ارتش آمریکا یک بیمارستان را در افغانستان بمباران کرد

0

 سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد در پی حمله هوایی به بیمارستان این سازمان در شهر قندوز افغانستان، دست کم ۱۶ نفر کشته و ۳۷ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

به گفته این سازمان ۹ تن از کارکنان این سازمان و هفت بیمار از جمله سه کودک در میان کشته‌شدگان هستند و از سرنوشت شماری از بیماران و کارکنان بیمارستان اطلاعی در دست نیست.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید ساختمان بیمارستان در اثر بمباران به شدت آسیب دیده است.

این سازمان در  بیانیه خود، بمباران بیمارستانش در شهر قندوز افغانستان را “وحشیانه” خوانده و آن را محکوم کرده است.

چهره واقعی آمریکا جنایات آمریکا ارتش آمریکا اخبار افغانستان

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است که نیروهای ناتو در این کشور به دلیل بمباران بیمارستان قندوز عذرخواهی کرده‌اند.

ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرده که فرمانده نیروهای ناتو درباره این واقعه توضیح داده است، اما جزئیاتی از چگونگی این بمباران ارائه نداد.

ناتو با انتشار یک بیانیه گفته است که حمله هوایی آمریکا “ممکن است به یک مرکز پزشکی در آن نزدیکی، خسارت زده باشد.” ارتش آمریکا گفته است که درباره این بمباران تحقیق می‌کند.

سفارت آمریکا در کابل در بیانه‌ای رویداد بیمارستان قندوز را “غم‎انگیز” خواند و نسبت به آن ابراز تاثر و با کسانی که در قندوز از خشونت رنج می‌برند، ابراز همدردی کرده، اما توضیحی درباره چگونگی وقوع این رویداد نداده است.

در این بیانیه گفته شده که این بمباران ساعت ۲:۱۰ بامداد روز شنبه (۱۱ مهر) به وقت محلی و درحالی آغاز شد که بیمارستان پر از بیماران و کارکنان بود.

پزشکان بدون مرز افزوده که پس از آن که موقعیت دقیق بیمارستان به وسیله جی‌پی‌اس مشخص و به مقام‌های نظامی آمریکایی و افغان در کابل و واشنگتن اطلاع داده شد، این بمباران بیش از ۳۰ دقیقه ادامه یافت.

سازمان پزشکان بدون مرز از عاملان حمله هوایی به بیمارستانش توضیح خواسته و گفته باید توضیح داده شود که در قندوز دقیقاً چه روی داده و چگونه امکان‌ دارد که این رویداد “وحشتناک” اتفاق بیفتد.

به گزارش بی بی سی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید در حال تحقیق در این مورد است که آیا نیروهای آمریکایی این ساختمان را بمباران کرده‌اند یا نه.

از روز دوشنبه که طالبان وارد شهر قندوز شدند، درگیری شدیدی در این شهر در جریان است.

بیمارستان پزشکان بدون مرز در قندوز ۹۲ بستر دارد، اما با افزایش شمار زخمیان در چند روز اخیر، شمار بسترهای خود را تا ۱۵۰ عدد افزایش داد.

سازمان پزشکان بدون مرز در وبسایت خود نوشته که اتاق‌های اداری و آزمایشگاه‌ها و حتی کف اتاق‌ها را با گستردن تشک، به تخت‌خواب زخمیان تبدیل کرده است.

چهره واقعی آمریکا جنایات آمریکا ارتش آمریکا اخبار افغانستان

پزشکان بدون مرز گفته که تا دو روز پیش ۲۹۶ زخمی از جمله ۶۴ کودک در این بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند که وضعیت ۷۴ نفر آن وخیم بوده است.

سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان ۴۰۰ کارمند افغان و ۱۰ کارمند از دیگر کشورها دارد.

به گزارش رادیو فردا، پزشکان بدون مرز در عین حال گفته است که هنوز میزان نهایی تلفات را نمی‌داند.

در اطلاعیه این سازمان بین‌المللی آمده که به ساختمان بیمارستان نیز خسارات سنگینی وارد شده است.

چهره واقعی آمریکا جنایات آمریکا ارتش آمریکا اخبار افغانستان

تصویر بیمارستان قندوز پس از بمباران

اگرچه گزارشگران بدون مرز اعلام نکرده که ملیت قربانیان چیست، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که کشته‌شدگان از کارمندان محلی این سازمان هستند.

به گزارش دویچه وله، با وجود اتفاقاتی از این دست، دولت آلمان درخواست کرده است، ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان تمدید شود . روزنامه آلمانی “ولت آم زونتاگ” گزارش داد که “برلین می‌خواهد در نشست وزیران دفاع ناتو در هفته آینده در بروکسل پیشنهاد کند تا ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان برای یک سال دیگر تمدید شود”.

این روزنامه به نقل از محافل دیپلماتیک گزارش داده است که “آلمان نمی‌خواهد دستاوردهای سال‌های اخیر در افغانستان در معرض خطر قرار گیرند”. این روزنامه همچنین از محافل ناتو نقل قول کرده است که “با توجه به حملات اخیر طالبان به قندوز، خروج کامل نیروهای ناتو که برای سال ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی شده است، زودهنگام خواهد بود”.

گروه طالبان هفته گذشته با تهاجم گسترده‌ای قندوز را تصرف کرد، تصرف قندوز، بزرگ‌ترین پیروزی نظامی طالبان در مناطق شهری افغانستان طی چهارده سال اخیر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ