قیمت بنزین و گازوئیل در کشورهای همسایه‌ لیتری چند؟

0
مقایسه نرخ حامل‌های انرژی در ایران با نرخ آن‌ها در کشورهای همسایه از شکاف عمیق میان نرخ این حامل ها در ایران و همسایگان و سهولت انجام قاچاق سوخت در مرزها حکایت می کند.

محاسباتی ساده بر اساس نرخ دلار آزاد (۳۳۶۰ تومان) نشان می‌دهد که نرخ بنزین در کشورهایی که مرز مشترک با ایران دارند به مراتب بالاتر از نرخ این حامل انرژی در کشور است؛ به گونه ای که بر اساس آمارهای سایت گلوبال پترول پرایسس در روز ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد ماه) هر لیتر بنزین در افغانستان حدود ۲۴۵۰ تومان، در پاکستان حدود ۲۵۲۰ تومان، در آذربایجان حدود ۲۵۲۰ تومان، در عراق حدود ۲۹۰۰ تومان، در ترکمنستان و در ترکیه حدود ۵۳۰۰ تومان فروخته شده است.

هرچند نرخ بنزین در ترکمنستان، همسایه شمال شرقی ایران، به ازای هر لیتر حدود ۹۴۰ تومان در روز ۲۶ مرداد ماه بوده است.

مقایسه نرخ بنزین در ایران با نرخ این حامل در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز حاکی از آن است که نرخ هر لیتر بنزین در کشورهایی چون عمان، امارات و یمن بالاتر از نرخ این حامل در ایران بوده به گونه‌ای که در روزهای پایانی هفته گذشته در عمان هر لیتر بنزین حدود ۱۰۴۰ تومان، در امارات به طور تقریبی ۱۹۵۰ تومان و در کشور جنگ زده یمن حدودا ۲۳۰۰ تومان فروخته شده است.

البته بنزین در کشورهای عربستان، کویت و قطر ارزان تر از نرخ بنزین در ایران است. به طوری که هر لیتر بنزین در عربستان حدود ۲۰۰ تومان، در کویت حدود ۷۰۰ تومان و در قطر نیز حدود ۸۷۰ تومان فروخته می‌شود.

اختلاف فاحش قیمت گازوئیل

اما از سوی دیگر اگر نرخ گازوییل در ایران را با نرخ این حامل انرژی در کشورهایی چون افغانستان، یمن، عراق، اردن، بحرین و عمان مقایسه کنیم متوجه اختلاف فاحش نرخ فروش این فرآورده نفتی در این کشورها با نرخ فروش آن در ایران خواهیم شد: هر لیتر نفت گاز در روزهای پایانی هفته گذشته در ایران ۳۰۰ تومان ( نرخ آزاد معادل ۶۰۰ تومان است)، در افغانستان حدود ۲۳۰۰ تومان، در پاکستان تقریبا ۲۸۰۰ تومان، در یمن حدود ۲۳۰۰ تومان، در عراق به طور تقریبی ۲۱۰۰ تومان و در اردن نزدیک به ۲۱۵۰ تومان عرضه شده است.

نگاه دقیق تر به فاصله فاحش میان نرخ گازوییل و بنزین در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه نشان می دهد که مسیر قاچاق سوخت به ویژه گازوییل تا چه میزان می تواند هموار باشد.

این موضوع را قاسم خورشیدی- مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا- تاکید کرده و گفته است که فاصله شدید قیمتی میل به قاچاق گازوییل را در قاچاقچیان ایجاد کرده است.

به گفته وی باید نرخ گازوییل را به نرخ فوب نزدیک کرد چرا که اکنون گازوییل در کشور ما با نرخ ۳۰۰ تومان و در فوب با نرخ ۱۵۰۰ عرضه می شود.

البته نباید از این چشم پوشی کرد که ناامنی در کشورهایی چون عراق، ترکیه و افغنستان می تواند بر سهولت قاچاق سوخت بیفزاید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ