غفلت‌های کوچک تصادف‌های مرگبار

0
فردا، پس‌فردا نیمه دوم شهریور آغاز می‌شود، چند روز باقی مانده از تابستان که باید آن را زمانی برای مستی تصادفات دانست، زیرا براساس آمار پزشکی قانونی در شهریورماه ۱۰ سال متوالی حدود ۲۴ هزار نفر به‌دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده‌اند، چون برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند، این آخرین فرصت آنها برای استفاده از تعطیلات تابستانی است، به این شکل سفرهای خانوادگی برون‌شهری به اوج خود رسیده و تعداد رانندگان حرفه‌ای و مبتدی در جاده‌های برون‌شهری کشور به بالاترین حد خود می‌رسد؛ در چنین شرایطی غلفت‌های کوچک مانند استفاده از تلفن همراه، مشاجره، صحبت با همراهان و حتی برداشتن وسیله‌ای کوچک از داشبورد از سوی راننده به تصادف مرگبار منجر می‌شود.
عکس تصادف مرگبار عامل تصادف تصادف مرگبار اخبار تصادف

این روزها تب تند سفر با تب تند حادث گره خورده است و کمتر روزی را می توان پیدا کرد که در آن حوادث تلخ ترافیکی خبرساز نشود.

مرور آماری که سازمان پزشکی قانونی منتشر کرده نیز گواهی است بر این ادعا؛ براساس این آمار در شهریور سال های ۸۴، ۳۱۶۲ نفر ۸۵، ۳۲۴۰ نفر۸۶، ۲۴۳۷ نفر۸۷، ۲۳۳۵ نفر ۸۸، ۲۲۴۸ نفر ۸۹، ۲۴۴۹ نفر۹۰، ۲۱۶۳ نفر، ۹۱، ۲۰۶۹ نفر ۹۲، ۲۲۰۵ نفر و در شهریور ۹۳ نیز ۱۸۲۸ نفر در حوادث رانندگی جان باخته اند، به این ترتیب می توان گفت در ۱۰ سال گذشته ۲۴ هزار و ۱۳۶ نفر در ماه های شهریور براثر تصادفات جان خود را از دست داده اند.

۲ استادیوم مجروح

این درحالی است که به گزارش ایسنا، آمار پزشکی قانونی نشان می دهد که در شهریور حوادث رانندگی بین ۱۴ تا ۱۷ برابر تعداد کشته شدگان، مجروح برجای گذاشته است. به این شکل که شهریور ۸۹، ۲۹ هزار و ۳۹۵ نفر، شهریور ۹۰، ۳۰ هزار و ۳۷۲ نفر، شهریور ۹۱، ۳۲ هزار و ۷۱۰ نفر، شهریور ۹۲، ۳۲ هزار و ۳۸۱ نفر و شهریور ۹۳، ۳۱ هزار و۴۶۴ نفر در حوادث رانندگی مجروح شده اند.

جمع تعداد مجروحان حوادث رانندگی در پنج شهریور سال های گذشته نیز به بیش از ۱.۵ برابر ظرفیت استادیوم آزادی می رسد.

این درحالی است که یکی از علل بالای قربانی های حوادث رانندگی را باید این دانست که برخی رانندگان تصور می کنند چنانچه سرعت مجاز را رعایت کنند هیچ حادثه ای برایشان رقم نمی خورد، اما باید تاکید کرد رانندگان در کنار حرکت با سرعت مطمئنه باید به نکات دیگری نیز توجه داشته باشند.

عکس تصادف مرگبار عامل تصادف تصادف مرگبار اخبار تصادف

رانندگی عملیاتی فکری – فیزیکی

باید یادآور شد رانندگی عملیات مشترک ذهن و بدن است و کمتر فعالیتی را می توان مثال زد که در آن ذهن به اندازه رانندگی درگیر باشد؛ ذهن راننده مدام در حال قضاوت کردن و تصمیم گیری است، برای نمونه هر لحظه او باید سرعت خودرو را با توجه به شرایط جاده کم و زیاد کند یا برای تغییر مسیر تصمیم بگیرد، علاوه بر این راننده باید حرکت دیگر خودرو ها را نیز در نظر بگیرد. بنابراین کوچک ترین اختلالی می تواند ذهن راننده را منحرف کرده و سبب اشتباه او شود.

برای خیلی ها هشدار دادن درباره عواقب استفاده از تلفن همراه حین رانندگی هشداری بی معنی است، این درحالی است که احتمال دارد هر لحظه خبری مهیج از طریق تلفن همراه به راننده داده شده و تمرکز او را به هم بزند، زیرا شخصی که تلفنی با راننده صحبت می کند آگاه نیست طرف مقابل در چه شرایطی رانندگی می کند؛ در حال سبقت گرفتن است یا پیچ تندی را پشت سر می گذارد.

خطر مشاجره

مشاجرات درون خودرو نیز سبب می شود ذهن راننده از رانندگی دور شده و خطر تصادف افزایش پیدا کند. علیرضا اسماعیلی، مدرس دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در گفت وگو با جام جم تاکید می کند: بین ۶ تا ۹ ثانیه راننده برای تصمیم گیری فرصت دارد، برای نمونه راننده ای را تصور کنید که در جاده ای تاریک در حال رانندگی است؛ چنانچه او اشیا یا جانداری را در جاده ببیند که ممکن است با آن برخورد کند ۶ تا ۹ ثانیه برای گرفتن تصمیمی درست زمان دارد. این در حالی است که خوردن و آشامیدن نیز بخشی از ذهن را درگیر کرده و امکان تصادف را افزایش می دهد. برخی رانندگان شخصی یا رانندگان حمل و نقل عمومی نیز عادت دارند هنگام صحبت با سرنشینانی که در صندلی های عقب نشسته اند به آینه نگاه کرده و با آنها صحبت کنند؛ باید تاکید کرد این رفتار نیز ذهن را مشغول کرده و سبب کاهش زمان تصمیم گیری راننده هنگام مقابله با حادثه می شود.

عکس تصادف مرگبار عامل تصادف تصادف مرگبار اخبار تصادف

همراه خوب، همراه بد

سرنشینان نقش قابل توجهی در کاهش تصادفات دارند، برای نمونه بخش زیادی از تصادف هایی که شب ها اتفاق می افتد به این دلیل است که همه همراهان راننده می خوابند، زیرا خواب همراهان روی راننده نیز تاثیر می گذارد. علاوه بر این برخی همراهان نیز به اشتباه تصور می کنند اگر راننده را به حرف گرفته و درگیر بحث کنند کار مثبتی انجام داده اند، اما چنانچه از راننده موضوعاتی پرسیده شود که نیاز به فکر کردن و توجه زیاد به بحث داشته باشد، بخشی از ذهن او به این کار اختصاص پیدا کرده و توجه اش نسبت به رانندگی کم می شود.

این درحالی است که سرنشینان باید به نوعی با راننده همراه شده و به شرایط مناسب برای او بیشتر توجه کنند، به عنوان مثال اگر راننده احساس می کند دمای درون کابین خودرو باید خنک تر باشد با او مخالفت نکنند.

سرنشینان باید به شرایط رانندگان توجه کرده و هر گاه متوجه شدند راننده خسته شده از او بخواهند در محل مناسبی توقف کند، زیرا هستند همراهانی که به راننده اصرار می کنند به حرکت ادامه دهد تا زودتر به مقصد برسند.

کم نیستند همراهانی که به یک باره از راننده درخواست می کنند خودرو را متوقف کند؛ این رفتار نیز احتمال حادثه را افزایش می دهد. افزون بر این برخی همرهان پا را از این فراتر گذاشته و از رانندگان می خواهند در محل های نامناسب توقف کنند؛ برای نمونه در محدوده ورودی تونل ها یا قسمت هایی از بزرگراه که محلی برای پارک خودرو در آن پیش بینی نشده است.

باید یادآور شد همراهان می توانند با خواندن تابلوهایی که در طول مسیر برای آگاهی و هشدار نصب شده به راننده کمک کنند تا رانندگی ایمنی تری داشته باشد، چون سکوت مطلق نیز در کابین خودرو می تواند آزاردهنده باشد.با توجه به این که سفرهای شهریور طولانی است باید همراهان توجه داشته باشند که راننده قبل از سفر استراحت کافی داشته باشد، حتی آنها باید در خوردن خوراک نیز نکاتی را رعایت کنند، زیرا غذای چرب، پرحجم همراه با دوغ و ماست می تواند هوشیاری راننده را کاهش دهد.

توقف های مرگبار

صمد اسفندیاری، جانشین پلیس راه راهور ناجا نیز در گفت وگو با جام جم عنوان می کند: ۹درصد کشته های شهریور سال گذشته به دلیل تصادفات ناشی از برخورد جلو به عقب خودروها با یکدیگر بود، زیرا برخی رانندگان هنگام توقف شرایط خود را خطرناک تصور نمی کنند.

وی یادآور می شود: استفاده از دنده عقب در آزادراه ها نیز اشتباه مرگبار است که برخی به آن بی توجه هستند؛ برای نمونه سال گذشته چنین اقدامی سبب مرگ هفت سرنشین خودرویی شد که به علت عبور از پمپ بنزین در حال حرکت با دنده عقب بود.

هر راننده ای به دلایل زیادی ممکن است به توقف در حاشیه جاده نیاز پیدا کند، عبور از یک پمپ بنزین، خرید از رانندگان دوره گردی که در ورودی و خروجی شهرها دیده می شوند یا نقص فنی را می توان از این موارد برشمرد که احتمال حادثه را بسیار افزایش می دهند.

جانشین پلیس راه راهور ناجا خاطرنشان می کند: باید توجه داشت که راننده نباید فقط از دید خود به موقعیت خودرو اش نگاه کند بلکه باید از دید خودروهای عبوری نیز شرایط توقف خود را بررسی کند، چرا که به دلیل تابش نور خورشید یا تاریکی ممکن است دیگر رانندگان متوجه توقف وی نشوند. برابر قانون، توقف در خطوط عبوری جاده ها ممنوع است و حتی اگر خودرو نقص فنی پیدا کرد راننده باید خودرو را به خارج از خطوط عبوری منتقل کرده و از مثلث شبرنگ و چراغ الکتریکی برای هشدار دادن استفاده کند.

رانندگان بی تجربه

سپردن خودرو به رانندگان کم تجربه رفتار پرخطری است که در شهریور بیشتر اتفاق می افتد، چون سفرهای خانوادگی در این ماه به اوج خود رسیده و رانندگان اصلی به دلایل گوناگون هدایت خودرو را به فرزندان یا همسرشان که بتازگی گواهینامه گرفته اند می سپارند و باید تاکید کرد رانندگی در جاده نیاز به تجربه کافی دارد، چرا که راننده بی تجربه در مواقع نیاز نمی تواند عکس العمل مناسب نشان دهد، برای نمونه ممکن است اشیایی در جاده افتاده باشد، در چنین شرایطی راننده بی تجربه برای این که با مانع برخورد نکند اقدام به چرخش ناگهانی فرمان کرده و سبب واژگونی خودرو خواهد شد.

۱۰ کلید فراموش شده برای سفرهای ایمن

۱. بحث و مشاجره سرنشیان با راننده احتمال خطر تصادف را افزایش می دهد.

۲. خوردن، آشامیدن و صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی زمینه را برای حادثه آماده می کند.

۳. برداشتن اشیا از داشبورد یا صندلی عقب خودرو دلیل بخشی از تصادفات است.

۴. حرکت با دنده عقب در بزرگراه ها یعنی به پیشواز مرگ رفتن.

۵ . رانندگان بی تجربه پای ثابت حوادث ترافیکی در جاده های برون شهری هستند.

۶ . تهیه اطلاعات مسیر پیش از سفر یکی از شرایط سفر ایمن است.

۷. حرکت پشت سر خودروی که درحال سبقت گرفتن است،احتمال تصادف شاخ به شاخ را بالا می برد

۸ . قبل از سفر استراحت کافی داشته و از خوردن خوراک های پرحجم و چرب خودداری کنید.

۹. خوابیدن سرنشیان خودرو می تواند سبب خواب آلودگی راننده شود.

۱۰. علت بخشی از تصادفات توقف خودرو ها در خطوط عبوری است.

به پیشواز سبقت نروید

برخی رانندگان تصور می کنند می توانند پشت سر خودرویی که در حال سبقت گرفتن است حرکت کنند؛ جانشین پلیس راه راهور ناجا دراین باره بیان می کند: در چنین شرایطی راننده دید کافی نسبت به مقابل ندارد و احتمال تصادفش با خودرویی که در جهت مخالف حرکت می کند بسیار بالا می رود. در این تصادفات شاید خیلی ها انحراف به چپ را دلیل اصلی تصادف بدانند، اما دلیل واقعی حادثه چنین رفتار پر خطری است.

منبع: جام جم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ