خانه / آخرین اخبار / فروش خودرو کاهش یافته است

فروش خودرو کاهش یافته است

بعد از اینکه دولت تدبیر و امید بر سرکار آمد، در سال ۹۳ توفیقی نسبی پیدا کرد و باعث شد اقتصاد ما رشدی سه درصدی را تجربه کند. این مساله به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. امسال هم با توافق این توفیق حاصل شد که تحریم برداشته شود.

کمپین «نه به خودرو داخلی» این روزها تلاش خود را برای نشان دادن کیفیت پایین خودروهای داخلی که بعضا به آن ارابه مرگ می‌گویند افزایش داده است. هر چند نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که این کمپین و کمپین‌هایی از این دست تا چه حد روی بازار داخلی تاثیر می‌گذارند اما نفس این تبلیغات منفی، شهروندان و فعالان حوزه اقتصاد را به تامل وا داشته است. واقعیت چنین مساله‌ای پیچیده است؛ از طرفی می‌توان عنوان کرد دست‌هایی نهفته پشت چنین کمپین‌هایی وجود دارد تا در روزگار پساتحریم ایران را به وارد کننده کالاهای خارجی تبدیل کند و از طرف دیگر، می‌توان این فرض را هم در نظر گرفت که فعالیت چنین کمپین‌هایی نوعی فشار برای بهبود کیفیت کالاهای داخلی است. محمدحسین نجفی منش رئیس اتحادیه قطعه سازان در این زمینه به «آرمان» توضیح می‌دهد.
 در روز‌های اخیر شاهد فعالیت گسترده کمپینی برای جلوگیری از خودروهای تولید داخل بوده‌ایم. به نظر شما دلیل این مخالفت‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به خودروسازان داخلی می‌شود چیست؟
بعد از اینکه دولت تدبیر و امید بر سرکار آمد، در سال ۹۳ توفیقی نسبی پیدا کرد و باعث شد اقتصاد ما رشدی سه درصدی را تجربه کند. این مساله به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد. امسال هم با توافق این توفیق حاصل شد که تحریم برداشته شود. بسیاری از کسانی که منافعشان در خطر افتاد شروع به مخالفت کردند. شما اگر نگاه کنید می‌بینید که اول از همه نسبت به شیر و گندم و آرد اینگونه مخالفت‌ها شروع شد که چرا شیر در کشورهای دیگر لیتری ۷۰۰ است ما اینجا باید ۱۴۰۰ تومان بخریم، یعنی همان چیزهایی که الان درباره خودرو می‌گویند. شما ببینید بعد از توافق مسائلی را که اصلا مطرح نبود به شکلی بزرگنمایی شده مطرح می‌کنند. مساله دومی که اینجا هست این است که سال گذشته تعداد زیادی خودرو خارجی وارد کشور شد. این خودروها آنقدر فروش نرفتند که از سود بالایی هم که می‌گرفتند(ما پیش‌بینی کرده بودیم که حدود ۱۵۰۰میلیون تن فقط سود واردات در سال قبل بوده است یعنی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو وارد شد)کم کردند و قیمت‌ها را کاهش دادند، در حال حاضر تعداد زیادی خودرو وارداتی در انبارها مانده که فروش نرفته‌اند. حتی با اینکه تخفیفات زیادی دادند یا اینکه به صورت قسطی و بدون بهره و امثالهم سعی در فروش و جذب مشتری دارند ولی هنوز مقداری از محصولاتشان باقی مانده است. به همین دلیل کسانی که از این محل متضرر شدند شروع به خراب کردن بازار کردند. از طرف دیگر، ما یک رکود کلی هم در کشور داریم که همه بازار را راکد کرده است و اتفاقا همیشه بازار به این شکل است که اگر به یک محصول تلنگری بخورد همه محصولات دیگر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل دیگر این رکود عدم همراهی بانک‌ها بود. برای مثال وام ۱۵ میلیونی را که به خرید خودرو تعلق گرفته بود ندادند، یعنی در حال حاضر که ارزش پول ملی ما یک سوم شده (دلارهزار تومانی به سه هزار رسید)و به تبع آن قیمت خودرو هم بالا رفت اما هنوز وام خودرو بر اساس همان قیمت قبلی شش میلیون تومان مانده است در حالی که اگر به همان نسبت بالا می‌رفت الان باید ۲۰ میلیون می‌شد. همه اینها دست به دست هم داد. همچنین خیلی‌ها با تبلیغات وسیع رسانه‌‌ای می‌خواستند کاری انجام دهند و لگدی به خودرو بزنند. در واقع، خودرو به نوعی سوپاپ اطمینان برای ابراز نارضایتی مردم شده است.
 منظور شما این است که عواملی خارج از کار خودروسازان بر بازار خودرو تاثیر گذاشته است؟
خودروسازها هم در این رابطه بی تقصیر نبودند. مشکلی که مدیران خودروساز ما داشتند این بود که خودرو‌های قدیمی را مقداری دیر از بازار خارج کردند.
 بحثی که در مورد خودروهای داخلی مطرح می‌شود، جز کیفیت پایین آن قیمت بالای آن است. برای مثال عنوان می‌شود خودروهای ساخت ایران در کشورهای خارجی با قیمتی به مراتب پایین‌تر از قیمت ایران به فروش می‌رسند. اینکه گفته می‌شود پراید در عراق شش میلون تومان است، درست است؟
نه. پراید را اینجا ۶ هزار دلار صادر می‌کنند ولی برای مصرف‌کننده نهایی چیزی حدود ۱۳ هزار دلار می‌افتد.
 چرا ۱۳هزار دلار؟

این را بد نیست برای مردم توضیح دهید که خورد یک قیمت برای بازار بین‌المللی دارد و یک قیمت هم برای بازار داخلی دارد. قیمت بازار بین المللی همان شش هزار دلار است. ما پراید را شش هزار دلار می‌فروشیم و سود هم برای ما دارد چون هزینه پلاک گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه ندارد و حتی آن گمرکی که بابت ورود بعضی قطعات هزینه داده شده است برگردانده می‌شود یعنی شما اگر کالایی را از کشوری وارد کنید و کاری روی آن انجام دهید و دو مرتبه صادر کنید آن هزینه عوارض گمرکی برگردانده می‌شود. یک سوال همیشه برای مردم وجود دارد که چرا خودرو در کشورهای دیگر ارزان است یا چرا فلان خودرو در فلان کشور آنقدر است. بله این درست است. من یک مثال می‌زنم. موقعی که یورو حدود ۸۰۰ یا ۹۰۰ تومان بود و ما ۲۰۶ را اینجا ۱۲ میلیون تومان می‌فروختیم، همین خوردرو در فرانسه ۱۵ هزار یورو بود چون دولت‌ها از خودرو هم مالیات می‌گیرند، عوارض، هزینه‌های شماره گذاری، سود گمرکی و… می‌گیرند. بنابراین قیمت خودرو برای مصرف کننده شاید همه جا دو برابر قیمت وارداتی آن باشد.
 بعضی جاها گفته شده که ۵۰ درصد فروش خودرو داخلی کاهش پیدا کرده. حتی عکس‌های ماهواره‌ای هم در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد خودرو‌های زیادی در انباری مانده اند. این مساله را تا چه حد تایید می‌کنید و دلیل آن چیست؟
بله. فروش کاهش یافته ولی نه ۵۰ درصد. این موضوع را در کنار این بگذارید که امسال تولید خودرو ما ۱۷ درصد افزایش داشته است. این توهمی که بین برخی به وجود آمده بود که قیمت پایین می‌آید، باعث شد همه در یک انتظار برای کاهش قیمت به سر ببرند.این هم یکی از دلایلی بود که خرید خودروهای داخلی کاهش پیدا کند. یک نکته دیگر هم که وجود دارد این است که از وقتی قرار شده خودروسازهای خارجی در ایران تولید را شروع کنند این انتظار بیشتر شده است ولی باید این را در نظر بگیریم که خودروسازان خارجی تا محصولاتشان به مرحله نهایی برسد حداقل سه سال به طول می‌انجامد. برای مثال همین تندر وقتی که به ایران آمد چهار سال طول کشید که محصولشان بیرون آمد. ما نمی‌خواهیم سی. کی. دی بیاوریم؛ سی. کی. دی یعنی قطعات را وارد و اینجا سوار کنیم. دولت این سیاست را دیگر ندارد. بنابراین آمدن خودروسازهای جدید، حداقل سه سال، و تولید خودروهای جدید خودروسازهای قدیمی مانند رنو و پژو که در ایران بودند یک سال طول می‌کشد. بنابراین مقداری زمان بگذرد و مردم ببینند اتفاقی نیفتاد، خودشان شروع به خرید می‌کنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*