پراید؛ کودک سرراهی که به ایران سپرده شد + عکس
سال ۱۹۸۶ شرکت مزدا به سفارش فورد اقدام به طراحی خودرو پراید کرد. نسل اول این خودرو در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکا به نام فورد فستیوا به فروش رفت.
این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا منتقل شد.
از اوایل دهه هفتاد شمسی و با ورود پراید به ایران، این خودرو مورد استفاده طبقه متوسط جامعه قرار گرفت و در مدل های نسیم (هاچ بک)، صبا (سدان) تولید شد. پس از استقبال زیاد مردم از این خودرو رقیبی برای پیکان شد.
با تذکرات پی در پی سازمان محیط زیست و پلیس راهور به شرکت ایران خودرو مبنی بر توقیف خط تولید پیکان در دهه هشتاد شمسی، پراید به ناوگان حمل و نقل عمومی راه یافت و به عنوان تاکسی نیز مورد استفاده قرار گرفت.
در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات خود تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم پراید متوقف نمود و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نامهای جدید: سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید میکند. هر چند هریک از این مدل ها با گزینه های متفاوتی روانه بازار می شوند. به عنوان مثال پراید ۱۱۱ هاچ بک با ۶ تنوع مختلف تولید و روانه بازار می شود. گزینه هایی که برای تنوع و تفاوت این مدل به مشتریان عرضه می شود تنها در یک یا دو گزینه محدود قرار دارد.
طی ۱۵ سالی که از ورود و تولید پراید در ایران می گذرد، این خودرو با تغییرات اندکی در طراحی بدنه و بروز رسانی در موتور تحویل مشتریان می شود. پراید در نبود گزینه ای بهتر و به دلیل محدودیت عرضه و تولید داخلی در بازار خودرو، جای خود را بین خانواده های ایرانی باز کرد و در پی آن نیز بسیاری جان بسیاری از هموطنان را گرفت.
پراید ناخواسته جزئی از فرهنگمان شده است. جای خود را در فرهنگ شفاهی، طنز،شوخی و گاها صحبت های جدی بازکرده است و دستمایه مکالمات مردم شده است. هر روزه واکنش های مختلفی از سوی مردم نسبت به این خودرو و شرکت خودروساز ابراز می شود. برخی خرید و فروش آن را با پفک یکسان می دانند. براحتی می خرید و براحتی می فروشید. مشتریان پراید همیشه به آن وفادارند. اما همیشه خاطرات خوب از پراید باقی نمی ماند. مرگ هزاران تن در جاده های کشور به دلیل عدم امنیت پراید خاطرات بدی از آن به یادگار گذاشته است.
برخی از مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی نسبت به آمار تصادفات جاده ای که پراید سهم بسزایی در آن دارد واکنش نشان دادند. همچنین رئیس سازمان پزشکی قانونی پراید را رکورد دار وسایل نقلیه در مرگ هموطنان ما در سال ۹۲ عنوان کرد و افزود: در سال گذشته متأسفانه ۲ هزار و ۴۵۴ نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا ۱۳٫۶ درصد از تصادفات منجر به مرگ به این خودرو اختصاص یابد.
با توجه به نقل قول های مقامات دولتی و اعتراضات مردمی از خودروسازان به دلیل قیمت گران و کیفیت پایین محصولات این سئوال در ذهن مردم بوجود می آید که آیا به راستی قشر صنعتگر ایرانی قادر به تهییه و تولید یک خودرو با استانداردهای روز دنیا نیستند؟
زمانی که مدیران ایرانی تنها به فکر تولید و فروش بیشتر پراید بودند، صاحبان گذشته آن با تغییر نام پراید به ریو اقدام به طراحی و بازتولید یک خودرو با استاندارهای روز دنیا کردند.
تصاویری از روند رشد این کودک سر راهی از منظر مخاطبین می گذرد.
مزدا ۱۲۱ در سال ۱۹۸۶ متولد شد
در آمریکا با نام فورد فستیوا عرضه شد
در سال ۱۹۸۷ به “کیا” واگذار شد و با نام پراید تا سال ۲۰۰۰ تولید شد
پراید مدل ۳ در تولید کره جنوبی
پراید استیشن (۵ درب) در برخی از کشورهای اروپایی نیز عرضه شد
پس از واگذاری پراید به سایپا در سال ۲۰۰۱، کیا محصول بروز شده پراید را با نام “ریو” در سال ۲۰۰۳ روانه بازار کرد
ریو استیشن ۵ درب سال ۲۰۰۶ رونمایی شد
در سال ۲۰۰۶ ریو در مدلی متفاوت معرفی شد
ریو سال ۲۰۱۱
ریو ۲۰۱۲
پراید در اولین روزهای سال ۲۰۰۱ که وارد جاده های ایران شد با نام پراید “صبا” عرضه شد.
بعدها به پراید ۱۳۱ تغییر نام داد.
نوع دوم پرایدی که در ایران ساخته می شد “نسیم” نام داشت
پراید نسیم که با تغییراتی در ظاهر به ۱۱۱ تغییر نام داد
پراید ۱۳۲
پراید ۱۴۱
پراید وانت