دلیل مرگ ناگهانی نوروزی از دید یک پزشک

1

دکتر هومن انگورانی متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیأت علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد درگذشت ناگهانی هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس گفت: معاینات پیش از فصل بازیکنان در لیگ برتر و لیگ دسته اول در مرکز پزشکی سازمان لیگ (ایفمارک) صورت می‌گیرد و در بخش‌های مختلف بازیکنان مورد معاینه قرار می‌گیرند که بخش معاینات قلب و عروق را من انجام می‌دهم و در اعلام نظر نهایی برای حضور بازیکنان در لیگ برتر هم دخیل هستم.

وی ادامه داد: هادی نوروزی از نظر قلبی دو ماه پیش در همین مرکز معاینه شد و در نوار قلب و اکوی او هیچ مشکلی وجود نداشت.

این پزشک متخصص با اشاره به مرگ ناگهانی نوروزی در خواب گفت: یک نکته را باید مد نظر قرار بدهیم اینکه مرگ ناگهانی در حین ورزش با مرگ ناگهانی در حین خواب دو مقوله کاملاً متفاوت و مجزاست و معاینات که ما در این مرکز انجام می‌دهیم عمدتاً‌ برای شناسایی علل مرگ ناگهانی در حین ورزش است که کاملاً با علت مرگ در خواب متفاوت است.

دکتر انگورانی در مورد اینکه چهار بازیکن در ابتدای فصل مجوز بازی به خاطر مشکلات قلبی نگرفتند،‌گفت: بله چهار بازیکن در لیگ برتر و یک بازیکن در لیگ دسته اول به خاطر مشکلاتی که داشتند مجوز بازی نگرفتند تا بررسی‌های بیشتر انجام شود و با گرفتن تست ورزش و رفع مشکلات آنها در نهایت اجازه بازی به آنها داده شد حتی یک بازیکن مجبور به انجام عمل قلب شد تا اختلالی که در ریتم ضربان قلب او وجود داشت برطرف شد.

وی افزود:‌ هدف اصلی ما از معاینات پیش از فصل پیشگیری از مرگ ناگهانی ورزشکاران در حین مسابقه است که این مسئله بیشتر به دلیل یک بیماری ژنتیکی به نام Hocm (حکم) است که ۶۰درصد از علل مرگ ناگهانی در حین مسابقه را شامل می‌شود.

این پزشک متخصص در مورد اینکه مهمترین دلایل مرگ ناگهانی در خواب چیست،‌ گفت: عوامل متعددی می‌تواند باعث ایست قلبی در حالت خواب شود. از استرس و فشار روانی گرفته تا بیماری‌های ژنتیکی و یا مصرف داروها یا مواد مختلف. در مورد هادی نوروزی علت مرگ از طریق مرجع قانونی که سازمان پزشکی قانونی است مشخص و اعلام خواهد شد و حدود ۲ تا ۳ هفته این مسئله زمان می‌برد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. جمشید می گوید

    واقعا متاسفم.
    روحش شاد.