اشتباه بزرگ درباره حکم شرط بندی سوارکاری/ شرط بندی سر ختم قرآن هم حرام است!

0
یکی از بزرگترین اشتباهات در فهماحکام مربوط به شرط بندی در خصوص شرط بندی در تیراندازی و سوارکاری است…

شرط بندی یکی از اموری است که از نظر اسلام حرمت قطعی دارد و تنها در خصوص برخی ورزش ها این حکم در روایات استثناء شده است که آن هم به دلیل ترغیب مسلمانان به حفظ آمادگی جسمانی و رزمی است. یکی از استثنائات، شرط بندی در مسابقات تیراندازی است. حالا این سوال مطرح است که مقصود از تیراندازی فقط با تیر و کمان است یا شامل ادوات تیراندازی جدید هم می شود؟
در همین رابطه در اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری آمده است:
س: با توجه به این که امروزه در جنگ و جهاد در راه خدا به جاى اسب و تیر و کمان و شمشیر، تفنگ، مسلسل و دیگر ادوات جنگى، همچنین موتورسیکلت و هواپیما استفاده مى‌شود، آیا مى‌توان تیراندازى با تفنگ و مسلسل و دیگر ادوات جنگى را با رهان انجام داد؟
ج) در تیراندازى و همچنین مسابقه با تانک و هواپیما و سایر ادوات جنگى که کاربرد نظامى و دفاعى دارند، اشکال ندارد.
                                                                                                                                    ***
سه نکته:
* بزرگترین اشتباه در فهم حکم شرط بندی در تیراندازی و سوارکاری!

یکی از بزرگترین اشتباهات در فهم احکام مربوط به شرط بندی در خصوص شرط بندی در تیراندازی و سوارکاری است. همگان بر این باورند که شرط بندی در تیراندازی به طور کلی برای عموم جایز است حال آنکه اینطور نیست! بلکه شرط بندی در تیراندازی فقط و فقط بین شرکت کنندگان (طرفین مسابقه) جایز است نه برای تماشاگران! این حکم در بین مردم به اشتباه فهمیده شده و گمان می کنند شرط بندی در بین تماشاگران جایز است!

** تنها شرط بندی حلال بین تماشاگران
تنها راه حلال بودن شرط بندی بین تماشاگران این است که پولی از آنها دریافت نشود و جوایز را شرکت یا شخص ثالثی تامین کند. در غیر این صورت حتی در مسابقات سوارکاری و تیراندازی نیز شرط بندی مانند سایر مسابقات حرام است.

*** شرط بندی سر ختم قرآن هم حرام است!
بعضی از مراجع عظام تقلید در شرط بندی فرقی بین شرط مالی و معنوی نگذاشته اند و بر این عقیده اند که حتی اگر در مسابقه ای شرط شود که هرکس بازنده شد یک جزء قرآن برای اموات شخص برنده بخواند این شرط اشکال دارد. (از جمله مقام معظم رهبری و آیت الله العظمی مکارم شیرازی) اما بعضی دیگر از مراجع به شروط معنوی اشکال نمی گیرند. (از جمله آیت الله العظمی سیستانی)
در اجوبه الاستفتائات رهبر انقلاب در این رابطه آمده است:
س: اگر در شرط‌بندى گفته شود هر کسى در فلان بازى برنده نشد یک ختم قرآن یا زیارت عاشورا و نظیر این‌ها را به‌جا آورد، آیا در این‌گونه موارد نیز شرط‌بندى حرام است؟
ج) شرط‌بندى مطلقاً جایز نیست.

سایت‌ شرط‌ بندی احکام شرط بندی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ