سهم سعودی های وهابی از روغن نباتی و صنایع غذایی ایران چقدر است؟

0

هلدینگ توسعه صنایع بهشهر، به‌عنوان بزرگ‌ترین مالک سهام در صنایع روغن نباتی بورس به‌طور رسمی اعلام کرد شراکت صافولای عربستان در شرکت مارگارین پایان یافته است.

بر این اساس شرکت مارگارین رسما از سرمایه‌گذار عربستانی جدا شده و از این پس هلدینگ توسعه صنایع بهشهر و گروهی از سهامداران خرد بورس تهران، مالکان اصلی آن محسوب می‌شوند. بر این اساس سیامک ربیعی، مدیرعامل شرکت مارگارین در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تأیید ماجرا، تأکید کرد:

شرکت ایرانی مارگارین فعالیت دوباره خود را پس از تغییر سهامداری آغاز کرده است. مرتضی داداش، مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع بهشهر هم که به‌عنوان سهامدار عمده شرکت مارگارین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، با اشاره به سوابق ماجرا گفت: در سال ۸۲، با مجوز دولت وقت، صافولای عربستان در مجموعه صافولا- بهشهر متشکل از ۵۱درصد سهام شرکت صنعتی بهشهر و ۵۳درصد سهام شرکت مارگارین، به میزان ۴۹درصد شریک شد. بر این اساس صافولا-بهشهر به‌عنوان یک شرکت مشترک ایرانی و عربستانی ۵۳درصد سهام مارگارین و ۵۱درصد سهام صنعتی بهشهر را مالک شد.

مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع بهشهر افزود: اما در سال‌های بعد صافولای عربستان، از فضای موجود در بورس استفاده کرده و سهم خود را در ۲شرکت صنعتی بهشهر و مارگارین به ۸۰درصد افزایش داد. توسعه صنایع بهشهر هم در سال ۸۷ به‌منظور مشارکت در افزایش سرمایه‌ بانک اقتصاد نوین، مجبور شد ۳۱درصد دیگر از سهام خود را در صافولا- بهشهر واگذار کند. از آن تاریخ به بعد توسعه صنایع بهشهر فقط مالک ۲۰درصد و صافولای عربستان مالک ۸۰درصد سهام شرکت مشترک صافولا- بهشهر شد.

او افزود: پارسال بعد از کارشناسی‌های انجام‌شده، مقرر شد که ۱۰درصد سهام صافولا-بهشهر را در مقابل ۸۰درصد سهام شرکت مارگارین با صافولای عربستان تهاتر کنیم. او درباره نسبت‌های فعلی شراکت با صافولای عربستان، گفت: در حال حاضر به نسبت ۱۰درصد توسعه صنایع بهشهر و ۹۰درصد صافولای عربستان در شرکت صافولا- بهشهر شراکت داریم؛ یعنی سهم ما در صافولا – بهشهر(شرکت مشترک ایران و عربستان) فقط۱۰درصد است.

تکذیب رابطه صافولای عربستان و داعش

مرتضی داداش، مدیرعامل هلدینگ توسعه صنایع بهشهر که به‌عنوان سهامدار عمده شرکت مارگارین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، از پررنگ نشان دادن نقش سرمایه‌گذاران عربستانی در صنعت روغن نباتی ایران انتقاد کرد و به‌صورت تلویحی شایعات مطرح‌شده مبنی بر کمک مالی صافولای عربستان به گروهک تروریستی داعش را رد کرد و گفت: برای بررسی این ادعا بهتر است به جریان خروج و ورود نقدینگی در ترازنامه و صورت‌های مالی شرکت صافولا در بورس نیویورک توجه شود. مدیرعامل شرکت توسعه صنایع بهشهر در برابر این پرسش که آیا ادامه مشارکت با عربستانی‌ها را مورد بررسی قرار داده‌اید، تأکیدکرد:

صافولا با مجوزهای رسمی دولت جمهوری اسلامی وارد صنعت روغن نباتی ایران شده و اگر حساسیتی وجود داشته باشد، قطعا مسئولان اقتصادی و سیاسی تذکرات لازم را خواهند داد. او تأکید کرد: در حقیقت صافولا یک شرکت سرمایه‌گذار خارجی است. در حال حاضر هم سهام شرکت مارگارین به‌طور کلی از زیر‌مجموعه آن جدا شده‌ است.

به تعبیری واضح‌تر، در حال حاضر شرکت مارگارین متعلق به هلدینگ توسعه صنایع بهشهر و گروهی از سهامداران خرد بازار سرمایه است. شرکت صنعتی بهشهر هم شرکتی است که توسط صافولا- بهشهر اداره می‌شود.

داستان از کجا شروع شد

همانطور که مستحضر هستید مدتی است که مباحثی حول داستان صعودی بودن برخی از شرکت های روغن ایرانی مطرح شده است که می توانید در (اینجا و اینجا و اینجا و اینجا) نگاه کنید. اما برای تاکیید بیشتر پیشنهاد می کنیم یادداشت زیر را که از سرویس سایر رسانه ها منتشر شده است را نیز مطالعه بفرمایید.

مقوله امنیت با تمام شقوق آن در صدر زندگی فردی و اجتماعی بشر قرار دارد و در این بین امنیت غذایی بیش از همه حائز اهمیت است چرا که قوام و دوام حیات فرد و به تبع آن اجتماع به غذا بستگی دارد. از این رو دولت‌ها در کشورهای مختلف به شاخصه‌های امنیت غذایی توجه ویژه‌ای دارند و سعی می‌کنند هرگونه عامل تهدیدزا علیه امنیت غذایی مردم خود را در ریشه بخشکانند. تولید کالاهای اساسی مثل قند و شکر و روغن و برنج و گندم از توجه ویژه‌ای نزد دولت‌ها برخوردار است و هرچه کشوری در تولید این کالاها خودکفاتر باشد در صحنه رقابت بین‌المللی از جایگاه و موقعیت بهتری برخوردار است. از سوی دیگر با توجه به آسیب‌پذیری کشورها از ناحیه امنیت غذایی، این مقوله مورد توجه کشورهای متخاصم قرار می‌گیرد.

صافولای عربستان شرکت صافولا بهشهر روغن وهابی تبلیغ وهابی اخبار شرکت مارگارین

جناح جدیدی که در عربستان بر قدرت نشسته است شمشیر خود را علیه ایران از رو بسته و در یمن عقده‌گشایی کرده است. تخاصم لخت و عریان دار و دسته سلمان سعودی کارشناسان امنیت ملی را متوجه فعالیت شرکتی در ایران کرده است که سال‌ها کنترل تولید بخش مهمی از روغن خوراکی کشور را به دست گرفته است. شرکت صافولا بهشر شرکتی عربستانی محسوب می‌شود چرا که ۸۰ درصد سهام آن در اختیار شرکت عربستانی صافولا قرار دارد. در مقاطعی شاهد تلاطم بازار روغن ایران در پی تحرکات تجاری این شرکت بوده‌ایم. وال استریت ژورنال اخیراً طی گزارشی نوشته است نصف سهام شرکت صافولا در اختیار دولت عربستان قرار دارد. این گزارش اعلام کرده است ۱۵ درصد درآمدهای صافولا از فعالیت در ایران تأمین می‌شود و این شرکت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار سود خالص بدست آورده است. چنانچه این نسبت را در سال ضرب کنیم می‌توان سود خالص تقریبی دولت عربستان از یک سال فعالیت روغنی در بازار ایران را ۴۴ میلیون دلار تخمین زد.

صافولای عربستان شرکت صافولا بهشهر روغن وهابی تبلیغ وهابی اخبار شرکت مارگارین

با توجه به درآمدهای سرشار نفتی عربستان چنین رقمی به هیچ وجه برای رژیم آل سعود اهمیت ندارد؛ اما حضور در بازار کالاهای اساسی ایران و به دست گرفتن رگ امنیت غذایی ایران موضوعی نیست که آل سعود از آن به راحتی بگذرد. اخیراً و در پی تشدید دشمنی ریاض با ایران شاهد تحرکات مشکوک صافولا در ایران بوده‌ایم به طوری که برخی فعالان بازار از تلاش این شرکت برای توسعه نفوذ خود در صنعت امنیت غذایی ایران خبر می‌دهند. یک فعالان بازار گفت شرکت صافولا در نظر دارد چند شرکت مهم تولید ماکارونی و آرد و کیک را در ایران خریداری کند و پیشنهاد داده است این شرکت‌ها را به ۲ برابر قیمت واقعی خریداری کند.

آنچه سوء ظن به این حرکت را تقویت می‌کند آن است که چرا صافولا به جای تلاش جهت توسعه صنعت غذایی کشور و ساخت کارخانه‌های جدید رویکرد تصاحب کارخانه‌های موجود را در پیش گرفته و در این راه حتی حاضر است هزینه بیشتری نیز پرداخت کند. امید است مسئولان اجرایی کشور با دقت و با توجه به ملاحظات امنیت ملی فعالیت‌های این شرکت را تحت نظر داشته باشند.

مارگارین کنار کشید

البته لازم به ذکر است که چند وقت پیش مارگارین با انتشار جوابیه ای خود را از شرکت صافولایی مبرا دانسته بود. نکته جالب در این جوابیه این بود که به به واژه شرکت عربستانی صافولا بهشهر اشاره شده بود. متن این جوابیه به شرح زیر است:

مدیریت محترم سایت خبری عیارآنلاین

با سلام

احتراما پیرو خبر منتشره در اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ در خصوص علامت و برند آفتاب که بعنوان محصول و زیر مجموعه شرکت صافولا بهشهر آمده، باستحضار می رساند نشر این مطلب خلاف واقع است.

علامت “آفتاب” و سایر علائم از قبیل آفتاب طلایی، خروس و خروس طلایی متعلق به شرکت مارگارین(سهامی عام) است وتمامی سهام متعلق به شرکت صافولا بهشهر در شرکت مارگارین در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ توسط شرکت صد در صد ایرانی توسعه صنایع بهشهر از شرکت صافولا بهشهر خریداری شد و از تاریخ مذکور شرکت عربستانی صافولا بهشهر دیگر هیچ گونه مشارکتی(حتی یک سهم) در شرکت مارگارین ندارد و مراتب فوق از طریق اداره ثبت شرکت ها و سازمان بورس و اوراق بهادار بطور رسمی اعلام گردیده است.

لذا خواهشمند است دستور فرمایید این خبر فورا اطلاع رسانی شود و استقلال شرکت مارگارین و علائم آن به میزان خبر منتشره و در همان صفحه تذکر داده شود

از لطف و عنایت مسئولین محترم سپاسگذاری می گردد.

صافولای عربستان شرکت صافولا بهشهر روغن وهابی تبلیغ وهابی اخبار شرکت مارگارین

دیگر محصولات عربستانی

ارتباط اقتصادی ایران و عربستان، (کشوری که چند ‌وقتی است خصومت مردم ایران با دولت این کشور بیشتر شده ­است) مساله ای است که هنوز چندان مورد بحث قرار نگرفته ­است. چند درصد مردم می‌دانند که بخشی از هزینه خرید روزانه آنها مستقیم به خزانه های عربستان می رود؟ و سرمایه‌داران و شاهزاده‌های عربستانی حساب‌های خود را با پول آنها سنگین‌تر می‌کنند؟ برای فهم بیشتر از این ماجرا کافی است تا نگاهی به سیاهه کالاهای عربستانی در ایران و سرمایه‌داران حاضر در ایران انداخته و گردش مالی سالانه آنها را رصد کنیم. به‌طور مثال همین «رانی» که چند سالی است از محبوبیت بالایی در بین مردم برخوردار شده است را اگر خوب نگاه کنیم، می‌رسیم به «عادل العوجان» یکی از سرمایه‌داران قدرتمند عربستان که مالک این کارخانه است و سود خالص ۲۰ میلیون دلاری در سال را به دست می آورد.

همانطور که در خبرهای دیگر(اینجا و اینجا و اینجا) اشاره کردیم، صنایع غذایی بهشهر که روغن و کره با برند بهار و لادن و نسترن تولید می‌کند، سهامداری به نام «سلیمان بن عبدل قادر المهیدب» دارد که یکی از نزدیکان شاهزاده‌های عربستان است و ۸۰ درصد سهام صنایع غذایی بهشهر را در اختیار  دارد. البته کم نیستند شرکت‌های ریز و درشتی که در بازار ایران حضور دارند و محصولاتشان به فروش می‌رسد. از بیسکوییت و سس فلفل و سیر گرفته تا کره مارگارین! البته بایستی به این درآمدها، در آمد های دیگری نظیر : حج  و واردات ۴۴ میلیون دلاری نیز اشاره کرد.

صافولای عربستان شرکت صافولا بهشهر روغن وهابی تبلیغ وهابی اخبار شرکت مارگارین

در مقابل در سال تجاری ۹۲-۹۳ ایران حدود ۱۰۰میلیون دلار به عربستان کالا صادر کرده ­است. اما صرف ­نظر از حجم واردات عربستان به ایران، شرکت­های عربستانی در چندین شرکت دیگر در داخل ایران سهام دار هستند. شرکت سهامی بهشهر، شرکت تولید کره مارگارین، رانی و… تنها بخشی از این شرکت­ها هستند. این مساله نشان می­دهد که جدا از رقابت­های سیاسی و منطقه ­ای، روابط تجاری عربستان با ایران همچنان به قوت خود باقی است. از سوی دیگر عربستان سالانه حدود ۳هزار (حدود یک میلیارد دلار) از طریق زائران ایرانی عمره و تمتع درآمد دارد. البته این در شرایطی است که از میان کل حجم تجاری ایران و عربستان، حدود ۲۲درصد این حجم را واردات عربستان به ایران و ۷۸درصد حجم تجاری بین دو طرف را صادرات ایران به عربستان تشکیل می‌دهد. در این میان جز در برخی سال­هاٰ اغلب ایران نسبت به عربستان تراز تجاری مثبت داشته ­است که این نشان از برتری نسبی صادرات ایران به این کشور نسبت به واردات از این کشور است. مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عربستان شامل: «سیمان، محصولات آهنی، زعفران، پسته، کف‌پوش ساختمانی، انگور، وانت، تراکتور، چرخ و تایر و…» است. در مقابل مهم‌ترین اقلام وارداتی ایران از عربستان شامل: «بطری، درپوش، اکسید تیتان، پارچه، ورق عایق پلی‌اتیلن و چند محصول پتروشیمی مشتق از نفت دیگر» است. مساله­ قابل توجه اینکه تقریبا هیچ شرکتی از ایران در کارخانه ­جات و تولیدات عربستان سهام ندارد. در مقابل عربستان در برخی از صنایع کشور سهام دارد. این صنایع که بیشتر شامل صنایع خوراکی می­شود، شامل روغن­ های نباتی، کره، نوشیدنی ­ها، تمبر هندی و… است.

 مشکلات بهداشتی برخی از محصولات

البته برخی کارشناسان نسبت به این مساله که برخی از این اقلام دارای مشکلات بهداشتی هستند، هشدار داده­اند. از باب نمونه از سال گذشته ورود سس فلفل و
سس سیر gloria که از کشور عربستان‌سعودی وارد می­شد، ممنوع اعلام شد. کارشناسان رسمی می­گفتند که محصولات این شرکت دارای مواد نگهدارنده­ خطرناک شیمیایی و سرطان‌زاست. شریف‌نیوز نوشت؛ آبمیوه «رانی» محصول شرکت «عوجان» عربستان سعودی است. شرکت عربستانی عوجان برای تولید «رانی»، اسانس و ذرات خشک میوه را (که در صنعت آب‌میوه به آنها «پالپ» گفته می‌شود) از کشورهای دیگر وارد کرده واسانس و پالپ را به آب اضافه کرده و آبمیوه تولید می‌کند.

 شرکت رانی

نام اصلی شرکت «رانی»، به عنوان تولید‌کننده‌ نوشیدنی «العوجان» است. این شرکت سعودی، بیش از یک قرن سابقه فعالیت دارد و در سال ۱۹۰۵ م. فعالیت خود را در قالب یک شرکت بازرگانی در بحرین آغاز کرد و هم‌اکنون خود را یکی از ۱۰۰ شرکت برتر عربستان و بزرگ‌ترین شرکت دارای مالکیت خصوصی در زمینه نوشیدنی‌ها در منطقه‌ خلیج‌فارس معرفی می‌کند. صاحب این شرکت فردی به نام «عادل العوجان» است. این شرکت دارای دو کارخانه‌ در ایران با نام «العوجان ایرانیان» است و محصولات خود را با نام تجاری «رانی» عرضه می‌کند. با این حال جوانان عربستانی تحقیقات جالبی درباره‌ محصولات «العوجان» انجام داده‌اند. محصولات این شرکت در کشورهای عربی با نشان «الفیمتو»  عرضه می‌شود. شرکت سعودی العوجان، امتیار راه‌اندازی «العوجان ایرانیان» (رانی) را به فردی به نام «ندیم سقاف» داد. شرکت صنعتی العوجان، دارای دو کارخانه‌ تولید نوشیدنی با نام «دمام» در عربستان و دبی بود.

ولی‌ا… داوودآبادی، دبیر انجمن صنفی صنایع آبمیوه و کنسانتره می‌گوید: «عادل العوجان یکی از تولیدکنندگان قدیمی آبمیوه است و من برای وی احترام زیادی قائلم، اما قاچاق پدر تولید این مملکت را درآورده است. من بارها به چنین افرادی گفته‌ام که بیایید در شرایط برابر تولید کنید، حق گمرکات این کشور را بپردازید، این می‌شود یک رقابت برابر که البته باز هم برابر نیست؛ چراکه تسهیلات آنها بسیار ارزانتر است و نیروی کار با بهره وری بالاتر دارند».

 سهام ۸۰ درصدی دو شرکت برای سعودی‌ها!

سال گذشته وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت؛ از سال ۲۰۰۴ تا کنون شرکت سعودی صافولا ۸۰ درصد سهام شرکت صافولا بهشهر را خریداری کرده است. دو کارخانه مواد غذایی زیرمجموعه صافولا بهشهر بیش از ۵۰ درصد از بازار روغن خوراکی ایران را در اختیار دارند. وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت؛ هلدینگ غذایی صافولا که دوران خوبی را در زمان تحریم‌های ایران تجربه می‌کرد، سرمایه‌گذاری خود را در این هفته کاهش داد، زمانی که تورم دورقمی ایران به منافع این شرکت صعودی ضربه زد. کشور ایران یکی از مهم‌ترین بازارهای خارجی است که حدود ۱۵ درصد کل درآمدهای حاصل از تجارت این شرکت را به خود اختصاص داده است.

صافولای عربستان شرکت صافولا بهشهر روغن وهابی تبلیغ وهابی اخبار شرکت مارگارین

این درحالی است که عربستان‌سعودی حساسیت خاصی نسبت به تجارت با ایران دارد و روابط بین این دو رقیب منطقه‌ای آشفته است. هلدینگ صافولا به ریاست سلیمان بن عبدالقادر المهیدب، که عرضه کننده روغن خوراکی، شکر و دیگر مواد اولیه غذایی در بازارهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقاست، گزارش داد که سود خالص ۱۵۰ میلیون دلاری این کمپانی در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر پائین‌ترین میزان نسبت به انتظارات تحلیل‌گرانی است که حدود ۱۷۰ میلیون دلار را پیش‌بینی می‌کردند. وال‌استریت ژورنال می‌افزاید: نظام پادشاهی عربستان، ایران را متهم به دخالت در کشورهای عربی می‌کند. ایران به‌تازگی برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای خود با ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی وارد توافق شده است که این اتفاقات سیاسی، عربستان‌سعودی را نگران کرده زیرا معتقدند ایران با یک پوشش سیاسی به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای است.

جالب است که بدانید تنها با یک جستجوی ساده در سایت شرکت صافولا، می توان از اطلاعات و واقعیت های زیادی پرده برداشت. در جدول زیر همانطور که ملاحظه می کنید مستندات بالا قابل تایید خواهد بود البته سهام دار بودن یک سعودی سال گذشته توسط مسئول وقت شرکت بهشر مورد تایید قرار گرفته بود،

محمد عباسعلی‎پور مدیرعامل وقت شرکت صنعتی بهشهر در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، ضمن اعلام آنکه ۴۵ درصد بازار ایران در اختیار این شرکت است، رسما اعلام کرد که در سال ۱۳۸۳ شرکت صافولا عربستان که یک سرمایه‌گذار بزرگ در حوزه‌ی تولید روغن‌نباتی در کشور‌های عربی است، برای سرمایه‌گذاری در این شرکت اعلام آمادگی کرده و در فاز اول۴۹ درصد سهام شرکت صنایع بهشهر را خریده است او ادامه داد: در این توافق قرار شد مدیریت اجرایی شرکت را نیز به مدت سه سال برعهده شرکت عرب باشد. پس از آن در سال ۸۶ بار دیگر شرکت صافولا ۳۱ درصد سهام بهشهر را خرید و در حال حاضر۸۰ درصد سهام این شرکت دراختیار صافولای عربستان است

صافولای عربستان شرکت صافولا بهشهر روغن وهابی تبلیغ وهابی اخبار شرکت مارگارین

همچنین در نقشه زیر که مجددا توسط همین سایت منتشر شده است ملاحظه می کنید که شرکت صافولا سطح فعالیت های خود را نشان داده است که نقشه ایران نیز به وضوح درآن دیده می شود بنابراین جایی برای تکذیب به جا نگذاشته است.

شرکت صافولا هم‌اکنون یکی از بزرگترین شرکت‌های مواد غذایی جنوب‌غربی آسیاست؛ درحالی که اقتصاددانان منطقه به سابقه‌ طولانی خانوارهای تجاری عمده بین ایران و عربستان اشاره می‌کنند. از سال ۲۰۰۴ تا کنون شرکت سعودی صافولا ۸۰ درصد سهام شرکت صافولا بهشهر را خریداری کرده است. دو کارخانه مواد غذایی زیرمجموعه صافولا بهشهر بیش از ۵۰ درصد از بازار روغن خوراکی ایران را دراختیار دارند. تحلیلگران می‌گویند مدیران سعودی صافولا تا حد زیادی دست مدیران محلی را برای مقابله با مسائل داخلی باز گذاشته‌اند. با توجه به داده‌ها در وب‌سایت بورس عربستان، دولت عربستان با ۱۰ درصد سهام، خود را دومین سهامدار بزرگ صافولا می‌داند. تحلیل‌گران کاهش شدید ارزش ریال ایران را عامل اصلی کاهش ۲۰ درصدی سود ناخالص صافولا در سال ۲۰۱۳ عنوان می‌کنند. کاهش ارزش پول ایران در اثر مقابله با تورم ۴۰ درصدی به‌وجود آمد که تا حد زیادی با تحریم‌های بین‌المللی بر سر برنامه هسته ای ایران در ماه جولای ارتباط داشت.۴۰ درصد از سرمایه شرکت صافولا در ارزهای غیردلاری قرار دارد و این نکته به این کشور کمک می‌کند تا در کشورهای جنوب‌غرب آسیا و شمال آفریقا بهتر نفوذ داشته باشد. شایان ذکر است دولت عربستان در برابر مشکلات سیاسی که در مصر، ایران و سودان به‌وجود آمده و خساراتی که شرکت صافولا می‌بیند، این شرکت را بیمه کرده است.

کارشناسان این شرکت معتقدند با توجه به اینکه تحریم‌های غذایی بعید است به سمت موادغذایی بیاید، ضرورت دارد توجه ویژه‌ای به بازار ۸۰ میلیونی ایران بشود. هلدینگ صافولا، به‌عنوان یک سرمایه‌گذار بزرگ در حوزه‌ تولید روغن‌نباتی در کشور‌های عربی به ریاست سلیمان بن عبدالقادر المهیدب، به‌رغم همه تنش‌ها، بدون سروصدا رونق گرفت و سود خوبی از سرمایه‌گذاری در این شرکت به جیب زده است. هر چند این شرکت سعودی اعلام کرد که در سه ماهه منتهی به پایان ماه دسامبر ۲۰۱۴، ۱۵۰ میلیون دلار سود خالص داشته، اما اکثر تحلیلگران سودی حدودا ۱۷۰ میلیون دلاری را برای این شرکت تخمین می‌زنند. به گزارش فاروق میاه، از موسسه ان‌سی‌بی‌کپیتال، شرکت صافولا حدود ۱۵ درصد کل درآمد خود را از فعالیت در ایران به دست می­آورد.

اعراب با رخنه در بازار روغن ایران، و با توجه به سهم ۵۰ درصدی مجموعه صنعتی بهشهر و مارگارین، در تولید روغن مورد نیاز بازار ایران، با برنامه­ریزی برای به دست گرفتن بخش عمده‌ای از بازار پخش روغن در کشور، هم اکنون ۸۰ درصد سهام این شرکت را به نام خود کرده ­اند. بررسی سایت رسمی شرکت سعودی صافولا نیز ضمن تائید این موضوع ، در معرفی زیرمجموعه‌های خود، از سه مجموعه شرکت صنعتی بهشهر، شرکت کارخانجات مارگارین و شرکت طلوع پخش آفتاب در ایران، نام می‌برد که این شرکت سعودی مالکیت ۹/۷۹ درصد سهام «شرکت صنعتی بهشهر» و «شرکت کارخانجات مارگارین» و ۱۰۰درصد مالکیت سهام «شرکت طلوع پخش آفتاب» را در اختیار دارد! براساس اطلاعات مربوط به سایت این شرکت، سلیمان بن عبدالقادر المهیدب از چهره‌های سرشناس و بانفوذ در حکومت سعودی، عرضه‌کننده روغن خوراکی، شکر و دیگر مواد اولیه غذایی در بازارهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقاست. سود خالص این کمپانی در سه ماهه منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار ثبت شده است. و این درحالی است که طبق مستندات موجود در سایت رسمی این هلدینگ بزرگ سعودی، از سال ۲۰۰۴ سهامدار عمده شرکت صافولا بهشهر نیز بوده است.

اما نکته قابل توجه آن است خانواده المهیدب به عنوان یکی از خانواده ­های متنفذ در حاکمیت سعودی، تنها سهامدار عمده هلدینگ صافولا (مالک شرکت مارگارین و بهشهر) نیست و طبق اعلام رسمی این شرکت درخصوص سهامداران عمده هلدینگ صافولا، دولت عربستان سعودی به‌عنوان یکی از سهامداران عمده این هلدینگ معرفی شده است به نحوی که سازمان تامین‌اجتماعی دولت عربستان‌سعودی نیز مالک ۱۰ درصد سهام کل هلدینگ صافولاست. با این حال به نظر می­رسد میزان حضور عربستان در اقتصاد ایران (به‌خصوص صنایع غذایی) در حال افزایش است. این در حالی است که در چند ماه اخیر دولت­های دو کشور بر سر مسائل منطقه ­ای و سیاسی اختلافات جدی پیدا کردند. اما این مساله مانع از این نشده‌است که دست سرمایه ­داران عربستان در سفره­ ایرانیان پنهان بماند.

صافولای عربستان شرکت صافولا بهشهر روغن وهابی تبلیغ وهابی اخبار شرکت مارگارین

منابع:

۱- سایت شرکت صافولا

۲- فردا نیوز

منابع:

مشرق

تسنیم

عیار نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ