چرا محصولات سامسونگ علامت استاندارد ندارد؟ / سوء استفاده وزارت صنایع از جایگاهش

0
این روزها که بحث تقلب در تولید محصولات یخچال و فریزر سامسونگ در رسانه ها و حتی صدا و سیما جدی شده، این پرسش مطرح می شود که چرا محصولات این شرکت در ایران، تاکنون استاندارد نگرفته بود؟
مدیرکل استاندارد تهران در گفتگو با برنامه پایش از شبکه یک، اعلام کرد مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، باید به محض صدور مجوز تولید محصولات صنعتی، با سازمان استاندارد ایران مکاتبه کنند و خبر دهند که این محصولات در حال تولید یا مونتاژ است و اداره استاندارد، روی فرآیند تولید و تهیه محصول نهایی، نظارت کند و در صورت لزوم، علامت استاندارد کالا و برچسب مصرف انرژی را به محصولات صنعتی ارائه کند، ولی هیچ یک از این مراحل برای محصولات سامسونگ انجام نشده.
اکنون سئوال اینجاست که چرا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، به وظیفه قانونی خود برای مکاتبه به سازمان استاندارد جهت نظارت بر محصول نهایی سامسونگ به خصوص درباره یخچال فریزر، لباسشویی و جاروبرقی عمل نکرده است؟
هر چند این روزها آقای ب. اعلام کرده خط تولید یخچال فریزر سامسونگ در کارخانه ای واقع در جاده قدیم کرج، پلمب شده و حدود ۶۰۰ یخچال فریزر غیراستاندارد هم توقیف شده است، ولی او نیز هنگامی که اسفندیاری مجری برنامه پایش این پرسش را مطرح کرد که چرا مسئولان سامسونگ، تاکنون اقدام به دریافت نشان استاندارد نکرده اند، به این توضیح اکتفا کرد: مسئولان جدید این شرکت می گویند خبر نداشته اند باید برای دریافت نشان استاندارد به سازمان استاندارد مراجعه کنند که به نظر می رسد بعید است آنها خبر نداشته باشند!
ولی ظاهرا علت موضوع دیگری است.
اسناد منتشر شده در سایتها نشان می دهد مجوز تولید (یا مونتاژ) یخچال فریزرهای سامسونگ به شرکت تکوین الکترونیک در تاریخ ۲۶ شهریورماه سال ۹۴ یعنی دقیقا یکسال پیش به شماره نامه الف۰۱/ ۶۰۷۹۴ صادر شده است.
در این مجوز تولید محصولاتی مانند انواع یخچال فریزر، انواع فریزر، انواع یخچال، انواع جاروبرقی، انواع ماشین لباس شویی و اقلام دیگر برای شرکت مزبور، مجاز شمرده شده است. طبق قانون، همزمان با صدور این مجوز، باید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نامه ای خطاب به موسسه استاندارد صادر می کرد و در آن، ضمن اطلاع دادن از صدور این مجوز، خواسته می شد سازمان استاندارد به تولید این اقلام نظارت و در صورت تایید، علامت استاندارد و برچسب انرژی را به این شرکت وابسته به سامسونگ می داد. ولی به گفته مسلم بیات، این اتفاق نیفتاد و برند سامسونگ اقدام به جعل و تقلب در برچسب انرژی و علامت استاندارد ایران کرد.
سئوال را اکنون می توان از منظر دیگر پرسید: چرا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، این خطا را مرتکب شد؟ آیا تنها پای یک خطای انسانی در میان است؟
واردکننده سامسونگ کیفیت محصولات سامسونگ شرکت سام الکترونیک شرکت تکوین الکترونیک
برای پاسخ به این سئوال می توان اسنادی که توسط رسانه ها منتشر شده را بازنگری کرد. در این اسناد، گزارشی از سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۹۳ منتشر شده که نشان می دهد ع.ر. م.م. در ابتدای اردیبهشت ماه ۹۳ به عنوان سرپرست صنایع استان تهران، معارفه شده است.
این شخص پس از اینکه به عنوان سرپرست صنایع استان تهران منصوب شد، اقدام به تسهیل در صدور مجوز تولید سامسونگ که در بالا به آن اشاره شد، کرد و پس از راه اندازی خط مونتاژ و اقداماتی که جاعلان در جعل نشان برچسب مصرف انرژی انجام دادند و بخشی از بازار را با محصولات تقلبی و بدون استاندارد، انباشتند در تیرماه ۹۴ به عنوان مدیرعامل شرکت سام الکترونیک و عضو هیات مدیره شرکت تکوین الکترونیک که مجوز تولید اقلام فوق را دریافت کرده بود، منصوب شد.
واردکننده سامسونگ کیفیت محصولات سامسونگ شرکت سام الکترونیک شرکت تکوین الکترونیک
اکنون سئوال اصلی اینجاست آیا سرپرست سابق صنایع استان تهران، یعنی ع.ر. م.م. که سال گذشته شرایط را برای صدور مجوزهای سامسونگ تسهیل کرده بود، از قانون خبر نداشت که باید در این باره با سازمان استاندارد مکاتبه کند؟ یا عدم انجام اقدام قانونی برای دریافت برچسب واقعی انرژی و نشان اجباری استاندارد کالا برای اقلامی مانند یخچال و فریزر، جاروبرقی و ماشین لباسشویی، اقدامی عمدی بود که بی ارتباط با حضور ع.ر. م.م. در شرکتهای وابسته به سامسونگ، نیست؟
بدیهی است نهادهای نظارتی باید ضمن بررسی این موضوع، افکار عمومی را درباره ارتباط مدیران صنعتی سابق با بخش خصوصی که اقدام به جعل و تقلب در تولید لوازم خانگی کرده است، اقناع کنند.
منبع : بولتن نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ