افزایش تعرفه واردات خودرو در شرایط رفع تحریم ها!/ مسئولان سنگ خود را به سینه می زنند

0
رئیس کل گمرک طی نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد تعرفه واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی مجاز با در نظر گرفتن حجم موتور و ارزش خودرو را داد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، مسعود کرباسیان در نامه مذکور عنوان کرد که در پی ارایه پیشنهاد بررسی وضعیت ممنوعیت ورود خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی و پیشنهاد مناسب برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس و نیز به منظور حصول درآمدهای برآوردی دولت در بودجه سال ۹۴ از محل واردات خودرو پیشنهاد می شود تا مأخذ خودروهای بنزینی و هیبریدی مجاز با در نظر گرفتن حجم موتور و ارزش خودرو به شرح جدول ذیل تعیین گردد.

سوابق مسعود کرباسیان تعرفه واردات خودرو بیوگرافی مسعود کرباسیان

همانطور که از جدول بالا مشخص است تعرفه خودرو با مبنا قرار دادن دو متغیر حجم و ارزش خودرو تعیین شده در سواری بنزینی تعرفه از ۴۰ تا ۱۵۰ درصد تعیین شده و در سواری هیبریدی نیز از چهار تا ۵۵ درصد.

بر اساس اطلاعات موجود و آمار گمرک ایران واردات خودرو طی پنج ماه گذشته حدود ۵۸ درصد کاهش یافته و این امر موجب شده تا درآمدهای دولت از این محل در شرایط رکود اقتصادی کاهش یابد و در صورتی که روند کاهشی واردات خودرو تداوم یابد، دولت نیز بیش از پیش متضرر خواهد شد. در این شرایط با توجه به اینکه واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی سی که عمدتاً خودروهای سنگین و مناسب در جاده های ناهموار و بیابان هاست ممنوع شده و در مقابل واردات خودروهایی با قیمت بالا و حجم کمتر از ۲۵۰۰ سی سی، دولت اقدام به تغییر معیار تعیین تعرفه نموده است. به گونه ای که رییس گمرک پیشنهاد داده تا علاوه بر حجم موتور، ارزش خودرو نیز در تعیین تعرفه مد نظر قرار گیرد که البته در این بین تعرفه های جدید نیز نسبت به قبل افزایش یافتند تا درآمدهای برآوردی دولت از این محل برای امسال نیز محقق گردد.

بر اساس این گزارش، از سوی دیگر با دیدن این نامه و بررسی موارد آن اینگونه به ذهن می رسد که افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی تا حدی در راستای بر هم زدن کمپین تشکیل شده از سوی خریداران خودروهای داخلی و در پی آن افزایش قیمت خودروهای داخلی به وزارت صنعت پیشنهاد شده است.

چرا که به طور قطع در صورتی که قیمت خودروهای خارجی افزایش یابد، به دلیل قدرت خرید پایین مردم برای خرید این دستگاه ها، تقاضا به سمت خودروهای داخلی روی می آورد و در نتیجه خودرو سازان داخلی که مترصد فرصتی برای افزایش قیمت فروش تولیدات خود هستند اقدام به اعمال افزایش نرخ ۱۰ درصدی که درخواست آنها بوده، می کنند. از این رو، با ترفند دولت و گمرک و با اعمال تعرفه های جدید واردات خودروهای خارجی، از یک سو قیمت خودروهای خارجی افزایش می یابد و از سوی دیگر خودروسازان داخلی قیمت فروش تولیدات خود را افزایش می دهند.

بر اساس این گزارش، با مشاهده پیشنهاد رییس گمرک یک نکته به ذهن میرسد که اگر قرار بر این است که قیمت خودروهای ساخت کشورهای خارجی همچون ژاپن و کره جنوبی با اعمال تعرفه های جدید افزایش یابد، پس دستیابی به توافق جامع هسته ای چه معنایی دارد و مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ برای رفع تحریم ها در چه بخش هایی انجام شده است؟ مگر قرار نیست با اجرای برجام کیفیت زندگی افزایش یابد و قیمتها در صادرات و واردات با قیمتهای جهانی همخوان شود پس این پیشنهاد چگونه مطرح شده است ؟ زیرا در صورتیکه تعرفه جدید اعمال شود، باز هم شرایط همچون سال های گذشته و در شرایط اعمال تحریم ها است و تفاوتی برای مردم نکرده است .

یکی از اهداف اصلی مذاکره با گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق هسته ای و رفع تحریم ها بر این اساس بوده که وضعیت اقتصادی کشور بهتر شود و مردم بتوانند همچون افراد سایر کشورها، خودروهای خارجی را با قیمت های ارزان تر بخرند، حال آنکه با تعرفه های جدید به طور مثال قیمت یک خودرو خارجی ۱۵۰ میلیون تومانی با اعمال افزایش ۵۰ میلیونی همراه می شود و در نهایت قیمت خودرو به ۲۰۰ میلیون تومان می رسد.

بر این اساس اگر واقعاً قرار است حتی با بهبود روابط سیاسی و بین المللی مردم همچون گذشته زندگی کنند و تحت فشار اقتصادی باشند، چه لزومی دارد که وارد بحث مذاکره با کشورهای خارجی شویم و از برخی از خواسته های خود دست بکشیم؟ و اصولا این سوال مطرح می شود که چرا توافق انجام شده است؟

اما در شرایط فعلی به نظر می رسد مسئولان نیز به دنبال منافع خود هستند و سنگ خود را به سینه می زنند. چرا که به جای اینکه مقامات مسئول در سازمان ها و ارگان ها به فکر معیشت مردم باشند که در حال حاضر سخت می گذرد، به فکر جمع آوری منابع مالی برای خود هستند و هیچ تلاشی برای بهبود شرایط اقتصادی و بهبود توان خرید مردم نمی کنند. وگرنه رییس گمرک در شرایطی که مردم از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و از مدل های قدیمی آنها خسته شده اند و تمایل دارند تا همچون مردم کشورهای خارجی، خودروهای با کیفیت و مناسب سلیقه خود داشته باشند، پیشنهاد افزایش تعرفه واردات خودروهای خارجی را نمی داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ