کپی‌کاری نازل از یک برنامه مبتذل در شبکه نسیم

1
برنامه‌های روتین تلویزیون برای جلوگیری از افت کاری در طول زمان دارای اتاق فکر بوده و هستند، اما «شب کوک» اتاق فکری از کارشناسان موسیقی کشور نیز نداشته و تنها با دیدن «آکادمی» سعی کرده به همان شیوه برنامه‌ای را روی آنتن ببرد.

برنامه «شب کوک» از ابتدای پاییز سال گذشته هرشب در شبکه نسیم در حال پخش است. بخش‌های متعددی و تغییرات زیادی نیز داشته است و این روزها با دعوت از علاقمندان به خوانندگی آنها را روی استیج برنامه می‌آورد تا از بین چندین آهنگ مورد تائید شبکه یکی را تقلید کنند و کارشناسان برنامه آن را ارزیابی می‌کنند.

«شب کوک» اولین برنامه ویژه موسیقی در رسانه ملی نیست. پیش از این نیز برنامه‌هایی همچون «دستان» در شبکه۴، «ساعت ۲۵» در شبکه ۵ و برنامه‌های ترکیبی و بعضا تخت در سیما روی آنتن می‌رفت که برخی نیز در جهت ترویج موسیقی اصیل ایرانی اقدامات داشته‌اند.

 شبکه نسیم شب کوک

 سری جدید برنامه «شب کوک» متفاوت از برنامه‌های قبلی سازمان در موسیقی و یک کپی ناقص و نیمه جان از یک برنامه مشابه در رسانه فارسی‌زبان ضدانقلاب است. پیشتر نیز گام‌هایی برای ایجاد برنامه‌ای در مقیاس با برنامه شبکه‌های معاند برداشته شده بود، شبکه سه در زمان معاونت علی دارابی تلاش‌هایی در این جهت انجام داده بود، مثل برنامه «آقای صدا» که بنا به دلایلی و به تصمیم مدیران متوقف شد، هرچند آن برنامه آیتم‌های جذابتر و با کیفیت تری نسبت به «شب کوک» داشت.

شبکه نسیم شب کوک

سازندگان، این برنامه را محفلی  برای جوانانی که به تازگی وارد عرصه موسیقی شده‌اند یا کمترین علاقه‌ای به خوانندگی دارند و دوست دارند دیده شوند، می‌دانند و به گفته خودشان «می‌کوشند تا علاقمندان به این هنر با زیر و بم کار موسیقی آشنا شوند»

اما برنامه در هیچ کدام از بخش‌ها و آیتم‌‌ها، نگاه آموزشی به مردم و حتی شرکت‌کنندگان ندارد. اینکه یک برنامه برای خوانندگی فراخوان بدهد و از سرتاسر کشور جوانان جویای نام و شهرت را به تهران بکشاند که در دو یا سه دقیقه کاری را از یکی از خوانندگان اجرا کنند و سه خواننده در مورد اجرای آنها نظر بدهد آموزش نیست. مخاطبان جملاتی نظیر: « صدای شما کوک نبود» ، «همین که بچه کرجی یعنی برنده‌ای »، «بیشتر تمرین کن حتما موفق میشی» و … را در جای جای برنامه به کرات شنیده‌اند. بنظر نمی‌رسد هیچ کدام از این اظهار نظرها کارشناسی و آموزشی باشد، در مواردی خوانندگان که این روزها در کسوت کارشناس در این برنامه حضور دارند نظراتی روی آنتن شبکه نسیم ارائه می‌کنند که بیشتر نشان از عدم آشنایی آنها به عرصه‌ای است که سالها در آن حضور داشته اند و از آن کسب درآمد کرده‌اند است.

قطعا هیچ جای دنیا و در هیچ برنامه‌ای نخواهید دید که سه روز قبل برای تست دعوت شود  و او نیز یک قطعه را انتخاب کند و بدون در نظر گرفتن ابتدائیات این رشته هنری در قاب تلویزیون قرار بگیرد، مگر آنکه سازندگان برنامه بخواهند آنتن شبکه را پر کنند یا اصطلاحا آب ببندند. نکته بعدی هزینه مالی این برنامه است، ساختار این برنامه متشکل از تیتراژ ابتدایی (که احتمال فراوان تبلیغی برای خواننده محسوب شده و حتی ممکن است خوانده مبلغی را به تهیه کننده برای پخش روتین شبانه و رزومه شدنش داده باشد)، یک مجری که همه کارهای برنامه اعم از رفت و برگشت‌ها، گفتگو با شرکت کنندگان در مسابقه و همچنین کارشناسان برنامه با ایشان است و در انتها سه خواننده ای که در برنامه بعنوان کارشناس موسیقی و اجرا یاد می شوند که احتمالا حضور آنها نیز هزینه‌ای برای تهیه کننده نداشته است چرا که بعضا در موارد اینچنینی مسایل مهمتر از پول وجود دارد.

شبکه نسیم شب کوک

اگر بنا را بر این بگیریم که شرکت کنندگان ورودیه‌ای برای برنامه نداده باشند و رایگان حضور پیدا کرده باشند بعید است تیتراژ انتهایی نیز هزینه‌ای را در پی داشته و تهیه کننده با کمترین هزینه و پرداخت دستمزد عوامل اجرایی، نیم ساعت از آنتن شبکه نسیم را پر کرده است و در سه ضلعی مخاطب، برنامه ساز و رسانه ملی، بدون شک رسانه و تهیه کننده برنده و مخاطب بازنده مطلق ماجراست. تهیه کننده پول خود را دریافت کرده است، آنتن شبکه نیز با هزینه کم پر شده و طبیعتا رسانه از این اتفاق راضی است اما مخاطب نه چیزی از تکنیک خوانندگی فهمیده و از طرف دیگر مجبور بوده ۳۰ دقیقه انواع صداهای گوش‌خراش را همراه با تکه پرانی‌های بی‌مزه سه کارشناس_خواننده را تحمل کنند.

همواره برنامه‌های روتین تلویزیون برای جلوگیری از افت کاری در طول زمان دارای اتاق فکر بوده و هستند، اما «شب کوک» اتاق فکری از کارشناسان موسیقی کشور نیز نداشته و تنها با دیدن «آکادمی» سعی کرده به همان شیوه برنامه‌ای را روی آنتن ببرد و طبیعی است که کپی کاری آنهم در این سطح فاجعه‌بار دیگر نیازی به اتاق فکر ندارد.

شبکه نسیم بر اساس اسناد بالادستی ملزم به چه کاری است؟

این سوالی است که  جواب آن را باید کارشناسان، ناظران و ارزیابان رسانه ملی از مدیران شبکه نسیم بپرسند که بر اساس کدام بند از اساسنامه شبکه نسیم برنامه‌ای نشات گرفته از حرکت فرهنگی رسانه‌های معارض خارجی در ایران باید روی آنتن شبکه باشد و اگر بنا بر کپی کاری است چرا ناقص و الکن و چرا برنامه سازان سختی مشاهده برنامه‌های بین المللی و روز دنیا در حوزه موسیقی را بخود نمی‌دهند؟

در اینجای مطلب شاید بهتر باشد به محورهای اصلی برنامه محمدسرافراز برای رسانه‌ملی در سال ۹۴ نگاهی بیاندازیم: «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه»، «گسترش دین، اخلاق، امید و آگاهی»، «ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی»، «پشتیبانی رسانه‌ای همه جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی» و «کمک به مدیریت‌های اجرایی درجهت تامین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام در عرصه‌های ملّی و بین‌المللی».

قطعا برنامه فوق الذکر در هیچ کدام از محورهای مورد نظر رئیس سازمان صداو سیما قرار ندارد، برنامه «شب کوک» نه هدایت کننده فرهنگ است و نه در چهارچوب سبک زندگی ایرانی – اسلامی جایی دارد. جامعه حتما به موسیقی نیاز دارد اما رسانه باید متولی موسیقی اصیل و با کیفیت باشد، در ثانی اگر به تولید محتوا می‌پردازد باید با دقت در فرم و محتوا برنامه‌ای در خور شان مخاطب را روانه آنتن کند.

منبع: فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. حجت حسینی می گوید

    الله اکبر خامنه ای رهبر مرگ برمنافق وکافر ومشرک وبدحجاب