رفتار پرخطر دست دادن با شیطان!

0

روزنامه کیهان نوشت:«مهم تر از دیدار روحانی با اوباما و دست دادن با وی، رفتاری پرخطر و ریسک بزرگی است که روحانی با آن روبرو است».این مطلب را سایت المانیتور به نقل از سوزان دی مگیو معاون بخش مطالعات بین المللی در مؤسسه آسیا عنوان کرد. وی می گوید: اگر اوباما و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دست بدهند این امر واقعاً مثبت است اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشیم روحانی ریسک فراوانی را با برداشتن چنین گامی برای تعامل با آمریکا می پذیرد به ویژه که هنوز در ابتدای ریاست جمهوری است و چنین کاری تبعات فراوانی دارد.المانیتور همچنین در گزارش خود نوشت: گمانه زنی ها نشان می دهد که اگر واقعاً قرار باشد اوباما و روحانی با هم روبرو شوند و دست بدهند، احتمالاً این اتفاق در مراسم ناهار بان کی مون در روز سه شنبه روی می دهد.

روزنامه لس آنجلس تایمز نیز از قول «سوزان مالونی» عضو ارشد مرکز «سابان» وابسته به اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» نوشت: امید به شکل گیری نقطه عطفی در روابط پرتنش میان واشنگتن و تهران در روز سه شنبه را «شعفی غیرمنطقی» می داند.سوزان مالونی می گوید: ممکن است با دست دادن با نماینده شیطان بزرگ مخالفتی نشود]؟![ ولی از روحانی پرسیده خواهد شد که در برابر آن چه چیزی به دست آورده است.از سوی دیگر روزنامه فیگارو با وجود اشاره جذابیت دست دادن روحانی و اوباما برای غربی ها نوشت: کارشناسان و مسئولان سیاسی غرب مصمم اند که در این میان فریب نخورند. یکی از مشاوران پیشین اوباما نقل می کند که «هنوز نکات مثبت یا جذاب آنقدر نیست که امکان کاهش تحریم ها را فراهم کند».

لورماندویل تحلیلگر فیگارو در ادامه به شبیه سازی غلط روحانی با گورباچف پرداخت و نوشت: وقتی گورباچف روی کارآمد، دولت رونالد ریگان هم میان امید و بدبینی مانده بود. اما بعد معلوم شد که گشایش در سیاست شوروی واقعی بود که در نهایت به سقوط دیوار برلین انجامید»…

بخش آخر مقاله فیگارو به آینده و ابهامات پیش رو نظر دارد: آیا فقط با رفع تحریم ها، ایران از بن بست کنونی خارج خواهد شد؟ چه نوع امتیازاتی ممکن است میان تهران و واشنگتن رد و بدل شود؟ به گفته یکی دیگر از مشاوران اوباما، «در خاورمیانه، پیشرفت های دیپلماتیک فقط با فشار زیاد حاصل می شود… در مورد سوریه تهدید حمله نظامی اثر کرد و در مورد ایران، تحریم هایی که در عرض پنج سال به تدریج ساخته شد».

روزنامه لیبراسیون در این باره نوشت: برخی رفتارهای روحانی نظیر تبریک به یهودیان با مخالفت جدی اصولگرایان مواجه خواهد شد. اوباما ناچار است دولت جدید ایران را بیازماید که آیا قابل اعتماد هست یا نه. غربی ها باید بسیار محتاطانه عمل کنند. آنها باید روحانی را ]در برابر اصولگرایان[ یاری دهند بدون اینکه عقب نشینی کنند.

یادآور می شود رژیم درمانده آمریکا به اعتبار شکست در ماجرای سوریه و عراق و افغانستان به شدت به یک فضاسازی تبلیغاتی-نظیر گرفتن عکس دست دادن اوباما با رئیس جمهوری اسلامی ایران- نیاز دارد و ارتکاب چنین اشتباهی دادن یک امتیاز بزرگ به آمریکا نیازمند است بدون اینکه کمترین امتیازی را نصیب ایران کند ضمن اینکه به عادی سازی و سفیدسازی سیمای تیره شیطان بزرگ کمک می کند؛ حال آن که رئیس دولت آمریکا یک جنایتکار جنگی است و دست وی با واسطه و بی واسطه به خون ملت های منطقه از مصر و سوریه و فلسطین و لبنان تا بحرین و یمن آلوده است و همین دست شرور است که اعمال مجازات های اقتصادی علیه ملت ایران را امضا کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ