چهار پاداش بزرگ پیامبر (ص) در برابر یک عمل ساده

0
افسوس که بسیارى از مردم به قرآن به عنوان یک سلسله اوراد که داراى خواص مرموز و ناشناخته است مى نگرند و جز به خواندن الفاظ آن نمى اندیشند…

محتوای اساسی اغلب سوره های مکی دعوت به اصول سه گانه توحید و نبوت و معاد است. زیرا نازه مسلمانان نیاز به آموزش و آشنایی با کلیات اصول دین را داشتند. یکی از سوره های مکی که به این مساله و خصوصا به توحید و خداپرستی و دوری از شرک می پردازد سوره انعاماست. لذا تدبر و تعمق در آیات این سوره روح توحید و خدا پرستى را در انسان زنده می کند. در روایاتی که در خصوص فضیلت این سوره آمده می خوانیم که هفتاد هزار فرشته به هنگام نزول سوره انعام آن را بدرقه کردند و همچنین آمده است که هرکس آن را بخواند (و در پرتو آن روح و جانش از سرچشمه توحید سیراب گردد) تمام آن فرشتگان براى او آمرزش مى طلبند.

در ایندای این سوره ودر آیه دوم آن می خوانیم:
«هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن طِینٍ ثُمَّ قَضَى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُّسمًّى عِندَهُ ثُمَّ أَنتُمْ تَمْتَرُونَ.»
«او کسى است که شما را از گل آفرید، سپس [براى شما] عمرى مقرر داشت، و اجل حتمى نزد اوست، آن‏گاه شما [باز هم در قدرت او] شک مى کنید!؟»
                                                                                                                       *** 
سه نکته:
* نقدی جدی بر جلسات ختم انعام
هرچند خواندن قرآن کریم بسیار مفید و سودمند است ولی آثار فراوانی که در روایات برای سور قرآنی ذکر شده اند تنها در سایه تامل و تعمق و عمل به آیات حاصل می شوند. ولی عجیب این که بعضى افراد از این سوره تنها به خواندن الفاظ آن قناعت مى کنند و جلسات عریض و طویلى براى ختم انعام و حل مشکلات شخصى و خصوصى خود با تشریفات ویژه اى تشکیل مى دهند که بنام جلسات ختم انعام نامیده مى شود. مسلما اگر در این جلسات به محتواى سوره دقت شود، نه تنها مشکلات شخصى، بلکه مشکلات عمومى مسلمانان نیز حل خواهد شد، اما افسوس که بسیارى از مردم به قرآن به عنوان یک سلسله اوراد که داراى خواص مرموز و ناشناخته است مى نگرند و جز به خواندن الفاظ آن نمى اندیشند، در حالى که قرآن سراسر درس است و مکتب، برنامه است و بیدارى، رسالت است و آگاهى. (تفسیر نمونه)
** دو نوع زمان بندی برای عمر ما
خداوند براى عمر انسان دو نوع زمان بندى قرار داده: یکى حتمى که اگر همه‏ مراقبت‏ها هم به عمل آید، عمر (مانند نفت چراغ) تمام مى‏شود. و دیگرى غیر حتمى که مربوط به کردار خودمان است، مثل چراغى که نفت دارد، ولى آن را در معرض طوفان قرار دهیم. امام باقر علیه السلام در مورد “أجلاً و أجلٌ” فرمود: «آنها دو أجل هستند: یکى محتوم و قطعى و دیگرى موقوف (یعنى مشروط و معلّق).» (تفسیر نور)
در روایات، کارهایى چون صله‏ رحم، صدقه، زکات و دعا سبب طول عمر معرفی شده اند و در طرف مقابل اعمالى چون قطع رحم و ظلم، سبب کوتاه شدن عمر دانسته شده است.
*** تاثیر صدقه و انفاق بر طول عمر
پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه وآله در خصوص تاثیر صدقه و صله رحم بر طول عمر فرمودند:
«انَّ الصَّدَقَهَ وَ صِلَهَ الرَّحِمِ تَعْمُرانِ الدِّیارَ، وَ تَزیدانِ فِى الْاعْمارِ.»
«انفاق در راه خدا و صله ‏رحم خانه ها را آباد و عمرها را طولانى مى کند.؛ هر کس برای من یک چیز را ضمانت کند، من چهار چیز برای او ضمانت می کنم، صله رحم کند تا:
۱- خداوند او را دوست بدارد،
۲- روزی اش را توسعه دهد،
۳- عمرش را زیاد کند،
۴- و او را به بهشت وارد کند.» (تفسیر نورالثقلین، ج ۴، ص ۳۵۴)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ