وزیر خارجه‌ عربستان‌ ملاقات با جواد ظریف‌ را نپذیرفت

0
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد.

به گزارش مهر علی جنتی با اشاره به حادثه منا و اعزام هیاتی از ایران برای بررسی وضعیت زائران ایرانی در عربستان گفت: صدور ویزا برای هیات ایرانی جهت اعزام به عربستان همچنان با مشکل مواجه است. به نظر می رسد دولت سعودی تعمد دارند که مقامات جمهوری اسلامی را به کشورشان راه ندهند.

رد ملاقات وزیر امور خارجه عربستان با ظریف

وی با بیان اینکه محمد جواد ظریف در نیویورک مسئله را پیگیری می کند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد.

جنتی با تاکید بر اینکه رفتارهای مقامات سعودی حاکی از آن است که عمدا اجازه ورود به مقامات ایرانی به عربستان را نمی دهند، ادامه داد: با این حال ممکن است تنها سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان کشور تنها برای اقدامات پزشکی اجازه ورود به عربستان را داشته باشد. ظاهرا با حضور وزیر بهداشت در عربستان موافقت کردند.

وضعیت مفقودین سه روز دیگر مشخص می شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: البته ما فشار خود را به دولت عربستان برای اعزام هیات ایرانی به این کشور وارد می کنیم و دریافت ویزا را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس هیات ایرانی برای اعزام همچنین توضیح داد: هیات ایرانی از منا به مکه رفته است. زمانی که این گروه در منا حضور داشت پیگیری مسائل به دلیل آنکه در خیمه ها حضور داشتند، ممکن نبود. اما اکنون در مکه ستاد و بعثه است که راحت تر می‌توانند وضعیت زائران را بررسی و پیگیری کنند.

وی اظهار داشت: از زمانی که به مکه منتقل شده اند، مشخص است که زائران در کدام هتل و کاروان بودند. ظرف ۳ روز آینده وضعیت مفقودین مشخص خواهد شد و آمار جان باختگان به طور دقیق برآورد می شود.

هیچ دیپلماتی کشته نشده است

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در مجموع مجروحین ایرانی ۸۰ نفر بودند که عموما امروز مرخص می شوند و تنها ۱۵ نفر آنها نیاز به درمان بیشتر دارند.

جنتی در باره پیگیری های قضایی حادثه منا گفت: پیگیری حقوقی این حادثه باید صورت بگیرد در حال در وزارت امور خارجه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری این مسئله دنبال می شود.

غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان جزء مفقودین است

وی شایعه تغییر مسیر ۳۰۰ زائر ایرانی در سفر منتهی به جمرات را رد کرد و توضیح داد: این شایعه را عربستان می سازد، به نمایندگان هم توضیح دادم که چند مسیر به جمرات منتهی می شود اما سعودی ها همه مسیرها را جز یک مسیر بسته بودند در این مسیر نیز به دلیل جمعیت زیاد و فشار، زوار زیر دست و پا افتادند و بسیاری به دلیل تنگی نفس کشته شده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شایعه دیپلمات های مفقود شده در شبکه های اجتماعی، گفت: هیچ دیپلماتی کشته نشده است فقط غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان جزو مفقودین است که هنوز سرنوشت آن مشخص نشده است.

 منبع : جهان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ