مبادا حج تعطیل شود!!

0

اون حاجی رفت مکه همسایه اش از گرسنگی مرد… ولی وقتی صد میلیون خرج شام عروسی پسرش شد مهم نیست! یک شبه دیگه!! کلی آرزو واسه پسرش داشت!! خمس و زکات نمی دهیم و بعد تعداد فقرا را با تعداد مسافران حج و کربلا می سنجیم… افراط در هر امری حتی رفتن به سفرهای مستحبی یک حرف جداگانه ای است اما به خدا مشکلات ما از بی دینی ماست نه از دستورات دین …

هزینه حج تمتع کشته شدگان مکه کشته شدگان حج قیمت حج تمتع زائران کشته شده تحریم حج

اگر همه ما طبق دستورات دین عمل می کردیم نه کسی از گرسنگی جان می داد, نه زنی تن فروشی می کرد, نه اعتیادی بود, نه ترسی, نه زورگیری و نه کسی اسید می پاشید…
همه مشکلات ما از بی دینی ماست…

این روزها با توجه به اتفاقات افتاده شده در عربستان و حادثه منی و بی کفایتی کارگزاران خانه خدا، عده ای از اهالی مغرض و یا نا آگاه دست به فرا فکنی در مورد حج و اینکه چرا در سرزمین عربستان به دنبال خدا می گردید، خدا کنار گوشتان است و … زده اند. خلاصه دشمنان مغرض و گاه دوستان ناآگاه، مطالب گوناگونی در رابطه با مخالفت با فریضه الهی حج نوشته اند، که نقطه اشتراک این  قلم ها حکایت از درخواست ترک آن امر توسط مسلمانان را دارد.
از جمله ادله معروف آنان این است که چرا با وجود این همه فقیر، هزینه سفر خود به سرزمین وحی را صرف رفع گرفتاری از یک خانواده بی بضاعت و یا تهیه جهیزیه برای یک دختر جوان، یا صرف درمان بیماری یک بیمار سرطانی و یا … نکنیم؟

چند نکته عرض می کنیم:

کمک کردن به فقرا، از جمله وظایف هر انسان مسلمان است که در آیات و روایات فراوانی، به آن توجه شده است اما نکته ای که در این میان باید به آن توجه کرد آن است که موضوعات را با هم قاطی نکنیم؛ موضوع حج واجب و انجام این امر یک بحث جدای از کمک به فقرا و نیازمندان است که هر دو در جای خود قابل احترام و توجه هستند

یادمان باشد همان خدایی که کمک به فقرا و … را واجب کرده، همان خدا با فراهم آمدن شرایطی رفتن به حج را واجب کرده است؛ اینکه ما بیاییم اصل حج آن هم حج واجب را با حرف های به ظاهر خوش آب و رنگ جلوه بدهیم صحیح نمی باشد؛ رفتن حج عمره و حج واجب برای بار دوم و سوم و بیستم و صرف کردن هزینه برای این امور مستحبی در راه خیر دیگر یک طرف قضیه است که با آن مخالفتی نیست و موضوع زیر سوال بردن اصل حج موضوعی دیگر است که دشمن در حقیقت در انتظار همین بوده و هست که مسلمانان این صحنه را ترک کرده و همبستگی آنها از بین برود.
قرآن کریم می فرماید: «در آن خانه، آیات (ربوبیّت) هویداست، مقام ابراهیم خلیل است، و هر که در آنجا داخل شود ایمن باشد. و مردم را حجّ و زیارت آن خانه به امر خدا بر هر کسى که توانایى براى رسیدن به آن جا دارد، واجب است. و هر که کافر شود (به خود زیان رسانده و) خدا از جهانیان بى نیاز است.» (آل عمران،۹۷).
پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم در سفارشی به حضرت امیر علیه السلام فرمودند: «اى على کسی که حج را ترک کند با این که توانایى دارد، کافر محسوب مى شود، زیرا خداوند مى فرماید: بر مردمى که استطاعت دارند، به سوى خانه خدا بروند لازم است حج به جا بیاورند و کسى که کفر بورزد (آن را ترک کند) به خود زیان رسانیده است، و خداوند از آنان بى نیاز است.» (من لایحضره الفقیه،ج۴،ص ۳۷۸).

کمک کردن به فقرا، از جمله وظایف هر انسان مسلمان است که در آیات و روایات فراوانی، به آن توجه شده است اما نکته ای که در این میان باید به آن توجه کرد آن است که موضوعات را با هم قاطی نکنیم؛ موضوع حج واجب و انجام این امر یک بحث جدای از کمک به فقرا و نیازمندان است که هر دو در جای خود قابل احترام و توجه هستند. چنانچه طبق روایات رسیده از ائمه معصومین علیهم السلام اگر اغنیا زکات مى دادند، و اگر حقوق فقرا (از طریق زکات) به آنان پرداخت مى شد، دیگر هیچ فقیر مسلمانى وجود نداشت.

امام صادق علیه السلام در این راستا می فرمایند: «اگر مردم زکات اموال خود را پرداخت مى کردند، حتى یک مسلمان فقیر و محتاج باقى نمى ماند.» (من لایحضره الفقیه،ج۲،ص۷)
بنابر این موضوع حج ، آن هم حج واجب یک مقوله ی شرعی است و غیر از مراجع کسی حق اعمال نظر فقهی در این خصوص را ندارد.

احکام استطاعت که منجر به وجوب حج تمتع بر مستطیع می شود مشخص است و وقتی طبق این احکام حج، این دستور الهی بر کسی واجب شد باید برود و دادن نظرات شخصی نمی تواند جای حکم الهی و دستور شرعی را بگیرد.
از طرفی نیز یکی از شرایطی که برای یک حج قبول ذکر شده این است که حاجی باید قبل از سفر حساب مالی خود را صاف کند و دینی بر گردنش نباشد و حق کسی در مالش نمانده باشد؛ اعم از حق یتیم تا خمس و زکات مالش… بنابر این ، دوست عزیز منتقد: حاجی حق مالی اش را نیز قبل از سفر پرداخته است.

قلب پاک، جای حج واجب را نمی گیرد

اینکه عده ای نیز بیان می کنند که قلبت باید پاک باشد و به جا آوردن حج لازم نیست؛ در پاسخ باید گفت:  اگر با فراهم بودن شرائط، حج انجام نشود نافرمانی از فرمان الهی است و گناه محسوب می شود و مسلم است که گناه نه تنها دل آدمی را پاک نمی کند، بلکه سبب تیرگی و تاریکی و ناپاکی قلب می شود. پس سخن کسانی که بر این باورند که دل باید پاک باشد و به جا آوردن حج لازم نیست، بی معناست.

این سؤال همچنان باقی است

چرا هیچ فرد و یا گروهی خواستار تعطیلی سفرهای توریستی که عده ای از ایرانیان که با هزینه های کلان می روند و یا خرید و فروش ماشین های چند صد میلیونی و خرج های عروسی و ولیمه های آن چنانی که گاهاً با هزینه های حج قابل مقایسه نیستند، نمی شود؟

کسی در سرزمین عربستان دنبال خدا نمی گردد

امام علی علیه السلام در وصیت خود به امام حسن علیه السلام دوبار خدا را سوگند دادند که عرصه حج را خالی نگذارید: خدا را! خدا را! درباره کعبه، خانه خدا، مبادا حج تعطیل شود که اگر حج متروک بماند، مهلت داده نخواهد شد و دیگران شما را طعمه خود خواهند کرد

به دوستان یادآوری می کنیم که کسی در عربستان دنبال خدا نیست، خدا از رگ گردن به ما نزدیک تر است و در عربستان گم نشده که حاجی پیدایش کند.
حاجی وقتی حاجی می شود که مستطیع شده باشد و وقتی مستطیع شد باید خمس پولش را داده باشد؛ پس حاجی با پرداخت خمسش قلب کودک سرطانی را شاد کرده و با پول خمس و زکاتش اشک شوق بر چشمان عاشق آن مادر فقیر جاری کرد و. …
آری ؛ اگر همه آن میلیون ها عزیز که برای دیدن کنسرت فلان خواننده در دوبی و گردش در سواحل آنتالیا و پاتایا و… میلیاردها تومان خرج کردند هم مثل حاجی ها مجبور بودند پولی برای کمک به مستمندان خرج کنند دیگر انتظار وصال دو جوان سال ها به طول نمی کشید.

نتیجه گیری

یادمان باشد به تنهایی و در خانه هایمان می توان نماز را اقامه کرد و به تنهایی و در سرزمین خود می توان هزاران قربانی کرد و هزاران فقیر را سیر کرد، اما ابر قدرت های بزرگ دنیا را جز با وحدت و برادری و اتحاد و مقاومتی که در حج به نمایش جهانی گذاشته می شود، نمی توان شکست داد و این همان فلسفه مهم حج است که نه کمک به فقرا و نه قربانی و نه نماز و روزه هیچ کدام نمی تواند جایگزین آن شود و دشمن در تلاش برای نابود کردن این همبستگی و فلسفه است.

امام علی علیه السلام در وصیت خود به امام حسن علیه السلام دوبار خدا را سوگند دادند که عرصه حج را خالی نگذارید: خدا را! خدا را! درباره کعبه، خانه خدا، مبادا حج تعطیل شود که اگر حج متروک بماند، مهلت داده نخواهد شد و دیگران شما را طعمه خود خواهند کرد.(ابن اثیر، ج ۳، صص ۱۹۷ – ۱۹۴، مروج الذهب، ج ۲، صص ۴۴-۴۰)

در این  گیر و دار شهادت مظلومانه حجاج ایرانی و شیعه مراقب تبلیغات ضد انقلاب و سلطنت طلبها علیه حجاج باشیم و از این مجاهدین راه خدا با کمال احترام یاد کنید و اجازه ندهیم با متن های احساسی آب در آسیاب منافقین و دشمنان شیعه ریخته شود. سمت و سوی جهت گیری هایمان را بر آل سعود و بی کفایتی او باید برد نه اصل حج واجب ، مراقب ترفندهای دشمنان باشیم.

زهرا اجلال/کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ