شیشه ای پیدا می شد که رنگ سبز را به خود ببیند. در صفحه اصلی سامانه معاملات هم تنها نماد “همراه” بود که توانست همانند دو سه روز قبل، روی شاخص کل تأثیر مثبت اعمال کند؛ بطوریکه خریداران در این نماد شاهد دست به دست شدن این سهم بین حقوقی ها بودند.

اما سایر گروه ها همگی به صورت دسته جمعی در مدار نزولی طی طریق کردند و “فارس” و “حکشتی” به همراهی یکدیگر یدک کش شاخص برای کاهش ۴۵۴ واحدی بودند تا به نوعی بازار وارد فاز هیجان فروش سهام شود.

بدین ترتیب شکل فرسایشی و رکود بورس امروز بیشتر به سمت منفی بود تا انتظار برای رونق بازار بازهم از چشم سرمایه گذاران دور بماند و برخی حتی به دلیل خستگی ناشی از این وضعیت فرار را بر قرار ترجیح دهند و دست به فروش سهام بزنند.

چالش کم واکنشی بازار به اخبار مثبت هم که همچنان بر سر بازار سایه افکنده تا هیچ یک از گروه های سرمایه گذاری حتی نوسان گیران از این اوضاع راضی نباشند.

در این حال و روز بازار، افت بهای جهانی نفت و نگرانی از کسری بودجه کل کشور همزمان با چشم انداز نه چندان روشن قیمت کامودیتی ها قوز بالای قوز شده تا دست تحلیلگران را برای پیش بینی روند آتی ببندد.

تنها گروه خوش بخت این روزها نماد قندی ها هستند که امروز هم همچنان به رشد قیمت سهام خود تمایل داشتند. در همین حال اما نرخ شکر خام در بازارهای جهانی به پایین ترین سطح خود در هفت سال گذشته تنزل یافته و قیمت هر پوند آن به ۱۰٫۴۴ سنت رسیده که نسبت به نرخ قبلی ۱٫۷ درصد تنزل داشته و بایستی در بیان علت این نزول قیمت گفت: رشد چشمگیر تولید نیشکر در جنوب مرکزی برزیل بر نزول قیمت شکر فشار وارد ساخته است.

اما در این فضا که مدت هاست بورس شرایط فرسایشی در اختیار دارد، کاهش ارزش سهام بورس چین در پی بروز بحران در این کشور، به کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز سرایت کرده؛ بطوریکه با کاهش حدود ۹ درصدی ارزش سهام در چین طی روز گذشته، همراه با افت ارزش برابری دلار و تنزل بهای کالاها، زنگ های خطر در بازارهای سر تا سر جهان به صدا درآمده و وحشت سرمایه گذاران را برانگیخته است که این نگرانی موجب گردید مقامات آمریکایی با سرایت این روند از بورس های اروپایی مجبور شوند کلیه معاملات آتی بورس نیویورک را طی روز گذشته به حالت تعلیق درآوردند.

اما نکته جالب همین جاست که در حالی در سایر بورس های جهانی زنگ خطر افت ارزش سهام به صدا درآمده که بورس ایران که ماه هاست دچار این روند نزولی بوده، به جای زنگ خطر در اقدامی عکس به بهانه مناسبت های مختلف زنگ معاملات بورس را به صدا در می آورد. حتی در طی یکسال و نیم اخیر و در روزهایی که روند نزولی شدید و هیجانی در بازار حکمفرما بود هم چنین تصمیمی برای کاهش رفتارهای غیر منطقی و احساسی گرفته نشد. گرچه شرایط این روزهای بازار که تنها به مدد معاملات عمده و عرضه های بلوکی سرپا ایستاده کم از تعطیلی ندارد! به هر حال به نظر می رسد بایستی خود را برای ورود شاخص به مدار ۶۳ هزار واحدی طی معاملات روزهای آتی آماده کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ