کاهش ۲۰ دلاری قیمت جهانی نفت با لغو تحریم‌ها

0

فعالان بازار نفت پیش‌بینی می‌کنند با لغو تحریم نفتی غرب علیه ایران قیمت جهانی نفت ۲۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.
به گزارش فایننشال پست، فعالان بازار نفت پیش‌بینی می‌کنند بازگشت ایران به بازار نفت می‌تواند بازار را با یک شوک عرضه مثبت مواجه سازد و موجب کاهش ۲۰ دلاری قیمت نفت شود، هر چند احتمالاً عربستان به سرعت اقدام نماید و کاهش قیمت را به ۱۰ دلار برساند.
تحریم‌های سختگیرانه غرب علیه ایران توانایی این کشور برای صدور نفتش را کاهش داده است اما در هفته‌های اخیر، هم تهران و هم واشنگتن لحن خود را در برابر یکدیگر نرم‌تر کرده‌اند و این مسئله امیدها برای حل دیپلماتیک موضوع را افزایش داده است. ایران، چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

در صورت کاهش تحریم‌ها، زیرساخت‌های ایران در بخش انرژی می‌تواند نفت بیشتری را تولید کند. سارا وخشوری، رئیس مؤسسه بین‌المللی اس وی بی‌انرژی در واشنگتن در این‌باره گفت: «ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا میزان تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها برسد، زیرا ایران به دلیل کاهش صادرات، تولید در برخی میادین را متوقف کرده است.» وزیر نفت ایران وعده داده تا میزان تولید نفت کشور را به حد قبل از تحریم یعنی ۴ میلیون بشکه در روز برساند.

صادرات نفت ایران در ماه می ‌به ۷۰۰ هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این رقم در چند سال گذشته به ۲/۲ میلیون بشکه می‌رسید.

لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند بازار نفت را آشفته کند، زیرا در حال حاضر و با توجه به کاهش رشد اقتصادی جهانی، میزان عرضه در بازار کافی به نظر می‌رسد. همزمان با کاهش عرضه نفت ایران، لیبی و سوریه، قیمت نفت به صورت پیوسته در حال افزایش بوده است. این احتمال وجود دارد که با فروکش کردن برخی از ریسک‌های ژئوپلتیک، در آینده‌ای نزدیک این روند معکوس شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ