بیوگرافی کیا داوود اسفندیاری مجری “پایش” و “حرف حساب”/ از مسافرکشی تا رابطه با مرتضی حیدری

7

کیا داود اسفندیاری هستم، ۳۴ ساله. رشته تحصیلی ام در مقطع کارشناسی، خبرنگاری اقتصادی و در مقطع کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی است.

پس از اظهارات «مرضیه حدیدچی(دباغ)» ؛نماینده مجلس شورای اسلامی؛ که از مسافرکشی در مقاطع خاصی خبر داد اکنون نوبت به «کیاداوود اسفندیاری» مجری مشهور و موفق برنامه های «حرف حساب» و «پایش»؛ رسید تا از مسافرکشی اش در طول سال های گذشته خبر دهد.

وی در برنامه تلویزیونی «حرف حساب» صبح امروز که به موضوع کنترل و نظارت بر عملکرد تاکسیرانان اختصاص داشت در پاسخ به پیشنهاد پیامکی یک تاکسیران؛ مدعی شد که طی چند سال گذشته بنا بر اقتضای شرایط زمانی چند هفته ای به مسافرکشی روی آورده است.

مجری برنامه پایش بیوگرافی کیاداوود اسفندیاری برنامه پایش
پیشنهاد پرسش گونه تاکسیران خطاب به «اسفندیاری» این بود که از وی درخواست کرد تا مدتی در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بعنوان تاکسیران مشغول بکار گردد و ببیند که آیا اعصابی برای وی باقی می ماند یا خیر؟! آستانه صبر و تحمل وی(مجری) تا چه میزان ادامه می یابد؟!
«اسفندیاری» نیز صادقانه در پاسخ به این پیامک، با اعتراف به سختی کار و مصیبت های شغلی تاکسیرانان گفت: چند سال گذشته – بنابر اقتضا- چند هفته ای را به مسافرکشی پرداختم که در نهایت فهمیدم اینکاره نیستم و طاقت رانندگی و مسافرکشی در محیط مملو از آلودگی های صوتی، زیست محیطی، ترافیک و سر و کله زدن با مردم را ندارم!.
از جمله پیامک های جالب شهروندان به این برنامه پرمخاطب شبکه یک، اعتراض یکی از  هموطنان به عملکرد تاکسیرانان مشهدی بود. این هموطن زائر مدعی شد که در زیرگذر حرم مطهر هنگامیکه درون تاکسی می نشیند، راننده اقدام به روشن کردن سیگار می کند.  هنگامیکه به این رفتار ناپسند معترض می شود؛ بلافاصله راننده تاکسی، خودرو را متوقف  و  وی را پیاده می نماید!

دو کلمه حرف حساب از مجری برنامه حرف حساب

«حرف حساب» از جمله برنامه های صبحگاهی است که با شکل و محتوایی تازه روی آنتن شبکه یک سیما با استقبال زیاد مخاطبان قرار گرفت که از طریق پیامک و تلفن، نیازها و سئوالات مخاطبان را بررسی می کند. اما اگر بخواهیم در باره مجری موفق این برنامه توضیحاتی بدهیم خوب است بدانید که کیاداوود اسفندیاری ساکن منطقه هروی است، نه تنها در حرفه اجرا بلکه در تمامی امور، اعتماد به نفس خوبی دارد.

خبرنگاری، نگارش تحلیل های اقتصادی، دبیر خبر در برخی روزنامه ها، مشاور طراحی و توسعه کسب و کارهای مختلف، روابط عمومی اتحادیه طلا و جواهر و راه اندازی و مدیریت رسانه های مکتوب و آنلاین و… را در سابقه کاری خود دارد. به گفته خودش در دوران کودکی بیش از حد مثبت بوده و سختی های زیادی کشیده. برای همین آرزو نمی کند دوباره به دوران کودکی برگردد.

به یاد ماندنی ترین برنامه ای که اجرا کرده، برنامه ای در باره پرورش شترمرغ بوده که بسیار پر بیننده بوده است. در اوقات فراغتش هم کار می کند، چون کارهایش را دوست دارد، کار هم برایش تفریح است. آنچه در ادامه می خوانید صحبت های این مجری توانای تلویزیون است؛

ابتدا خودتان را معرفی کنید و از چگونگی فعالیت تان در عرصه اجرا برایمان بگویید.

کیا داود اسفندیاری هستم، ۳۴ ساله. رشته تحصیلی ام در مقطع کارشناسی، خبرنگاری اقتصادی و در مقطع کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی است. در زمینه فعالیتم در تلویزیون باید بگویم در سال ۱۳۷۹ تماسی با من گرفته شد و نشستی برگزار شد، مطالب مرا خوانده بودند. با گروه دانشگاه اقتصاد آشنا شدم و بعد به من گفتند می توانی بروی گزارش تهیه کنی.

در کنار روزنامه نگاری، شروع به گزارشگری در برنامه راهبرد اقتصاد روز کردم تا سال ۱۳۸۱،۱۳۸۲ و چون درآمدم در تلویزیون خوب نبود ترجیح دادم بیشتر وقتم را در همان روزنامه صرف کنم. سال ۱۳۸۹ دوباره با معرفی آقای تهرانی از تهیه کنندگان باسابقه به گروه، این بار به عنوان مجری معرفی شدم و شروع به کار کردم. از سال ۹۰ که برنامه «با شما» شروع شد تقریباً مجری ثابت شدم. تا آبان ماه ۱۳۹۰ مجری برنامه «با شما»، از آبان ماه ۱۳۹۰ در برنامه «حرف حساب» و برنامه «پایش» که تا به الآن هم در خدمت مردم هستم.

مجری برنامه پایش بیوگرافی کیاداوود اسفندیاری برنامه پایش

با توجه به اینکه شما فعالیت مطبوعاتی داشته اید چرا وارد سیما شدید و به اجرا پرداختید؟

به خاطر علاقه ای که به این حرفه داشتم، وقتی به من پیشنهاد شد، موضوع را جدی گرفتم. البته برای اینکه مجری بشوم تلاش خیلی زیادی نکردم. ممکن است در کار، زحمت زیادی کشیده باشم اما برای مجری شدن، همه چیز، خود به خود پیش رفت.

به نظر شما یک اجرای خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد که در ذهن مردم ماندگار شود؟

معنای اجرا مشخص نیست. اجرای چه چیزی؟ شاید منظور، گویندگی باشد. گویندگی یک سری ویژگی هایی می خواهد که فن بیان خوب، اطلاعات عمومی بالا و صدای قوی شامل حالش می شود. برای گویندگی در تلویزیون، کار با دوربین، تصویر و درک از شرایط برنامه زنده هم لازم است. اما اگر منظورمان گویندگی و اجرای برنامه زنده گفتگومحور باشد، آن وقت علاوه بر موارد فوق، مهارت های ژورنالیستی و توانایی مصاحبه کردن هم لازم است. تسلط و اشراف بر حوزه کاری، مطالعه خوب، آشنایی با اصول و فنون مصاحبه، آشنایی با ارزش ها و چیزهایی که در کار ژورنالیستی مطرح است. باید تلاش کرد ارتباط با مخاطب حفظ شود و بازخوردهایی هم که از طرف مخاطب می رسد مورد توجه قرار بگیرد. چارچوب و قواعد سازمان رعایت بشود، به فرهنگ مردم توجه شده، مجری صدایی در حد قابل قبول داشته باشد، تا حدی مهارت سرگرم کردن مخاطب را بلد باشد، بتواند در موقع خاص از طنز جذاب کمک بگیرد، اعتماد به نفس و توانایی تصمیم گیری در لحظه را داشته باشد تا در برنامه زنده تصمیم درست بگیرد.

با توجه به اینکه رشته تحصیلی تان مدیریت کارآفرینی است، در این راستا چه قدر کارآفرین و مفید بوده اید؟

کارآفرین دارای مفاهیم گسترده ای است؛ کارآفرین اجتماعی، کارآفرین فرهنگی، کارآفرین رسانه ای، کارآفرین هنری و… خلاصه بگویم؛ کسی که بتواند نوآوری انجام داده و به نتیجه برساند و ریسکی را تحمل کند. این فرآیند، کارآفرینی است. کسی که سبک جدید در نقاشی یا در شعر داشته باشد کارآفرین هنری و فرهنگی است، یا کسی که در یک سازمانی یا در مجموعه ای کار می کند و نو آوری را به نتیجه می رساند، کارآفرین سازمانی است. من کارهای مختلفی انجام داده ام، از راه انداختن کسب و کارهای مختلف، نشریه شمال و جنوب، پایگاه خبری طلانیوز (که اینها مجموعه هایی هستند که متعلق به خودم است) گرفته تا راه اندازی روزنامه، نشریه، صفحات تخصصی در مطبوعات، ارائه سبک های جدید و ستون های جدید در مطبوعات. به عنوان مشاور کسب و کار، کنار کسب و کارها بوده و کار آنها را توسعه داده ام. ضمناً به کسانی که بیکار بوده اند کمک کرده ام، کار طراحی هم انجام داده ام. در کار اجرای تلویزیونی قضاوت نمی کنم و باید بیننده برنامه ها نظر بدهند که آیا من توانسته ام سبکی جدید ایجاد کنم یا نه؟ اما از طرف دیگر برای اینکه تلویزیون به کارآفرینی و آموزش مهارت های کسب و کار به مردم کمک کند، تلاش کرده ام. من فکر می کنم اگر پول نداریم به مردم بدهیم، مهارت پول درآوردن را که می توانیم یاد بدهیم.

چرا در برنامه های «حرف حساب» و «پایش» از دو مجری استفاده شده است؟

آن دیگر تصمیم تهیه کننده است که صلاح دانستند. البته در «حرف حساب» فقط یک مجری داریم. اما در «پایش» وظیفه اجرا و هماهنگی و گفتگوها با استادم مرتضی حیدری است، به من نقش های دیگری سپرده شده.مثلاً مرور اخبار اقتصادی هفته و تحلیل آنها، ارائه جدیدترین اخبار و مطالب خواندنی وبسایت ها، مرور دائم نظرات بینندگان، پرسیدن سؤالاتی که مردم فرستاده اند از مهمانان برنامه و مواردی از این دست.

آیا این دو برنامه توانسته اند نقش مؤثر و قابل قبولی برای مخاطبان و اقتصاد کشور داشته باشند؟

باید از مخاطبان این سئوال را بپرسید. از تعداد پیامک ها و ایمیل هایی که می فرستند مشخص شده که برنامه حرف حساب تا الآن الحمد لله پیشرفت خوبی داشته و عده ای با دیدن این برنامه، کسب و کارشان را شروع کرده و توسعه دادند. این برنامه تعداد ثابتی مخاطب دارد. اما در برنامه پایش با وجود اینکه در باره هنر، ورزش یا فوتبال بحث نمی شود، پیامک های قابل توجهی به دست ما می رسد. خدا را شکر، هم برنامه حرف حساب و هم برنامه پایش؛ تا به الآن نظر مردم را جلب
کرده اند. در زمینه پایش فکر می کنم به دلیل طراحی خوب برنامه از طرف آقای دکتر سیاح که تهیه کننده این برنامه هستند، اصلاً برنامه به منبع خبری مطبوعات و سایت ها تبدیل شده. حتی در ادارات دولتی، روز بعد از این برنامه، جلسه می گذارند که ببینند در ازای موضوعات مطرح شده چه تصمیمی بگیرند. فکر کنم پایش یک تحول در برنامه های تلویزیونی در ایران ایجاد کند.

یکی از پر بیننده ترین بخش های برنامه حرف حساب، بخش معرفی مشاغل و انتخاب شغل مناسب جهت درآمد زایی می باشد. این چه آثار و واکنش هایی در جامعه داشته است؟

اگر در این برنامه به مردم و بیننده ها هیچ پول و جایزه ای نمی دهیم و هیچ کمکی نمی توانیم بکنیم، حد اقل به آنها یاد می دهیم چگونه کار و کاسبی شان بهتر بشود. این انگیزه را ایجاد می کنیم که بسیار ارزشمند است. برای راه اندازی کسب و کار، تنها یک تخصص کافی نیست. ‌در کنار کسب و کار، مهارت،‌ بازاریابی، فروش و تبلیغات و سایر مهارت های کار و کاسبی لازم است. در این برنامه اکثر مخاطب ها را در نظر می گیریم، این برنامه به دلیل جذابیتش، مخاطب های گوناگونی دارد؛ خانم های خانه دار،‌ فارغ التحصیلان بیکار، کشاورزان‌، روستاییان و کسانی که داخل مغازه هایشان برنامه ما را از طریق گیرنده هایشان می بینند.

در برنامه پایش که به عنوان ۹۰ اقتصادی سیما در حال پخش است، انتخاب موضوعات چالشی و مطرح کردن آنها در برنامه طی چه مکانیسمی صورت می گیرد؟

ما سعی می کنیم آن چیزهایی را که دغدغه مردم است در اولویت قرار دهیم؛ مثل خودرو، مسکن، شیر، مرغ، ارز و… عملکرد سازمان ها و مسئولین دولتی را بررسی می کنیم. بویژه موضوعاتی که به تولید ملی مربوط است و پیگیری می کنیم که چه موانعی بر سر راه تولید قرار گرفته است.

در باره رابطه تان با مرتضی حیدری بگویید.

رابطه استاد و شاگردی بین ما حکمفرماست. من در حین کار، چیزهای ارزشمندی از ایشان یاد گرفتم. آقای حیدری در زمینه گفتگوهای زنده هیچ رقیبی ندارند. امیدوارم همکاری مان ادامه داشته باشد و همچنان از ایشان یاد بگیرم.

حرف حساب اقتصاد ایران چیست؟

باید به تولید و کسب و کارها احترام بگذاریم، فضای کسب و کار باید در ایران بهبود پیدا کند و راه اندازی کسب و کار راحت تر شود. در حال حاضر فکر می کنم فضا برای راه اندازی کسب و کار، مساعد نیست.

چالشی ترین موضوع اقتصادی کشور ما چیست؟

نوسان نرخ ارز.

با توجه به وجود تحریم های غرب، در حال حاضر چه وظیفه ای بر عهده ماست؟

بیشتر و بهتر و مؤثرتر، کار انجام دهیم و تلاشمان را بیشتر کنیم. اگر تولید ما بیشتر باشد و مصرف ما عاقلانه تر، همیشه در وضعیت خوبی قرار می گیریم. الآن برعکس است!

آیا مشکلات اقتصادی مردم برایتان دغدغه شده است؟

طبیعتاً این گونه است. مهم ترین دغدغه من همین بوده و حتی خارج از تلویزیون هم در این راستا تلاش کرده ام. اگر این دغدغه در یک مجری اقتصادی نباشد، مخاطب، او را کنار می گذارد. کسی که از مردم نباشد، مردم دوستش نخواهند داشت.

از بین برنامه پایش، حرف حساب و برنامه با شما، کدام یک بیشتر رضایت شما را جلب کرده است؟

خوب، پایش، خیلی ساختار خوبی دارد و دارای ساعت پخش خوبی هم هست. اما حرف حساب را هم به خاطر مشتری های ثابتش و استمرارش دوست دارم. اما رضایت من هنوز جلب نشده. یکی نیست بگوید حالا تو مگر کی هستی که رضایت تو جلب بشه؟! اما من به عنوان یک عضو از تیم برنامه سازی دوست دارم در سطح بالاتری برنامه بسازیم.

برای اینکه یک مجری، ماندگاری بیشتری داشته باشد، چه کار باید بکند؟

اگر یک مجری خیلی محافظه کار باشد، معمولاً زمان بیشتری مجری می ماند. البته این ممکن است از کیفیت کارش کم کند.

به نظر شما سخت ترین قسمت زندگی چه زمانی است؟

زمانی که یادت برود خدا برای بنده اش کافی است. خیر و برکت در اتفاقی است که روی می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 7 )
  1. رمضان نصیری می گوید

    باسلام خدمت آقای اسفندیاری وهمکاران محترمتان. آقاجان شماره تلفنی ازخودتان خواستم برای چند پیشنهاد جهت مکمل برنامهایتان که شایدنتوانید ازآن صرفنظرکنیدو یا روی آن متمر کزنشوید .من فکرمیکنم ایدهای من شاید استارتی باشدبرای برانامهای دیگر. مثل برنامه پایش خودتان .دوستدارشما.لا اقل این دوست عزیزراقابل بدونید ویک تماس با من بگیرید.خوشحال میشم درکنار شماباشم.

  2. علی می گوید

    این مرد. شلغم را کی دوربین و تریبون رو داده دستش مهمون دعوت میکنی یه دیقه خفه شو حرفشونو بشنویم نه اینکه خودت همش .. بزن بعدشم … مثقال اقتصاد میفهمیدی بد نبود بعد میرفتی برنامه اقتصادی شرکت میکردی همش داری تخریب میکنی نه تشویق

  3. علی می گوید

    مرد …..
    چقدر از خارحیها گرفتی بیشعور که اون برنامه مزخرف صد کارآفرینی میسازی خائن
    … میدونی با سید دانیال حسینی موبایل ساز چه کردی

  4. رضا روحی ناوخی می گوید

    چقدر بی… هست این انسان چقدر کثیف که با تحقیر کارآفرینان در صدا و سیما ملی نون میخوره

  5. مجتبی اسلامی راد می گوید

    کیا اسفندیاری که اجرای برنامه کار آفرینی کارستون رادارد با اعتقادات نئو لیبرایش کار آفرینان وسرمایه گذاران را تحقیر می کنند و در جنگ اقتصادی که ما باید بر روی پاهای خود بایستیم یک خائن وطن فر.ش است ودیدگاه دلالانه به اقتصاد وخود کفایی واقتصاد مقاومتی دارد و باید مجاکمه واز صدا و سیما اخراج شود .

  6. صادق می گوید

    … ترین مجری صدا و سیما.
    کاش من جای اون تولید کننده تلفن همراه بودم، نشونش میدادم همونجا.
    این صدا، وسیما اینقد بی در و پیکر هست که خائن های وطن فروشی مثل این… هنوز دارن مجری گری میکنن توش

  7. دانیال می گوید

    درود برشما. آقای اسفندیاری در برنامه‌ای از داروی درمان دیابت گفتند،اگه ممکنه آن ویدئو یا نام داروها را لازم دارم.سپاس
    ۰۹۳۹۱۵۹۹۰۷۱