عمو بانکی کیست؟ ؛ دستکاری نرخ دلار با عمو بانکی!

1
نرخ ارز که به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید آنچنان طیب‌نیا و سیف با خیال راحت سخن می‌گفتند که انگار نرخ دلار در مشت آنهاست. با این حال نکته جالب این موضوع کاهش نقطه جوش ارز‌های خارجی بعد از سخنان مسئولان بود.

در کنار اظهار نظرها  مبنی بر اینکه دولت نقشی در افزایش قیمت ارزهای خارجی ندارد و اصولاً افزایش قیمت‌ها برای جبران کسری بودجه یا تأمین منابع هدفمندی نیست، ‌گزارش ایرنا از نمونه‌های خاص دخالت‌ها در بازار ارز پرده برداشته که جانمایه آن تولد جانشین جمشید بسم‌الله با نقش مثبت است. در این گزارش «عمو بانکی»‌ها و تزریق دلار از سوی بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز تاکید شده است.
بازار ارز در یک هفته اخیر دورانی را تجربه کرد که در دولت یازدهم بی‌سابقه گزارش شده است؛ بازاری که بوی دستکاری در نرخ‌ها می‌دهد و فعالان اقتصادی هم بر این موضوع صحه می‌گذارند.
قیمت‌ها در بازار ارز در یک هفته اخیر نوساناتی را تجربه کرد که در دو سال اخیر بی‌سابقه بود و نرخ‌ دلار در بازار آزاد برای اولین بار در این مدت به مرز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، اگرچه در پایان هفته به دلیل ورود بانک مرکزی به عنوان بازیگر اصلی بازار و افزایش عرضه، قیمت این نوع ارز با اندکی کاهش به ۳ هزار و ۴۲۰ تومان رسید اما نکته قابل تأمل سخنان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی بود.
علی طیب‌نیا در اولین روزهایی که قیمت‌ها در بازار ارز روند صعودی خود را در پیش گرفت، در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد که نوسانات بازار ارز کوتاه‌مدت است، این در حالی است که  ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی دیروز در جمع خبرنگاران نوسانات بازار ارز را ناشی از افزایش تقاضای فصلی ذکر کرد. به هر حال به نظر می‌رسد این دو مقام اقتصادی و مالی کشور می‌دانستند که چه اتفاقی در حال وقوع است.
این همان نکته‌ای است که برخی اقتصاددانان از آن به عنوان کسری بودجه دولت یاد و عنوان می‌کنند که دولت، خود نرخ ارز را دستکاری کرد و آن را افزایش داد اما این موضوع توسط طیب نیا به صراحت رد شد و اعلام کرد که دولت کسری بودجه ندارد!
حال رئیس کل بانک مرکزی پس از چند روز اعلام کرد که نوسان بازار ارز کنترل شده و هم اکنون بازار به شرایط تعادلی و باثبات گذشته خود رسیده است و بانک مرکزی به دقت هرگونه تحرکی را در بازار زیرنظر دارد و با دقت کنترل می‌کند.
در این میان، وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز و رسیدن قیمت دلار به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان نگران‌کننده نیست، نوسانات روزهای اخیر در بازار ارز را عادی دانسته و گفته است: نوساناتی که در دو سال اخیر در بازار ارز وجود داشته، نوسانات محدودی بوده و نوسانات قیمت ارز در هر اقتصادی در حد محدود وجود دارد و این امری طبیعی است.
این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که برخی فعالان بازار ارز در روزهای افزایش قیمت، یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ‌های ارزها در بازار آزاد را افزایش تقاضا و مراجعه عده‌ای از افراد خاص به بازار برای دریافت برخی از ارزها عنوان می‌کردند اما با عبور از این نوسانات مشخص شد این موضوع هم چندان صحت نداشت و اگر چنین بود، همچنان در بازار تقاضا بود.
نرخ ارز دلار که در روزهای اوج افزایش قیمت در هفته جاری به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، در آخرین معاملات روز گذشته در بازار ارز به ۳ هزار و ۴۲۰ تومان تقلیل یافت و به ناگهان نرخ‌ها فروکش کرد، گویی بازیگران اصلی بازار ارز به ناگهان توقف روند افزایشی را رقم زدند.

عمو بانکی‌ها‌ی مهربان !‌
اما درست در میان همین فروکش کردن‌ها خبرگزاری رسمی دولت نوشت: هرچند این روزها بازار ارز با پدیده جدیدی به نام عمو بانکی آشنا شده اما از روز گذشته نه تنها عمو بانکی به عموهای بانکی تبدیل شد بلکه این افراد با تغییر روش، دلار را با نرخی پایین‌تر از قیمت بازار میان صرافان و افراد توزیع کردند.
روز چهارشنبه ایرنا در گزارش خود آورد: با وجودی که فعالان بازار ارز از چندی قبل از حضور صرافی یک بانک(پارسیان)و فروش دلار در بازار ارز به دلالان خبر داده و می‌گفتند این فرد معروف به «عمو بانکی» در ساعاتی از روز در بازار حاضر شده و نرخ سوم بازار را تعیین می‎کند ولی از روز گذشته صرافی بانک‌های شبه دولتی نیز به جمع عموبانکی‌ها اضافه شدند اما این بار فردی در بازار اقدام به فروش نکرد بلکه صرافی بانک‌ها در محل شعبه اقدام به فروش ارز کردند.  به گفته گزارشگر این خبرگزاری عمو بانکی فردی بود که با یک دستگاه کارتخوان (پوز)در ماه‌های گذشته در ازای کارت ملی به هر متقاضی (دلالان) ۵ تا۱۰ میلیون دلار ارز را در بسته‌های ۱۰۰ هزار تایی به فروش می‌رساند، ‎البته این معامله تنها در ساعاتی از روز و حدود ساعت ۱۲ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۱۶:۳۰ دقیقه انجام می‌شد.
ناگفته نماند که عمو بانکی در ماه‌های گذشته چندان اصراری هم برای حضور روزانه در بازار ارز نداشت و گویا تنها زمانی وارد عمل می‎شد که نرخ دلار نزدیک به ۳ هزار و ۳۰۰ تومان می‌شد.
اما فعالان بازار ارز می‌گویند از زمانی که دلار سطح مقاومت ۳ هزار و ۴۰۰ تومان را شکسته نه تنها حضور عمو بانکی در بازار ارز دائمی شده بود بلکه فروش را در بازار ارز مختص به ساعاتی خاص نکرده و در تمام ساعات روز، اسکناس سبز را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.
اما از روز سه شنبه نه تنها عمو بانکی با یک دستگاه کارتخوان روانه بازار ارز نشد بلکه عموبانکی به عمو‌بانکی‌ها تبدیل شد، به نحوی که صرافی بانک‌های پارسیان و انصار به صرافی‌ها یک میلیون دلار ارز می‌فروختند و صرافی بانک‌های ملت و ملی نیز به هر فرد ۱۰ هزار دلار واگذار می‌کردند.
البته ناگفته نماند در حالی که نرخ دلار در بازار ۳هزار و ۴۷۵ بود این صرافی‌ها این اسکناس سبز را ۳هزار و ۴۰۰ تومان به فروش می‌رساندند.  شاید همین اقدام عمو بانکی‌ها بود که نرخ دلار که روز دوشنبه گذشته رکورد دو ساله ۳ هزار و ۵۰۰ تومان را در بازار شکسته بود تا این حد کاهش یافت.

عرضه از کانال رسمی هم افزایش یافت
این خبرگزاری در حالی که مسئولان دولتی سعی داشتند نقش دولت و بانک مرکزی را حداقل در سود بردن از افزایش قیمت‌ها نفی کنند به نقل از یک مقام مسئول بانک مرکزی نوشت: با توجه به اقدامات انجام شده برای افزایش عرضه ارز و اجرای کامل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها، روند صعودی قیمت‌ها متوقف و نرخ ارز به نقطه تعادلی خود برمی‌گردد. (!)
صمد کریمی گفته بود: بانک مرکزی مطابق با وظایف قانونی خود ضمن رصد بازار ارز نسبت به کنترل و مدیریت آن اقدام کرده است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدامات انجام شده جهت افزایش عرضه ارز و همچنین اجرای کامل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، استفاده از ظرفیت شبکه صرافی‌های مجاز در تنظیم بازار ارز و هدایت خریداران و فروشندگان ارز به این شبکه نوسانات نرخ ارز محدود، روند صعودی متوقف و نرخ ارز به نقطه تعادلی خود براساس عوامل بنیادین اقتصادی هدایت شود.
وی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بانک مرکزی و دولت به دلیل کسری بودجه زمینه افزایش نرخ ارز را به وجود آورده‌اند، اظهار داشت: بانک مرکزی در تعیین نرخ ارز استقلال کامل دارد و هیچ‌گاه به دنبال دستکاری نرخ ارز برای تأمین منابع بودجه‌ای نبوده و نیست.
آیا به استناد گزارش خبرگزاری مهر رویه نوسانات نرخ ارز در هفته گذشته مصداق سخنان سیف نیست که بازار کشش افزایش نرخ را ندارد؟ به عبارتی آیا با دستکاری‌های بانک مرکزی نبود که در بازار نرخ ارز اصلی دلار به شدت افزایش و مجدداً کاهش یافت؟
آیا با توجه به کسری بودجه و کمبود اعتبار برای تامین یارانه‌های نقدی این رویه تکرار نخواهد شد؟

منبع: جوان آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. فرزانه می گوید

    یه کاری کنید…همه اش دزدی…گرانی…تبعیض طباتی….فرارهای مالیاتی….طلاق….فساد….رانت….پارتی بازی….مدیران بیسوادیابی کفایت یافقط فکرمنافع شخصی….بیکاری بهترین جوانان ….شرکتهای دزدوغارتگر….برده داری به شیوه نو…ناامیدی….نگرانی…دلهره….فردایی تیره….تاریخی متعفن ازامروزمادرآینده….به خدا ارزش نداره…به دادمردم پاک برسید..حق ملت این نیست….