عامل ۳۰ درصد جنایت ها/ گناهی رایج که هم ردیف بت پرستی است!

0

دانشمندان علم روانشناسی معتقدند هیجانات ناشی از قمار یکی از بزرگترین عوامل بیماری هاست. بیماری هایی از قبیل زخم معده، کم شدن ویتامین، جنون، بیماری های عصبی و غیره. حتی عده زیادی بر اثر هیجان کاذب ناشی از قمار سکته کرده و می میرند. حتی برخی دانشمندان آمریکایی گفته اند که فقط بر اثر سکته بعد از برد و باخت در قمار در این کشور سالیانه دو هزار نفر جان خود را از دست می دهند! از طرفی روح فرد قمارباز دچار تشنج است. او بعد از قمار دچار جنگ اعصاب می شود و با حالتی نامناسب ممکن است با اطرافیان درگیر شود. در خیلی از موارد نیز برای تسکین روح ناآرام خود متوسل به الکل یا مواد مخدر خواهد شد. دانشمندان معتقدند قمارباز انسانی مریض است که دائم به مراقبت روانی نیاز دارد زیرا قمار در اثر کمبودهای روانی است. اسلام دین اعتدال و آرامش است لذا با هر نوع درآمد اینچنینی که موجب بر هم زدن اعتدال جامعه در بخش اقتصادی می شود مخالف است.
در آیه ۹۰ از سوره مائده می خوانیم:
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.»
«اى کسانى که ایمان آورده اید، شراب و قمار و بتها و تیرهاى قرعه پلیدند [و] از عمل شیطانند. پس، از آنها دورى گزینید، باشد که رستگار شوید.»
                                                                                                                                                                       ***
سه نکته:
* بینی شکسته سعد بن وقاص بر اثر مستی شراب!

در تفاسیر از سعد بن وقاص نقل شده که مى گوید که این آیه در باره من نازل گردید، مردى از انصار غذایى تهیه کرده بود و ما را دعوت کرد. جمعى در مجلس میهمانى او شرکت کردند، و علاوه بر صرف غذا شراب نوشیدند و این قبل از تحریم شراب در اسلام بود، هنگامى که مغز آنها از شراب گرم شد، شروع به ذکر افتخارات خود کردند، کم کم کار بالا گرفت و به اینجا رسید که یکى از آنها استخوان شترى را برداشت و بر بینى من کوبید و آن را شکافت. من خدمت پیامبر (ص) رسیدم و این جریان را عرض کردم در این موقع آیات فوق نازل شد.

** عامل ۳۰ درصد جنایت ها
کلمه «مَیسر» از ریشه «یُسر»، به معناى آسانى گرفته شده است. علت نامگذاری قمار به میسر این است که  در قمار، افراد بدون زحمت، پول به دست مى ‏آورند. کلمه «انصاب» نیز جمع «نُصُب»، به معناى سنگ هایى است که اطراف کعبه نصب کرده و روى آن قربانى مى کردند و به آنها تبرّک مى‏ جستند. کلمه «ازلام» نیز به نوعى قرعه کشى و قمار با چوب بوده که در جاهلیّت رواج داشته است. بزرگترین مؤ سسات آمارگیرى آمریکا می گویند که قمار در ۳۰ در صد جنایتها دخالت مستقیم دارد.
رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: «قمار به هر وسیله‏اى باشد حتى گردو، حرام است.»

*** گناهی همردیف بت پرستی!
پیامبر اسلام (ص) فرمود: اگر کسی جرعه ای شراب بنوشد خداوند متعال به پنج عقوبت مبتلایش می کند:
۱- قلبش دچار قساوت می شود.
۲- جبرئیل و مکائیل و اسرافیل و تمام فرشتگان از او بیزاری می‌جویند.
۳- تمام انبیاء از او بیزاری می‌جویند.
۴- خدای جبار از او بیزاری می‌جوید.
۵- و سر انجام او را در آتش دوزخ می‌افکند! (مستدرک الوسائل، ج، ۱۷، ص ۴۷)
و در حدیث دیگری حضرت فرمودند: «شارب الخمر کعابد الوثن»؛ شرابخوار، مثل بت‏ پرست است! (تفسیر نور)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ