کدام میوه بهشت سبب انعقاد نطفه دختر پیامبر (ص) شد؟

0

عده ای از حواریون حضرت عیسی (ع) از او درخواست کردند که همچون قوم بنی اسرائیل که برایشان مائده ای از آسمان نازل شد برای آنها نیز مائده ای آسمانی با دعای عیسی (ع) نازل گردد تا از آن تناول کنند. اما نحوه سوالشان کمى بى‏ادبانه بود زیرا به جاى «یا رسول اللَّه»، گفتند: «یا عیسى» و به جاى «آیا خدا لطف مى کند» گفتند: «آیا مى تواند؟» و به جاى «پروردگار ما»، گفتند: «پروردگارت»، لذا حضرت عیسی در پاسخ آنها گفت: «اتَّقُوا اللَّهَ؛ از خدا بترسید».
در آیات ۱۱۲ و ۱۱۳ سوره مائده می خوانیم:
«(یاد آور) زمانى که حواریون گفتند: اى عیسى بن مریم! آیا پروردگارت مى تواند (با دعاى تو) از آسمان، مائده ای (از غذا) براى ما فرود آورد؟ عیسى گفت: اگر مؤمنید، از خدا پروا کنید!»
«گفتند: (ما نظر بدى نداریم و بهانه جو نیستیم بلکه) مى خواهیم از آن بخوریم و دلهایمان اطمینان یابد و بدانیم که به ما راست گفته اى و بر آن مائده آسمانى از گواهان باشیم.»
                                                                                                                                    ***
سه نکته:
* اثر تغذیه بر روح انسان

نام گذارى این سوره به «مائده»، به خاطر همین درخواست مائده آسمانى است. «مائِدَهً» هم به معناى غذاست، هم سفره اى که در آن غذا باشد.
هرچند ظاهر تقاضای حواریون جنبه خوبی نداشت اما آنها به پیامبرشان گفتند که مقصود بدی نداشتند بلکه مى خواهیم از این مائده بخوریم. اینکه گفتند می خواهیم از آن بخوریم نه فقط برای خوردن معمولی بود بلکه فهمیده بودند که تغذیه آسمانی می تواند در دل های آنها نورانیت ایجاد نماید. این موضوع نشان می دهد که تغذیه بر روح انسان و حالات معنوی او اثر مستقیم و موثر دارد و این موضوع حتی در زمان حضرت عیسی (ع) نیز برای مومنین اثبات شده بود.

** مسائل معنوی و اجتماعی مقدم بر اقتصاد
ساده ترین و مباح ترین امور نیز با نیت و جهت گیری صحیح می توانند موجب رشد و تعالی انسان شوند. حضرت عیسی (ع) وقتی خواست برای حواریون نزد خدا دعا کند ابتدا فرمود خدایا مائده ای نازل فرما که موجب سرور و شادی و عید ما گردد؛ سپس فرمود مائده ای که آیه و نشانه قدرت تو باشد و در مرحله سوم فرمود: «وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ» و بدین گونه به همه فهماند که مسائل معنوى و اجتماعى بر مسائل گروهى و اقتصادى مقدّم است. (ذیل آیه ۱۱۴ در تفسیر نور)

*** ماجرای خلقت حضرت زهرا از مائده بهشتی
اگر در بنی اسرائیل و بین پیروان حضرت عیسی (ع) سخن از مائده آسمانی بود در دین اسلام نیز مائده بهشتی وجود دارد و اصلا انعقاد نطفه حضرت فاطمه (س) مطابق روایات از مائده بهشتی است. در تفسیر فرات کوفی نقل شده که جبرئیل سیبی را به پیامبر داد و حضرت آن را بوسید و روی جشم گذاشت. سپس به دستور الهی آن را تناول نمود. حضرت وقتی سیب را شکافت نوری از میان آن درخشید. جبرئیل عرضه داشت سیب را تناول کن که آن نور وجود “منصوره” است. حضرت فرمود: منصوره کیست؟ جبرئیل گفت: بانویی از صلب تو بیرون آید و اسمش در آسمان منصوره و در زمین فاطمه باشد. (العوالم، ج ۶، صص ۳۵-۳۶)

منبع : تراز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ