برای آمدن پنجمین فرزندم هم نگران نیستم

0
یکی از مشکلات و موانع و البته بهانه اغلب زوج های جوان، به منظور عدم فرزند آوری، مسائل اقتصادی است به گونه ای که این موضوع برای عده ای از خانواده ها به یک کابوس تمام نشدنی تبدیل شده است.

فرزند آوری زندگی زناشویی رابطه زناشویی آموزش زناشویی

در چند سال اخیر که رسما سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران درباره افزایش جمعیت تغییر کرد، صحبت های زیادی درباره بحث افزایش جمعیت و فراهم شدن بستر مناسب آن مطرح شده است.

اما این پایان کار راه پر تلاطم افزایش جمعیت نبود چرا که این تصمیم کلان با نقد های مختلفی به چالش کشیده شد آن هم به گونه ای که حتی عده ای از موافقان این طرح تا حد ناامیدی کامل پیش برد.اما به نظر می رسد تصمیم نظام برای رسیدن به اهداف کلان جمعیتی جدی تر از این حرفهاست.

در طول مدت تغییرات نگاه جمعیتی در کشور اقدامات تامل برانگیزی هم به منظور فراهم شدن بستر افزایش جمعیت صورت گرفت اما با این حال بازهم به نظر می رسد که تا رفع کامل مشکلات و فراهم شدن شرایط مطلوب راه درازی در مقابل مسئولان و مردم قرار دارد.

با توجه به اهمیت این مسئله و همچنین مشکلاتی که مردم و مخصوصا بانوان در این راه با آن مواجه هستند به بررسی مشکلات و یا تردیدهایی که خانواده ها به منظور فرزند آوری با آن روبرو هستند می پردازیم.

یکی از مشکلات و موانع و البته بهانه اغلب زوج های جوان، به منظور عدم فرزند آوری، مسائل اقتصادی است به گونه ای که این موضوع برای عده ای از خانواده ها به یک کابوس تمام نشدنی تبدیل شده است.

گران بودن هزینه های مراحل آزمایش از زمان بارداری مادر تا بعد از تولد نوزاد، هزینه های عمل سزارین(با وجود همه تبلیغاتی که برای زایمان طبیعی صورت می گیرد اما بانوان ایرانی همچنان از عمل سزارین استقبال می کنند) و از همه مهمتر اصلی ترین هزینه های نوزاد از قبیل پوشاک، شیر خشک و لباس از جمله هزینه هایی است که عده ای از اعضا خانواده ها مدعی هستند که از پس مخارج آن برنمی آیند.

اگرچه هزینه های مذکور در سال های اخیر افزایش محسوسی داشته است اما عملا عدم فرزندآوری یک زوج آن هم تنها به همین دلایل بیشتر به بهانه نزدیک است تا یک مانع جدی برای به دنیا آوردن یک فرزند.

به همین بهانه به سراغ یکی از خانواده های ایرانی رفتیم که با وجود مشکلات اقتصادی زیاد، پذیرای فرزند چهارم خود در کانون گرم خانواده بودند.

پدر این خانواده که نامش عیسی است، سال ۱۳۵۷ متولد شده است.وی در گفتگو با فرهنگ نیوز، با اشاره به اینکه به عنوان سرپرست خانواده در زمانی که به شدت در مضیقه بوده است، متوجه می شود که همسرش باردار است و آنها باید منتظر به دنیا آمدن فرزند چهارمشان بودند.

سرپرست این خانواده شش نفره در ادامه می گوید: شغلم آزاد است و با توجه به اینکه ماهیانه یک میلیون تومان قسط دارم، به زحمت هزینه های زندگی ام تامین می شد که در این شرایط متوجه شدم همسرم باردار است و با توجه به اینکه سه فرزند دیگر داشتم بسیاری از بستگان و دوستان و آشنایان به من تاکید می کردند که فرزندم را از بین ببرم و سقطش کنم.اما من قبول نکردم.من معتقدم که بچه نمی آید مگر اینکه روزیش را با خود بیاورد.

وی در پاسخ به این پرسش که اکنون واقعا روزی فرزندتان با خودش آمده است یا خیر، گفت: صد در صد.دخترم الان ۶۰ روزه است و در این دوماهی که به دنیا آمده است دائما به من کار پیشنهاد می شود کارهای درآمدزایی که واقعا تا قبل از دختر آخرم وجود نداشت.خدارا شاکرم که این شرایط برای من به وجود آمده است.

عیسی به هم سن و سالان و مردهای جوان تر از خود توصیه می کند: به نظر من جوانان تا دیر نشده صاحب فرزند شوند و از زندگی خود لذت ببرند.من وقتی که از سر کار به منزل می روم و شلوغی خانه و بازی بچه ها را می بینم لذت می برم.واقعا فرزند نعمت است.انصافا دوره زمانه سختی شده، از نظر اقتصادی مردم مثل من دستشان خالی است اما قطعا نباید به این بهانه پدر و مادر نشوند.لطف خدا را باید همیشه در نظر داشته باشند، الان من با این شرایط اقتصادی باید با هزینه های دختر آخرم فلج می شدم اما خداروشکر همه هزینه هایش نظیر شیر خشک،پوشک،لباس و امکانات دیگرش فراهم شده  و می شود واقعا مشکلی نیست.این مسئله برای دورواطرافیانم مثل معجزه است.

وی ادامه می دهد: شاید باورش برای شما سخت باشد. اما باید بگویم اگر خدا به ما فرزند پنجممان را عطا کند باز هم به دلیل مسائل اقتصادی نگران نیستم.الان خداروشکر تصمیم نظام هم در مواجهه با فرزند زیاد خانواده ها تغییر کرده و الان دیگر مثل قدیم نیست که خانواده ها به خاطر فرزند زیاد تنبیه شوند.تنبیه که نمی شوند هیچ بلکه تشویق هم می شوند.الحمدالله ما برای به دنیا آمدن دخترم، چون طبیعی به دنیا آمد یک ریال هم هزینه نکردیم.کلا هزینه ها توسط بیمارستان پرداخت شد.

عیسی در پایان می گوید:به نظر من هنوز جا داره وضعیت هزینه ها و کمک به خانواده ها و مخصوصا جوانانی که تازه اول راه زندگی هستند، بهتر شود.ما درسته که با وجود مشکل اقتصادی از بچه استقبال می کنیم، اما خیلی ها هستند که نمی توانند به درآمدشان اعتماد کنند و بچه دار شوند.واقعا هزینه ها بالا است و دولت باید فکری کند، روزی بچه می رسد اما می شود با کمک دولت امکانات بهتری برای بچه ها تهیه کرد تا راحتی بیشتری داشته باشند.بازهم به جوانها توصیه می کنم به فکر مشکلات اقتصادی نباشند و پدر و مادر شدن را در سنین جوانی و شادابی تجربه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ