چند مشکل کواچ از زبان فرهاد ظریف

0
تیم ملی والیبال در مسابقات جام جهانی اصلا خوب نبود. علی‌رغم امید زیادی که نسبت به تیم وجود داشت نه تنها سهمیه المپیک از دست رفت، بلکه تیم ملی هم بسیار به هم ریخته در مسابقات ظاهر شد. برابر تیم‌های بزرگ که حتی سابقه چندین بار برد‌ن‌شان را داشتیم مغلوب محض بودیم، به آرژانتینِ ولاسکو باختیم و همین طور در حالی که مدت‌ها احساس می‌کردیم یک سر و گردن از آسیا بالاتر هستیم برابر ژاپن به سختی پیروز شدیم. تجربه نشان داده که باخت عزتمندانه و جانانه هم می‌تواند ما را خوشحال کند و ته دل‌مان از تیم راضی باشیم، اما تیم کواچ در ارائه بازی در همین حداقل‌‎ها خوب نبود و ما را ناامید کرد.
والیبال ایران بیوگرافی کواچ بیوگرافی فرهاد ظریف اخبار والیبال
برای جویا شدن از وضعیت تیم ملی و بازی‌های گاها عجیب بازیکنان و حتی شایعاتی که پیرامون تیم مطرح است تلاش کردیم با فرهاد ظریف لیبروی خوب تیم ملی کشورمان که تا همین چند وقت در تیم حضور داشت و در کوران مسابقات لیگ جهانی مورد غضب بوبان کواچ قرار گرفت گفت‌و گو کنیم.

وقتی با ظریف برای بار اول تماس گرفتیم او گفت که در این شرایط درباره خودش و تیم ملی حرفی نمی‌زد اما سماجت خبرنگاری از یک طرف و البته اخلاق خوب و مثال زدنی او از طرفی دیگر این جسارت را داد که برای بار دوم با او تماس بگیریم و با قول چند سئوال کوتاه درباره تیم ملی هر سوالی را از او بپرسیم(!) هر چند که او خیلی سخت جواب می‌داد و مجبور بودیم برای گرفتن یک جواب سوال را به شکل‌های مختلفی بپرسیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌و‌گوی تقریبا جنجالی ما با لیبرو باتجربه تیم ملی است که به زعم کارشناسان علی‌رغم حضور مرندی در این پست جالی خالی او در دریافت‌های عقب زمین به شدت در تیم احساس می‌شود.

به عنوان اولین سوال؛ شرایط تیم ملی مثل دوره‌های گذشته نیست و برابر تیم‌های بزرگ خوب نبودیم. چه اتفاقی برای تیم افتاده است؟!

– ببینید به هر حال ما در چند سال اخیر بیشتر این تیم‌های بزرگ را برده بودیم و کادر فنی باید در این خصوص پاسخ دهد. تیم ملی به واقع خوب بازی نمی‌کند و با این توقعی که از تیم ایجاد شده است باید آقای کواچ در این خصوص پاسخگو باشد.

مشکل تیم ملی کجاست؟ به لحاظ فنی مشکل ما در دریافت است یا سرویس یا مشکل دیگری داریم؟!

– من در کنار بازیکنان نیستم و نمی‌دانم. در خصوص مسائل فنی هم من صحبت نکنم بهتر است.

چرا شما بعد از آن اردوی لهستان از تیم ملی کنار گذاشته شدید؟ چون شایعاتی در خصوص اختلاف شما با سعید معروف شنیده می‌شد؟!

– من با بازیکنان هیچ مشکلی ندارم و با همه بچه‌ها رفت و آمد خانوادگی و دور همی داشتیم. کنار گذاشته شدن من بیشتر به خاطر مسائلی بود که بین من و آقای کواچ رخ داد، ایشان تصمیم گرفتند من نباشم و من اطاعت کردم.

هنوز هم نمی‌خواهید راجع به آن مسائل صحبت کنید؟!

– الان نه، صلاح نیست. بعدش هم قرار شد در خصوص تیم ملی بپرسید نه شخص من!

اما همه دوست دارند راجع به شما و علت اختلاف‌تان بدانند؟!

– شرایطی نیست که من درباره اتفاق لهستان و ایشان صحبت کنم، الان ما باید به تیم ملی آرامش بدهیم تا بازی‌های آتی را ببرند و برگردند ایران و خودشان را برای مسابقات انتخابی بعدی آماده کنند تا شاید آرزوی مردم برای اولین صعود به المپیک محقق شود.

اختلافی در تیم هست؟ چون شایعات زیادی این روزها مطرح می‌شود؟

– ببینید واقعیت این است که من از وقتی کنار گذاشته شدم زیاد با بچه‌ها نتوانستم صحبت کنم. نه آن‌ها زنگ زدند و نه من. چون نیستم؛ واقعا نمی‌دانم در تیم خبر چه خبر است، همه این چیزهایی هم گفته می‌شود در حد شایعه است و نمی‌شود به آن‌ها توجه کرد.

خستگی می‌تواند عاملی برای بازی‌های دور از انتظار تیم ملی باشد؟

– به نظر من نه. بچه‌ها به اندازه کافی استراحت کردند. بازی‌های آسیایی را هم شرکت نکردند تا تمرین کنند و برای این مسابقات آماده شوند و تجربه بازی در شهرهای مختلف و پروازهای طولانی‌تر از این را هم داشتیم و باید ببینیم چرا این اتفاق افتاده!

شما هم با ولاسکو و هم با کواچ کار کرده‌اید چه تفاوتی بین این دو مربی وجود دارد؟

– این دو نفر اصلا قابل قیاس نیستند. در تمرینات و در مسابقات ولاسکو یک آدم دیگر بود که حرفه‌ای‌گری زیادی داشت. اما آقای کواچ کلا داستانش فرق می‌کند که من نمی‌توانم روی آن را زیاد باز کنم. کواچ حتی درصدی هم شبیه به ولاسکو نیست!

گاهی کنار زمین از تصاویر تلویزیونی احساس می‌شود استرس از سمت کواچ به بازیکنان منتقل می‌شود شما هم این موضوع را حس می‌کردید در بازه‌ای که با ایشان در مسابقات بودید؟

– کاملا! ایرانی‌ها آدم‌های کاملا احساسی هستند و ما بازیکنان هم از این قاعده مستثنی نیستیم و این مسائل می‌تواند در تیم تاثیر منفی داشته باشد.

وقت استراحت‌های آقای کواچ هم خیلی روی اعصاب است، معمولا وقتی کار از کار گذشته اقدام می‌کنند، قبول دارید؟!

– ریز نشوید! من خیلی می‌توانم حرف بزنم اما الان وقتش نیست!

خواهش می‌کنم حرف‌های‌تان را بزنید، تیم ملی که چند بازی آسان در پیش دارد و همه دوست دارند علت این نتایج را بدانند.

– من حرف می‌زنم ولی الان وقتش نیست. من در چند هفته اخیر هم هیچ صحبتی نکردم و هر خبرنگاری که زنگ زده در این خصوص سکوت کردم. شما هم چون گفتید از مشهد هستید حاضر شدم جواب بدهم. صحبت من در این خصوص دو سر باخت است اگر بگویم خوب است همه می‌دانند من دارم دروغ می‌گویم و اگر بگویم بد است و اشتباهات‌شان را بیان کنم، همه می‌گویند چون در تیم ملی نیست و کنار گذاشته شده انتقاد می‌کند. خدا را شکر مردم بیشتر مسائل را می‌دانند، والیبال به دقت نگاه می‌کنند و خیلی بهتر از من و امثال من می‌توانند شرایط تیم را تحلیل کنند. به نظر من همه چیز هم مشخص است!

شما به بازگشت به تیم ملی در زمان کواچ که فکر نمی‌کنید؟

– قطعا نه.

یعنی اختلاف شما با کواچ کاملا شخصی است؟

– بله… بله.

جسارتا گفته می‌شد مشکلات خانوادگی شما عامل کنار گذاشتن‌تان بود. این طور است؟

– ببینید به ایشان اطلاعات غلط دادند، ایشان هم یک برخورد خیلی خیلی بد در اردوی لهستان با من داشتند. من هم نتوانستم این موضوع را تحمل کنم که یک فرد خارجی با من که ۱۴ سال در تیم ملی بازی می‌کنم چنین برخوردی داشته باشد.

فدراسیون ممکن است بعد از این مسابقات دست به تغییر بزند، این کار به صلاح است؟

– نه در شرایط فعلی نمی‌توانیم مربی آن چنانی بیاوریم که به تیم ملی‌مان کمک کند. من فکر می‌کنم بچه‌های تیم ملی این قدر با تجربه هستند که در شرایط خیلی خیلی بد هم بتوانند نتایج را بگیرند.

به عنوان آخرین سئوال؛ ما در مسابقات انتخابی بعدی می‌توانیم سهمیه بگیریم؟

– به هر حال کار سختی داریم به ویژه این‌که باید دوباره در ژاپن بازی کنیم، در حالی که این تیم هم به عنوان یکی از رقبای اصلی ما در آن مسابقات مطرح است. امیدوارم همت بچه‌ها باعث شود تا ما به آروزی‌مان یعنی صعود به المپیک برسیم.

منبع: ورزش سه
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ