بالاخره مردم ایران چی بخورند و چی نخورند؟!

0
در حالی که آلودگی هوای تهران و اخبار پارازیتی ادامه دارد، مدت ها است که اخباری از آلودگی مواد غذایی نیز روی خط رسانه ها می رود.اخباری که نگرانی های جدی برای افکار عمومی ایجاد کرده که هر چه می خورند از برنج و گوشت و مرغ گرفته تا محصولات کشاورزی همه و همه آلوده است و به نظر می رسد مردم ایران و پایتخت نشین ها هیچ خوراک سالمی ندارند!

هنوز از یادها نرفته است که سال گذشته، مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند هفت محصول کشاورزی برای بررسی باقیمانده سموم آفت‌کش‌ها به دست بررسی و تحقیق سپرده شده‌اند.

اما گزارش این تحقیق در سال گذشته منتشر نشد. تا اینکه اواخر فروردین‌ماه امسال و در آستانه هفته سلامت، دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو از اتمام بررسی‌ها روی باقی‌مانده سموم کشاورزی در هفت محصول پرمصرف کشاورزی خبر داد و گفت: «آنچه از آخرین آنالیزهای انجام‌شده برمی‌آید این است که میزان باقی‌مانده سموم در هفت محصول پرمصرف کشاورزی ۸درصد بیش از حد مجاز است. نتایج بررسی‌ها از وجود ۳۰درصد باقی‌مانده سموم در برخی محصولات کشاورزی حکایت دارد اما میانگین سموم باقی‌مانده تنها ۸درصد در هفت محصول پرمصرف است.»

او گفته بود وزارت جهاد کشاورزی باید سازوکاری برای میزان و زمان استفاده از سموم کشاورزی توسط کشاورزان تدوین کند: «میزان سم مصرفی توسط بخش کشاورزی ما بیشتر از استانداردهای جهانی نیست اما تنها نگرانی ما در این حوزه میزان و زمان مصرف سم توسط کشاورزان است چراکه نمی‌توان سم را از کشاورزی حذف کرد اما می‌توان آن را مدیریت کرد.»

هنوز تکلیف این موضوع مشخص نشده اما ماجرای روغن پالم در لبنیات، سرب در مرغ ، رادیواکتیو در ماهی های پرورشی و  انواع و اقسام آلودگی ها در مواد تولیدی صنعتی روی خط رسانه ها رفت و می رود.

آبلیمو ها هم آلوده اند!

به تازگی نیز، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو گفته: بسیاری از آبلیموهای صنعتی، طبیعی نیستند.

 رسول دیناروند افزود: نتایج به دست آمده از سوی همکاران سازمان غذا و دارو در رابطه با آبلیموها، نتایج خوبی نیست و هشدارهایی که قبلا در این زمینه به مردم داده شده، کماکان ادامه دارد. او اظهار داشت: البته اینطور نیست که در تهیه این آبلیموها، از مواد سمی و خطرناک استفاده شود، اما آن آبلیمو طبیعی که مردم انتظار دارند، نیست.

دیناروند خاطرنشان کرد: درصدد هستیم از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی، دو نوع استاندارد را برای آبلیموها با عنوان طبیعی و کنسانتره تعریف کنیم و نوع آن، در بسته‌بندی نوشته شود و اختلاف قیمت نیز داشته باشند تا افراد مجبور به تخلف نشوند.

پیش از این نیز، مرتضی خدایی رئیس شعبه ویژه تخلفات دارویی و بهداشتی تعزیرات استان تهران از تشکیل پرونده برای برندهای معروف تولید آبلیمو و آبمیوه خبر داده و گفته بود: قرار شد در قالب گشت‌های مشترک نظارت بر شرکت‌هایی انجام شود که به هر عنوان در برچسب‌ها و تبلیغاتشان اعلام می‌کنند آنچه داخل ظرف آبلیمو و آبمیوه‌شان وجود دارد، طبیعی است. همچنین محمد محمدی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران اظهار کرد: برخی شرکت‌های تولید آبمیوه و آبلیمو که تعداد آنها نیز رو به افزایش است، با درج نام و تصویر میوه و مرکبات، کالای خود را به عنوان آبمیوه طبیعی عرضه می‌کنند اما این کالاها حاوی فرآورده‌های شیمیایی است.

به این ترتیب است که اخبار آلودگی ها همچنان ادامه دارد و مردم را سرگردان کرده که چه بخورند و چه نخورند!

پورتابل کنترل کیفیت کالا راه اندازی می شود؟

حالا اما ، معاون وزیر بهداشت  یک خبر خوش هم برای مردم داشته که شاید با اجرایی شدن ان وضعیت کمی بهبود یابد.به گفته دیناروند، راه اندازی پورتالی برای دسترسی مردم در زمینه اطلاعات کنترلی کالا دستور کار دولت است. او گفته: در این برنامه، درگاهی برای مردم تعریف می‌شود تا در صورت جست‌وجوی هر کالا، نتایج آزمایشگاهی آن در گذشته را دریافت کنند که این کار به انتخاب مردم کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کارهای بزرگی در حوزه فناوری اطلاعات در حوزه بهداشت در حال انجام است، اظهار کرد: زمانی که این کارها انجام شد، به مردم گزارش می دهیم. او اظهار امیدواری کرد که طرح‌های فناوری اطلاعات در حوزه سازمان غذا و دارو در دولت تدبیر و امید به سرانجام برسد تا نتیجه به مردم ارائه شود. باید منتظر ماند و دید با راه اندازی این سامانه شک و شبهه مردم نسبت به آلودگی ها کمتر می شود یا خیر؟

منبع: شفاف
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ