ح.ف.ه و «م.ش» دست چپ و راست بابک زنجانی چه کسانی هستند؟

0
طبق کیفرخواست صادره اتهامات بابک زنجانی عبارت است از افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، بانک مسکن و تامین اجتماعی، پولشویی، جعل ۲۴ فقره اسناد بانکی و صورت حساب‌های بانکی، جعل حواله‌های ارزی، جعل دستور انتقال بین بانک‌ها.

پس از۶۴۱ روز از بازداشت متهم نفتی، بابک زنجانی صبح شنبه ۱۱ مهر ماه در شعبه ۱۵دادگاه عمومی و انقلاب تهران حضور یافت و تاکنون سه جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده وی برگزار شده و در این جلسات علاوه بر بابک زنجانی کیفرخواست دو متهم دیگر یعنی «م.ش» و «ح.ف.ه » نیز قرائت شد.

قرائت کیفرخواست مربوط به متهم ردیف اول این پرونده با نام اختصاری«بابک زنجانی» را اینگونه آغاز کرد:

بابک زنجانی فرزند مرتضی متولد سال ۱۳۵۲ صادره از تهران، مدیر عامل شرکت هولدینگ کیش که طبق کیفرخواست به افساد فی الارض و رهبری شبکه سازمان یافته از طریق جعل،پولشویی و با علم به موثر بودن به ضربه زدن به نظام،کلاهبرداری از شرکت ملی نفت، سازمان تامین اجتماعی،بانک مسکن متهم است.جعل اسناد بانکی ای .اف .بی،واریز ۳۰۰میلیون یورو بابت پرداخت پول نفت،جعل اسناد و پیام های سوئیفتی در این بانک،جعل حواله به نام بانک اسلام و واریز به بانک اف.ای.بی،جعل حوالی ارزی به بانک«ک» و ارائه وام ساختگی،جعل قرارداد و مهر برای شخصی با نام«ی».

«م.ش»کیست؟

م.ش متولد ۱۳۴۶ که دارای سابقه کیفری نیز بوده است،از تاریخ ۱۷اسفند سال گذشته در بازداشت به سر می برد و در این جلسات نیز متهم ردیف اول بزگترین پرونده نفتی را در دادگاه همراهی می کرد.

مشارکت در پولشویی، افساد فی الارض به طور کلان با علم به ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت ملی نفت ایران و سازمان بازنشستگی نفت و مشارکت در پولشویی از طریق عواید یکی از شرکت های وابسته به وی.

به نوشته خبرگزاری فرانسه: «گفته می‌شود که شخص واسطه برای ارسال پول نفت به ترکیه، تاجری مستقر در دوبی به نام «م.ش» بوده است که امروز از وی به عنوان متهم ردیف دوم یاد شد.

ح.ف.ه کیست؟

اتهامات ح . ف . ه متهم ردیف سوم بزرگترین پرونده نفتی است هم با اتهامات دو متهم دیگر نزدیک است. این متهم فاقد محکومیت قبلی است. تاریخ بازداشت ۲۸ اسفند ۹۲، به اتهام افساد فی الارض و مشارکت عالمانه در تشکیل و فعالیت در شبکه‌ای سازمان یافته مشارکت در کلاهبردی از کلاهبردی در شرکت HK، مشارکت در کلاهبرداری از تامین اجتماعی به مبلغ بیش از ۴۴۴ میلیارد ین ژاپن و مشارکت در پولشویی.

کسب اعتبار از طریق همکاری با یک بانک داخلی

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با این فرد این است که وی عضو هیئت مدیره بانک اف ای بی بوده است. بانکی که «بابک زنجانی» متهم نفتی در جهت پیشبرد اهدافش ناگزیر به همکاری با یکی از بانک های داخلی بوده است و با اعلام این موضوع ضمن کسب اعتبار روابط پولی خود را توسعه داد. «ه.ف.ح» دو هفته قبل از بابک زنجانی بازداشت شده بوده است.این فرد یکی از دستیاران ارشد بابک زنجانی بوده، همان فردی است که در معامله مشهور بابک زنجانی با سازمان تامین اجتماعی از طرف متهم نفتی مبایعه نامه را امضا کرده است.

بانک «م» یکی از بانک های مطرح داخلی است که در جلسات دادگاه بارها در پرونده متهم نفتی به آن اشاره شد. بانکی که از «بابک زنجانی» از طریق همکاری و خرید و فروش سهام روابط مالی و پولی خود را گسترش دهد.این بانک داخلی همان بانکی است که «بابک زنجانی» تقاضای افزایش سرمایه یکی از بانک های خود را از این بانک داشته است.

بانک «الف» نیز یکی دیگر از بانک هایی است که نامش در کیفرخواست بابک زنجانی اعلام است.

بررسی سوابق سوئیفتی نشان می‌دهد هیچکدام از پیام‌ها واقعی نبوده وهمگی جعلی بوده‌اند، به گونه‌ای که کارمندان زنجانی متن پبام‌ها را به صورت از پیش تعیین شده درسیستم خود داشته‌اند، همچنین در مدت فعالیت زنجانی پیام‌های سوئیفتی میان بانک ا لف، م، ص، ت و تعدادی بانک دیگر رد و بدل شده که فقط در یک فقره و برای خرید یک جرثقیل پیام صحیح منتشر شده و مابقی جعلی است.

بر اساس قرار نهایی که در تاریخ ۲۷/۱۲/۹۳ بر اساس اعلام شعبه بازپرسی کارکنان دولت اتهامات بابک زنجانی و «ح.ف» و «م.ش» تایید و کیفرخواست این متهمان در جلسات دادگاه قرائت شد.

رد پای متهم نفتی در دنیای فناوری اطلاعات

اگر تا دیروز رسانه ها از حوزه های ورزشی، اقتصادی،سیاسی،فرهنگی به عنوان حیطه هایی که ردپای زنجانی در آنها دیده می شد،نام می بردند امروز باید حوزه فناوری اطلاعات را هم به این حیطه ها اضافه کرد. یکی از نکات قابل توجه در جلسه اول قرائت کیفرخواست «بابک زنجانی» اعلام جعل کارت بانکی از طریق طراحی یک سیستم نرم افزاری بود.

این بعد از پرونده بنا به گفته معاون دادستان تهران، از ابعاد بسیار مهم اتهامات «بابک زنجانی» است. با توجه به اینکه متهم به دلیل قطع ارتباط سوئیفتی بانک های ایرانی با سایر بانک ها در زمان تحریم،به دنبال سامان دهی فعالیت های خود بوده است، اقدام به سفارش و طراحی این بانک می کند.

منبع: خبرایرانی

مطالب مرتبط
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ