لغو تحریم های ایران مشروط به پرداخت غرامت

0

با وجود احتمال وتوی رئیس‌جمهوری آمریکا و نیز هشدار کاخ سفید، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که برطبق آن ایران باید پیش از اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها غرامت‌های تعیین‌شده در حکم دادگاه‌های فدرال آمریکا را به قربانیان اعمال تروریستی حمایت شده به‌وسیله ایران پرداخت کند.

شبکه خبری «بی‌بی‌سی» گزارش کرد: پیشتر «پاتریک میهان» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و پیشنهادکننده این طرح گفته بود پرسش اساسی آن است که آیا باید تحریم‌ها پیش از آنکه تهران غرامت قربانیان تروریسم خود را پرداخت کند، لغو شوند با خیر؟

بر اساس این گزارش، وی افزود: وقتی صحبت از تروریسم می‌کنیم، درباره ترورها با حمایت ایران صحبت می‌کنیم. بمب‌گذاری و حملات در بازه‌های مختلف زمانی، از پاریس تا اورشلیم، از نیویورک تا بیروت و شرق آفریقا، و تا بوئنس آیرس. طبعا تهران تا وقتی غرامت قربانیان تروریسم را پرداخت نکرده است، نباید حتی یک سنت هم دریافت کند.

در مقابل، «الیوت انگل» نماینده ارشد دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا (مخالف توافق هسته‌ای با ایران)، در موضع مخالف با این طرح استدلال کرد که غرامت حدود ۴۳ میلیارد دلار است، ولی ایران فقط به ۲۰ میلیارد دلار دارایی مسدود‌شده خود در آمریکا دسترسی دارد و مابقی در بانک‌های اروپایی است.

سناتور «کرک» در بیانیه‌ای در این‌باره گفت: لغو تحریم‌ها پیش از پرداخت غرامت‌های مربوط به تروریسم، ایران و دیگر حامیان تروریسم را تشویق به ادامه حمله به آمریکایی‌ها می‌کند.

دولت و همچنین قانونگذاران دموکرات آمریکا به‌طور مکرر گفته‌اند که توافق جامع هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، تنها بر محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران تمرکز دارد.

در همین حال، «تد کروز» سناتور جمهوری‌خواه (مخالفت توافق هسته‌ای با ایران)، می‌خواهد وزارت امور خارجه آمریکا سپاه پاسداران ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. وی طرحی را در این‌باره به کنگره پیشنهاد کرده است که «جان کری» وزیر امورخارجه و «جیمز کلاپر» مدیر اطلاعات ملی آمریکا را ملزم به تسلیم گزارشی به کنگره می‌کند.

کاخ سفید: «اوباما» وتو می کند

این اقدام با واکنش سریع کاخ‌سفید مواجه شد، زیرا پیش از رأی‌گیری مجلس کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای به نمایندگان هشدار داده بود که «اوباما» هر لایحه‌ای را که مانع اجرای موفقیت‌آمیز برجام شود وتو خواهد کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: این طرح کنگره، امنیت و منافع ملی آمریکا را تضعیف می‌کند و بنابراین رئیس‌جمهوری در صورتی‌که این طرح در کنگره تصویب شود، آن را وتو خواهد کرد.

منبع : آنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ