آنچه از «انفجار نفتی» بابک زنجانی نمی دانید/ «ق. ش» مدیرعامل بانک «م»، «م . ش» ،«الف. و. د» و «س.ج.س» چه کسانی هستند؟

0

براساس نظر قاضی صلواتی امروز نیز دومین جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار میشود.

۸:۰۲

متهم از لحظاتی قبل همچون روز گذشته و تحت تدابیر امنیتی وارد دادگاه انقلاب شد.

وکیل بابک زنجانی و تعدادی از اعضای خانواده‌اش همراه وی وارد دادگاه شدند.

۸:۵۰

دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس، تعداد وکلا در این پرونده از ۹ نفر به ۱۰ نفر رسیده است.

۸:۵۲

بابک زنجانی پیش از قرائت کیفرخواست از سوی معاون دادستان تهران نسبت به عملکرد رسانه‌ها و انتشار جزئیات کیفرخواست صادر شده اعتراض کرد.

قاضی صلواتی در پاسخ به اعتراض وی گفت: رسانه‌ها مجاز به انتشار جزئیات کیفرخواست نبوده و باید این موضوع را رعایت کنند.

۸:۵۴

بابک زنجانی گفت: مطالبی که در کیفرخواست آمده فقط صرفاً اتهامات من است اما رسانه‌ها به گونه‌ای مطالب را منتشر کردند که گویا اتهام من ثابت شده است.

قاضی صلواتی در پاسخ به متهم اظهار داشت: ما هم می‌دانیم که اینها اتهامات شما بوده و شما و وکیل‌تان فرصت دارید از خودتان دفاع کنید.

۹:۰۰

نجفی، نماینده دادستان تهران قرائت کیفرخواست را آغاز کرد.

روز گذشته حدود ۷۰ صفحه از کیفرخواست ۲۳۷ صفحه‌ای پرونده فساد نفتی قرائت شد.

۹:۱۵

نماینده دادستان تهران گفت: بابک زنجانی از طریق «م . ش» با فردی به نام «الف. و. د» که در صندوق رفاه کارگران صنعت نفت رفاقت ویژه‌ای داشته آشنا و به عنوان یک بانکدار متمول شناخته شده و از همین طریق برای فروش نفت به وزارت نفت متصل می‌شود.

وی افزود: این در حالی است که بابک زنجانی از سوی دیگر به فردی به نام «س.ج.س» متصل می‌شود و با دستوران این فرد موفق به دریافت یک و هفت دهم میلیارد یورو از منابع بانک مرکزی می‌شود تا این رقم را به حساب افرادی که در پروژه‌های میدان گازی عسلویه فعالیت می‌کردند واریز کند.

نجفی ادامه داد: دوره دوم فعالیت بابک زنجانی حضورش در عرصه خرید و فروش نفت بوده که این دوره به عنوان دوره انفجار نفتی بابک زنجانی شناخته می‌شود.

وی گفت: بابک زنجانی در دوره اول فعالیت خود که همان دوره نقل و انتقال ارزی برای مشتریانش بوده متقلبانه عمل کرده و بر خلاف ادعایش مبنی بر اینکه با منابع مالی خودش اقدام به پرداخت بدهی افراد می‌کند بر عکس از خود منابع مالی افراد استفاده می‌کرده است.

۹:۲۳

نماینده دادستان در ادامه در خصوص فعالیت بابک زنجانی گفت: پس از آنکه زنجانی به «س.ج.س» متصل می‌شود این فرد موضوع را با وزیر نفت وقت در میان می‌گذارد و او بابک را تایید میکند.

وی افزود: بابک زنجانی در چین، مالزی و تاجیکستان مدعی می‌شود که مخازن بزرگ نفتی دارد و ادعا می‌کند می‌تواند نفت را انبار کند، اما امور بین‌الملل وزارت نفت با انجام این کار آن هم بدون اخذ قرارداد موافقت نمی‌کند.

نجفی گفت: زنجانی به عنوان خریدار به وزارتخانه وارد می‌شود و مدعی می‌شود از اوپک ۳ میلیون بشکه نفت خریده است.

۹:۵۰

نماینده دادستان گفت: بابک زنجانی محموله‌هایی از جمله ۲ میلیون بشکه نفت خام، ۱۰۶ هزار تن نفت کوره، ۳۰۰ هزار تن نفت کوره، ۹۰۰ هزار تن نفت کوره، ۶۰۰ هزار تن نفت کوره، ۲۵۰ هزار تن معیانات گازی و همچنین ۱۲۰ هزار تن معیانات گازی که در مجموع ۱۱ محموله می‌شود را از شرکت ««HK» گرفته است که مبلغ اعتبارات اسنادی گشایش یافته به ارزش ۲ میلیارد و ۶۱۶ میلیون دلار آمریکا است.

۱۰:۰۵

با گذشت ۷۵ دقیقه از شروع دادگاه، کیفرخواست به صفحه ۹۷ رسیده است.

در حال حاضر نماینده دادستان تغییر کرده و یکی دیگر از نمایندگان دادستان تهران مشغول قرائت کیفرخواست صادره است.

خنده‌های عصبی بابک زنجانی و تکان‌های پاهایش استرس را در او بیش از همیشه نشان می‌دهد.

۱۰:۱۹

نماینده دادستان تهران گفت: طبق اعترافات «م.م» در تاریخ  ۱۵ اردیبهشت ۹۳ مشخص شده مقداری از حساب‌های وارده در رابطه با شرکت بنکرز ساختگی و جعلی است و این شخص به جعلی بودن و ساختگی بودن کلیه پیام‌های سوئیفتی که مربوط به شرکت بنکرز است اعتراف کرده و کلیه پیام‌ها طوری طراح شده بود که به نظر واقعی به نظر می‌رسید.

معاون دادستان تهران ادامه داد: حسب تحقیقات انجام شده از کارمندان یکی از بانک‌های زنجانی مشخص شده بسیاری از کارهای وی صوری بوده و تنظیم وجوه بابت اعتبارات اسنادی کاملا صوری و به دستور متهم صورت گرفته است، همچنین حسب تحقیقات از منابع و وجوه واریزی از «HK» نزد بانک FAB پرداختی صورت نگرفته است و در این زمینه شعبه بازرپرسی تحقیقات لازم را انجام داده است.

۱۰:۲۷

با تشخیص قاضی صلواتی، برای ادامه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی ۱۵ دقیقه تنفس اعلام شد.

۱۰:۳۵

حضور «ا.ت» خواننده زیرزمینی به همراه چند نفر از همراهانش در راهروهای دادگاه انقلاب، علت حضور وی مشخص نیست.

۱۰:۴۲

پایان تنفس و شروع مجدد دادگاه فساد نفتی

۱۰:۴۴

قاضی صلواتی گفت: وکلای خارجی بابک زنجانی با ارسال نامه‌ای عنوان کرده‌اند که اسناد تکمیلی در مورد پرونده بابک زنجانی را به زودی به دادگاه ارسال خواهند کرد.

آن‌ها همچنین با ارسال پیش نویس ضمانت نامه بدون قید و شرط به دادگاه اعلام کردند که وجوه بدهی این متهم به شرکت «HK» را پرداخت می‌کنند.

۱۱:۰۰

نماینده دادستان در توضیح مربوط به نحوه فعالیت بابک زنجانی گفت: بابک زنجانی با خرید دو بانک یکی در مالزی و دیگری در تاجیکستان روند قدرت گرفتن خود را ادامه داد، به گونه ‌ای که «ق. ش» مدیرعامل بانک «م» و «الف. و. د» مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت هرکدام در بازجویی‌ها نحوه ارتباط‌گیری خودشان را با بابک زنجانی متمول جلوه کردن این فرد به واسطه داشتن بانک قید کردند.

نماینده دادستان ادامه داد: این فرد آنقدر در مورد اموال و دارایی‌های خود گفته بود که سعید مرتضوی رئیس سازمان تأمین اجتماعی وقت را مجاب کرده بود تا در تاریخ ۲۷ آذرماه ۹۱ توافق‌نامه‌ای مبنی بر خرید ۱۳۸ شرکت با بابک زنجانی امضا کند.

وی افزود: این خرید با رقمی معادل ۴٫۴ دهم میلیارد یورو انجام گرفت.

نماینده دادستان تصریح کرد: بابک زنجانی حتی یک فقره ضمانت به مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در حق شهرداری تهران صادر کرد که البته این ضمانت‌نامه باطل شد.

وی گفت: ساز و کار خلق پول بی حد و حساب بابک زنجانی زمانی رخ داد که وی با تأمین اجتماعی گره خورد.

۱۱:۲۰

پای ۳ وزیر و رئیس سابق بانک مرکزی هم به دادگاه بابک زنجانی باز شد.

مصوبه ۷ تیرماه ۹۱ با امضای حسینی، غضنفری، قاسمی و بهمنی و واریز ۱۴٫۵ درصد منابع ارزی حاصل از فروش نفت به حساب بانک «اف ای بی» سکوی پرتاب زنجانی شد.

۱۲:۰۰

دومین جلسه دادگاه بابک زنجانی در حالی به پایان رسید که ۱۴۰ صفحه از کیفرخواست قرائت شد.

جلسه بعدی فردا ۸:۳۰ صبح در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ