علل فوت هادی نوروزی از نگاه یک روانشناس

0

دکتر مهدی خانبان، اعلام کرد استرس هادی نوروزی از همان ابتدا بالا بوده و باید اقدامات پیشگیرانه تری در این ارتباط لحاظ می شده است.

مهدی خانبان که در مقاطعی با توجه به شرایط بحرانی روحی و روانی پرسپولیس از سوی مدیران این تیم برای مشاوره به تیم اضافه می شد که عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز می باشد در گفتگویی شرایط روحی و روانی هادی نوروزی، کاپیتان فقید پرسپولیس که در سن ۳۰ سالگی به دلیل ایست قلبی در خواب در گذشته را تشریح می کند.

وی در این باره گفت: سرپرست ها از ما وضعیت آمادگی روانی بازیکنان را می خواستند. مشکلی اگر بین بازیکنان وجود داشت به سرمربی هم گزارش می دادم. به طور مثال مصطفی دنیزلی به شدت پیگیر این ماجرا بود. هادی نوروزی را می توان از نظر روانی جزو تیپ B دانست؛ آدم هایی که به ظاهر آدم های آرامی هستند. اما آنها خونسرد هستند و مشکلات را توی خودشان می ریزند و نمای ظاهری و بیرونی ندارد معمولا این ها “های ریسک” هستند و خطر ریسک بالای سلامتی دارند.

روانشناس سابق پرسپولیس ادامه داد: یک سری فاکتورها وجود دارند که در کنار هم قرار گرفتن آنها خطر بالایی برای سلامت فرد دارد و سلامت فرد مورد تهدید قرار می گیرد. این فاکتورها را می توان استرس، فشارهای روانی، فشارهای بیرونی (فشار اجتماعی) و … نام برد.

وی ادامه داد: حالا هادی نوروزی دقیقا همین وضعیت را داشت. او فردی بود که از نظر روانی انسانی خوددار، منضبط و کمال گرا بود. افرادی که کمالگرا هستند در صورتی که شرایط و عوامل باب میل شان نباشد و پیش نرود میزان استرس درونی شان بیشتر می شود. اوج این شرایط برای هادی فشارهای روانی بعد از بازی با سایپا بود. مسائل مربوط به شکست، مشکلات مالی باشگاه، مسائل مدیریتی، فشار هواداران کنار یکدیگر قرار می گیرد و این سرمایه ملی ما از دست می رود. مرگ هادی نوروزی زنگ خطر برای کل ورزش ایران است.

زنجیره های متصل بهم که ساختار ورزش را شکل می دهد باید اصلاح شود وگرنه این اولین و آخرین اتفاق تلخ ورزش ما نخواهد بود. من شخصا این وضعیت را حتی گزارش کردم و جالب اینجاست که دقیقا بعد از اینکه اینچنین گزارش هایی به برخی مدیران حاضر در این تیم داده بودم مورد تمسخر قرار گرفت و گفت اینچنین گزارشات کجای مشکلات فنی تیم را برطرف خواهد کرد در صورتی که در زمان دنیزلی او به دقت این مسائل را زیر نظر داشت و حتی آقای دکتر محمدرضا زادمهر، سرپرست وقت باشگاه این گزارشات را شخصا درخواست می کرد و مورد مطالعه و بررسی قرار می داد. در این گزارشات افراد پرخطر را شناسایی کرده بودم. حتی تا جایی پیش رفتیم که مجموعه پزشکی باشگاه تصمیم به استفاده از دارو برای کنترل فشار روانی بازیکنان گرفته بود که هیچ وقت این اتفاق عملی و اجرایی نشد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ