بازی انتقامی والیبال ایران با لهستان در جام جهانی ۲۰۱۵

0

در چهارمین روز جام جهانی والیبال ملی پوشان ایران باید به مصاف لهستان یکی از قدرتمندترین تیم های حال حاضر جهان بروند. تیم های ملی والیبال ایران و لهستان در سال های اخیر در قالب دیدارهای رسمی و تدارکاتی بارها با هم دیدار کرده اند. اما امسال لهستانی ها از مجموع چهار رویارویی در لیگ جهانی تنها یکبار در تهران مقابل ایران تسلیم شدند. شکست ایران در خانه مقابل لهستان موجب ناکامی ملی پوشان از صعود به دور نهایی لیگ جهانی شد.

در جام واگنر هم آن ها بار دیگر ایران را شکست دادند. حالا والیبالیست های ایران به دنبال انتقام از ستاره های لهستانی هستند. قطعا آنها کار آسانی پیش رو نخواهند داشت.

تیم ملی والیبال لهستان پیش از این تمام بازیهای خود را در جام جهانی با برد پشت سر گذاشته است. ایران اما با یک باخت مقابل آرژانتین و دو برد مقابل تونس و ونزوئلا در تعقیب مدعیان این مسابقات است.

لهستانی ها در سخت ترین دیدارشان روسیه آماده را با تمام ستارگانش ۳ بر یک شکست دادند. لهستان تیمی است که در تالار افتخاراتش هفت مدال از رقابتهای المپیک و جهان را دارد؛ سه طلا، سه نقره و یک برنز.

قدرت لهستان که بعد از دوران طلایی دهه ۱۹۷۰ در جهان و دهه ۱۹۸۰ در اروپا کم کم رو به افول گذاشته بود، از ابتدای قرن بیست و یکم با یک سیاستگذاری جدید اوج گرفت و با مربی نامدار آرژانتینی؛ رائول لوزانو این غول خفته، دوباره بیدار شد و تا نایب قهرمانی جهان در سال ۲۰۰۶ پیش آمد. سپس نوبت آرژانتینی دیگر؛ دانیل کاستلانی بود که لهستان را به قهرمانی اروپا (۲۰۰۹) برساند و دست آخر هم لهستان با آندره آناستاسی ایتالیایی مدال طلای لیگ جهانی ۲۰۱۲ را بر گردن انداخت تا بر همگان ثابت شود لهستان به دوران اوج خود بازگشته است.

والیبال در لهستان یک ورزش ملی و حتی بیش از یک ورزش به مثابه راهی برای زندگی است. علاقه وافر مردم این سرزمین به والیبال باعث شد که مسئولین کشورشان نه تنها میزبانی عظیم مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۴ را بر عهده بگیرند، بلکه استادیوم اصلی فوتبال ورشو را نیز به سالن والیبال تغییر کاربری دهند تا بازی افتتاحیه این مسابقات با حضور ۶۳ هزار تماشاچی برگزار شود و رکوردی دست نیافتنی در جهان والیبال از این حیث؛ به ثبت برسد.

لهستانی ها به دنبال اجرای برنامه بلندپروازانه خود برای کسب مدال های طلای جهان و المپیک، از ابتدای سال ۲۰۱۴ هدایت تیم شان را به استفان آنتیگا کاپیتان سابق تیم ملی فرانسه سپردند. بازیکن ۳۷ ساله ای که تا زمان انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی مردان لهستان، هیچ تجربه مربیگری ملی – باشگاهی نداشت و اتفاقا تا همان سال یعنی فصل ۲۰۱۳ – ۲۰۱۴ در ترکیب تیم اسکرا بِلهاتوف، مشغول توپ زدن در لیگ لهستان بود.

او سپس سرمربی سابقش در تیم ملی فرانسه یعنی فیلیپ بلان را که هدایت تیم مون پلیه فرانسه را بر عهده داشت، به دستیاری خود برگزید و لهستان با کادر فنی جدیدش به خوشرنگ ترین مدال مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۴ یعنی طلا دست یافت.

حالا لهستان با بازیکنانی که عمدتا در لیگ داخلی اش و بعضا در ایتالیا توپ می زنند، به دنبال حضور موفق در المپیک است و یکی از مدعیان طراز اول صعود مستقیم به ریو ۲۰۱۶ از راه جام جهانی.

این تیم در تاریخ جام جهانی تاکنون به دو مدال نقره دست یافته که دومی اش در دوره گذشته این مسابقات به دست آمد. در همین مسابقات بود که اولین پیروزی تاریخ والیبال ایران مقابل لهستان رقم خورد و ایران موفق شد در جدالی نفسگیر و پرهیاهو با حساب سه بر دو از لهستان مدعی، یک مغلوب بسازد.

مارسین موزدونِک، بهترین مدافع دوره گذشته جام جهانی امسال هم با لهستان در این رقابت ها حاضر است. هرچند که حالا نیمکت نشین شده. لهستان همچنان ماریوش وِلازلی مرد سال والیبال جهان (۲۰۱۴) را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و بارتوش کورک ارزشمندترین بازیکن جهان در سال ۲۰۱۲ را به جای او و در پست او به زمین می فرستد.

اما تیم ملی والیبال ایران روز گذشته در سومین مسابقه خود موفق شد با نتیجه ۳ بر صفر از سد ونزوئلا عبور کند. در حالی که امروز هیچ مسابقه ای برگزار نمی شود، ملی پوشان ایران صبح امروز جمعه یک جلسه تمرین توپی را برگزار کردند.

امیر غفور هم که دچار مصدومیت و درد از ناحیه زانو شده بود، در این جلسه تمرینی حضور داشت و پا به پای سایر بازیکنان زیر نظر کادر فنی تمرین کرد. به نظر می رسد که مشکل وی برطرف شده و غفور برای حضور در ترکیب ایران مقابل لهستان و روسیه مشکلی نخواهد داشت.

در تیم ملی والیبال ایران هم ستاره کم نیست. بازیکنان ایران بارها ثابت کرده اند که چیزی کمتر از بهترین های جهان ندارند و می توانند مقابل هر تیمی خوب کار کنند. در پایان روز سوم جام جهانی ۲۰۱۵ والیبال در ژاپن بهترین‌های هر پست بر اساس عملکرد انفرادی آنها در سه دیدار برگزار شده معرفی شدند. در بخش بهترین اسپکرها، سید محمد موسوی موفق شد در صدر جدول قرار بگیرد و پس از آن امیر غفور در رتبه دوم ایستاد. همچنین والیبالیست‌های ایرانی در بخش بهترین دریافت کننده جایگاه‌های اول و دوم را نیز به خود اختصاص دادند که صدر جدول از آن میلاد عبادی‌پور شد و مهدی مرندی نیز در رتبه دوم قرار گرفت.

در پایان دور نخست جام جهانی والیبال تیم های آمریکا، ایتالیا و لهستان با ۹ امتیاز از سه پیروزی در رتبه های اول تا سوم جدول این رقابت ها قرار دارند.

ملی پوشان روسیه با ۶ امتیاز در جایگاه چهارم و تیم ملی والیبال ایران نیز با شکست سه بر صفر ونزوئلا و کسب ۶ امتیاز از دو پیروزی در جایگاه پنجم قرار دارد که نسبت به روز گذشته یک پله صعود را تجربه کرد.

همچنین تیم های آرژانتین و ژاپن میزبان این رقابتها با پنج امتیاز در رتبه های ششم و هفتم و تیم های کانادا و مصر با دو امتیاز رتبه های هشتم و نهم را در اختیار دارند.

تیم های ونزوئلا (یک امتیاز)، تونس و استرالیا (بدون امتیاز) بدون پیروزی در جایگاه های دهم تا دوازدهم جدول جام جهانی قرار دارند.

تیم های شرکت کننده در سیزدهمین دوره جام جهانی فردا (جمعه) استراحت دارند و تیم ملی والیبال ایران روز شنبه در چهارمین مسابقه خود به مصاف لهستان می رود.

چهارمین روز از جام جهانی والیبال با شش دیدار در دو شهر هیروشیما و هاماماتسو در کشور ژاپن پیگیری خواهد شد.

تیم ملی والیبال ایران در چهارمین روز جام جهانی به مصاف لهستان قهرمان ۲۰۱۴ جهان می رود.

*برنامه کامل چهارمین روز پ جام جهانی:

هاماماتسو:

ایران – لهستان ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه

تونس – ونزوئلا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه

آرژانتین – روسیه ساعت ۱۴

هیروشیما:

آمریکا – ایتالیا ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه

استرالیا – مصر ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه

ژاپن – کانادا ساعت ۱۴ و ۴۰ دقیقه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ