ایران ، اسرائیل یا حکام عرب ؛ کدامیک قویترند؟

0

اسرائیل و هم‌پیمانان او در شورای همکاری خلیج فارس و برخی کشورهای منطقه تلاش می‌کنند تا با ایجاد ائتلاف ضد ایرانی؛ توانمندی جمهوری اسلامی ایران را ضعیف جلوه دهند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که به هر اندازه تلاش کنند ایران را ضعیف جلوه دهند باز هم کشورمان در ابعاد مختلف همچون امنیت ملی، توان نظامی و نفوذ معنوی منطقه‌ای از کشورهای اطراف خود یک سر و گردن بالاتر بوده که این موضوع در ۳۷ سال گذشته به خوبی خود را نشان داده است. در این گزارش می‌خواهیم به مقایسه جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مذکور بپردازیم.

امنیت ملی   
جمهوری اسلامی ایران به واسطه هم‌افزایی بالای نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، بسیج و ناجا و ارتباط موثر با ارگان‌های اطلاعاتی هم‌چون وزارت اطلاعات، امنیت ملی بی نظیری را در منطقه غرب آسیا دارد و این در حالی است که اسرائیل با چالش‌های امنیتی گسترده همچون محور مقاومت و مشکل تونل‌هایی که مقاومت ایجاد می‌کند و نگرانی‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی: امنیت به لطف مجاهدت دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی بسیار بالاست
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمود علوی وزیر اطلاعات درباره امنیت مرزهای کشور بیان داشت: امنیت به لطف مجاهدت سربازان گمنام امام زمان افزایش یافته و سایر دستگاه‌های امنیتی در کنار وزارت اطلاعات در افزایش امنیت ایفای نقش می‌کنند.

وی با اشاره به گسترش روز افزون امنیت تأکید کرد: از امنیت ملی بسیار بالایی برخورداریم و مردم این موضوع را احساس می‌کنند و در کل کشور ثبات بی‌نظیری وجود دارد.

لازم به ذکر است که امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا بی‌نظیر بوده و این نکته حتی در برخی کشورهای عربی پرمدعا همچون عربستان که انواع بمب‌ها در جنوب این کشور منفجر می‌شود و یا چالش جنگ با همسایه  دیده می‌شود نیز وجود ندارد امنیت ملی ایران در قیاس با عربستان بسیار بالاست و به همین دلیل است که دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقد است ایران در منطقه قرینه ندارد.
امروز بحرین درگیر مشکلات شدید داخلی، عربستان، قطر و امارات درگیر یک جنگ گسترده با در یمن، کویت دچار برخی چالش‌های پراکنده گروه‌های تکفیری، مصر درگیر تروریست‌ها در منطقه سینا؛ لیبی گرفتار پدیده داعش، جنگ داخلی و کودتا و اسرائیل درگیر با محور مقاومت است و کشوری که از امنیت پایدار بالایی برخوردار بوده “ایرانی” است که صدای انفجار را در پایتخت نمی‌شنود و با چالش‌های امنیتی گسترده مواجه نیست و ضمنا اتحاد و یکپارچگی ملی بالایی دارد و در روز ملی کشورش به صورت گسترده از راهبردهای اصولی قانون اساسی‌اش حمایت می‌شود.
شمخانی: ایران در منطقه قرینه ندارد
حدود دو ماه پیش امیر دریابان “علی شمخانی” دبیر شورای عالی امنیت ملی سخنانی را در مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی مطرح کرد و گفت: هیچ کس نمی‌تواند قرینه ایران را از نظر ثبات، امنیت و اقتدار ارائه دهد.
وی ادامه داد: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارای اقتدار ذاتی ناشی از دین، جغرافیا و فرهنگ بوده و امروز جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه است.
چرا ایران از امنیت بالایی برخوردار است؟
یکی از دلایلی که باعث شده ایران از امنیت بالایی برخوردار باشد، وحدت و انسجام ملی است که تمام اقوام اعم از “ترک”، “کرد”، “لر”، “بلوچ”، “ترکمن”، “فارس”، “عرب”، “بختیاری”، “گیلک” و… در کنار هم با صلح زندگی می‌کنند و همه و همه از یکپارچگی ملی دفاع می‌کنند. اگر بخواهیم نماد انسجام ملی را ببینیم که در بین اقوام وجود دارد، حضور یکپارچه در روزهای مهم همچون ۲۲ بهمن روز پیروزی انقلاب و روز قدس و… است.

تمام استان‌های کشور همچون “سیستان و بلوچستان”، “آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل”، “کردستان”، “ایلام”، “خوزستان”، “زنجان”، “چهارمحال و بختیاری”، “خراسان شمالی، جنوبی و رضوی”، “هرمزگان”، “فارس”، “لرستان” و… همه بر اتحاد تأکید می‌کنند و انسجام ملی را به هر گزینه‌ای ترجیح می‌دهند و وجود “ملت ایران”خود یکی از دلایل “امنیت ملی” است. حدیث بسیار مهمی در این زمینه وجود دارد که می‌فرماید: “دو نعمت مجهولند؛ امنیت و سلامت” و امروز جمهوری اسلامی ایران از نعمت امنیت ملی و آرامش ذاتی برخوردار است.

روحانی:  ایران لنگرگاه ثبات در دریای ناآرامی‌های منطقه‌ای است
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور درباره امنیت کشورمان عنوان داشت: مردم سالاری دینی و انتقال آرام قدرت اجرائی نشان داد که ایران لنگرگاه ثبات در دریای ناآرامی های منطقه ای است. اعتقاد راسخ حکومت و مردم ما به صلح پایدار، ثبات، آرامش، حل مسالمت آمیز مناقشات و تکیه بر آراء عمومی به عنوان پشتوانه قدرت، مقبولیت و مشروعیت، نقشی والا در فراهم کردن چنین محیط امنی داشته است.

توان نظامی و بودجه دفاعی
در بین کشورهای منطقه قوی‌ترین و کارکشته‌ترین نیروی زمینی غرب آسیا متعلق به ایران است. “تیپ ۶۵ ویژه نوهد” ارتش جمهوری اسلامی و “یگان ویژه صابرین”  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نماد اقتدار و عضوی از ستون فقرات نیروهای مسلح کشورمان است.

جمهوری اسلامی ایران در صنعت دفاعی ده‌ها محصول متنوع می‌سازد که از جمله آن‌ها می‌توان به  “موشک قدر اف”، “قدر اچ”، “موشک شهاب”، “سجیل”، “موشک‌های ضدکشتی نور، نصر، قادر”، “موشک‌های دوش‌پرتاب”، “راکت”، “تانک”، “نفربر”، “خمپاره‌انداز” در کلاس‌های مختلف، جنگنده و … اشاره کرد؛ اما کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همچون عربستان، امارات، قطر و … ده‌ها میلیارد دلار خرید نظامی را از ایالات متحده آمریکا دارند اما حتی توانایی تعمیر قطعات محصولات نظامی که از غرب خریده اند را نیز ندارند.

پایگاه اینترنتی نشنال اینترست در گزارشی نوشت : ایران و عربستان سعودی از مدتها قبل رقیب دیرینه یکدیگر در منطقه خلیج فارس بوده اند. با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی در ایران در سال ۱۹۷۹ این تنش ها تشدید شد و به ویژه درقالب اختلافات گسترده‌تر نمایان تر گردید.

قدرت نظامی ایران قدرت نظامی اسرائیل جنگ ایران و عربستان جنگ ایران و اسرائیل ایران و اعراب

قدرت نظامی ایران قدرت نظامی اسرائیل جنگ ایران و عربستان جنگ ایران و اسرائیل ایران و اعراب

در این گزارش آمده است: در حالیکه سعودی ها در حال بررسی اقدام بعدی خود بر ضد تهران هستند،  باید توانمندی ایران را به خوبی به یاد داشته باشند که از جمله آن‌ها می‌توان به قدرت موشکی و سایبری و جنگ افزارهای دریایی اشاره کرد.

در حالی که بر اساس امار رسمی بودجه نظامی عربستان حداقل ۹ برابر بودجه نظامی ایران است اما پادشاهی عربستان توان انجام یک رزمایش ساده را ندارد و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات دوران دفاع مقدس انواع رزمایش ها را در شرایط مختلف طراحی و عملیاتی می‌کند.

البته لازم به توضیح است که علیرغم توانمندی نظامی بالا جمهوری اسلامی ایران هیچگاه در ۳۷ سال اخیر به کشوری حمله نکرده و این درحالی است که اسرائیل سابقه چند جنگ منطقه ای و عربستان سابقه اشغال نظامی بحرین و حمله به یمن را در کارنامه دارد.

نفوذ منطقه‌ای
یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی قابلیت صادر کردن آن است که جمهوری اسلامی ایران نفوذ منطقه‌ای بسیار بالایی را در حوزه معنوی در ابعاد مختلف دارد. این نفوذ نه بر اساس و ابعاد زور و حیله‌گری بلکه بر مبنای الگوبرداری کشورهای منطقه از محور مقاومت و ماهیت انقلاب اسلامی است.

سوال اینجاست که آیا کشورهای منطقه نفوذ معنوی و سیاسی دارند؟  هیچ‌کدم از کشورهای منطقه دارای ویژگی جمهوری اسلامی ایران نیستند؛ زیرا یکی از ویژگی‌های نظام اسلامی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی است که روز به روز در دنیا در حال صدور الگو است. نتیجه اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران به واسطه الهام بخشی معنوی که در منطقه غرب آسیا دارد ؛  حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ