اگر سوزش سر دل ، قفسه سینه و گلو دارید، بخوانید!

0
یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: اگر شما دائما احساس سوزش در قفسه سینه و گلوی خود دارید، احتمالا به رفلاکس معده دچار شده‌اید و اصلاح شیوه زندگی می‌تواند در کنترل رفلاکس معده کمک کننده باشد.
علی باستانی اظهار کرد: رفلاکس معده، احساس ناخوشایندی است و در صورت شدت گرفتن، زندگی را به کام هر کسی تلخ می‌کند؛ عارضه‌ای که در اصطلاح عامیانه به ترش کردن معروف است و این سوزش پس از خوردن غذا یا در ساعات پیش از خواب، تشدید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رفلاکس از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی است، افزود: رفلاکس به بازگشت محتویات معده به مری گفته می‌شود که بصورت سوزش سر دل، برگشت محتویات غذایی و در مواردی بصورت سوزش ناحیه حلق، سرفه‌های مزمن و درد قفسه سینه، ظاهر می‌شود و در موارد خفیف و پس از غذا خوردن، می‌تواند طبیعی شمرده شود.

باستانی ادامه داد: رفلاکس معده در مواردی ممکن است باعث ناراحتی شدید شده و با عوارض مهمی همراه باشد، هر چند رفلاکس در بیشتر موارد خوش خیم بوده و با اقدامات ساده قابل کنترل است، اما در موارد شدید و طول کشیده می‌تواند با عوارض مهم و حتی سرطان مری همراه باشد.

این فوق تخصص تصریح کرد: مواردی که به بهبود رفلاکس کمک می‌کند، اصلاح شیوه زندگی است شامل نخوابیدن بلافاصله بعد غذا حداقل ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، استفاده از بالش‌های بلند با ارتفاع حدود ۲۰ سانتی‌متر، رژیم غذایی مناسب و خودداری از مصرف غذاهای چرب، نعناع، شکلات، قهوه و چای، کاهش وزن، ترک سیگار و الکل است.

باستانی در مورد رفلاکس معده یادآور شد: در موارد شدید که رفلاکس معده طول کشیده و همراه با علائمی مثل کاهش وزن، گیر کردن غذا در مری، استفراغ مکرر، سیاه شدن رنگ مدفوع یا سابقه خانوادگی سرطان مری است، مراجعه به پزشک و اقدامات تشخیصی تکمیلی مثل آندوسکوپی، ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ