برخورد جدی با عاملان مرگ زن باردار در جاسک

0

دکتر ایرج حریرچی که به دستور وزیر بهداشت برای پیگیری جزئیات مرگ مادر باردار در جاسک و دلجویی از خانواده وی راهی این شهرستان شده بود، در جمع بندی خود از بررسی عوامل مرگ مادر باردار گفت: با ماموریت از سوی وزیر بهداشت به همراه فرماندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و رئیس شبکه بهداشت با خانواده این مرحوم دیدار و ضمن تسلیت به خانواده و اقوام  از آنان دلجویی  و عذرخواهی شد.

وی افزود: همچنین دکتر تهرانیان مشاور وزیر در امور مامایی، دکتر سجاد رضوی مدیرکل بازرسی و دکتر مطلق مدیرکل سلامت و جمعیت وزارت بهداشت نیز با همراهی رئیس دانشگاه و معاون درمان در این هیئت حضور داشتند.

حریرچی، اشکالات مدیریتی را عامل اصلی مرگ این مادر و فرزندش دانست و گفت: دو نفر از مدیران بهداشت و درمان این شهرستان با هماهنگی رئیس دانشگاه به دلیل این اتفاق از مسئولیت بر کنار شدند و تعدادی از افراد که قصور آنها در بخش های مختلف فنی محرز شده بود به هیئت تخلفات و نظام پزشکی و مراجع قضائی معرفی شدند.

وی با ییان اینکه در دهه های اخیر آمار مرگ و میر نسبت به گذشته به حداقل رسیده است، گفت: سیستم بهداشت و درمان کشور در مورد مرگ و میر مادران باردار به شدت حساس است و در صورت وقوع آن موارد را با جدیت پیگیری می کند.

حریرچی با مرور پرونده سلامت مادر باردار در جاسک که  متاسفانه حین انتقال به مرکز درمانی دیگری جان خود را از دست داد، افزود: بر اساس استانداردهای بهداشتی در همان روستای محل سکونت در ۱۲۰ کیلومتری جاسک ۱۰ مورد مراقبت و کنترل در ماه های بارداری صورت گرفته و در پرونده وی ثبت شده بود و در زمینه انجام مراقبت های بهداشتی در دوران بارداری قصوری صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه این مادر توسط همین مرکز بهداشتی برای زایمان به بیمارستان هدایت شده است، گفت: به دلیل اشکالات مدیریتی و فنی طبابت متاسفانه مراقبت خوبی از فرد صورت نگرفته و عدم حضور متخصص بیهوشی و سپس انتقال بیمار به شهرستان موجب مرگ مادر در حین انتقال شده است.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان از دستور وزیر برای بررسی موارد احتمالی مرگ مادران خبر داد و گفت: دکتر هاشمی به روسای دانشگاه ها تاکید کرده است که هیچ گونه کوتاهی و قصور در این خصوص پذیرفتنی نیست و در صورت گزارشی از مرگ و میر مادر در هر نقطه، شدیدترین برخورد را با افراد مسئول و قصور کنندگان خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ