آلزایمر ؛علائم بیماری و راهکار های پیشگیری و درمان / اگر می خواهید به آلزایمر مبتلا نشوید این نکات را جدی بگیرید

0
برخی از علائم در آلزایمر ممکن است با بیماری افسردگی اشتباه گرفته و لذا بیمار به دلیل عدم تشخیص درست تحت درمان های اعصاب و روان قرار بگیرد
در سال ۱۹۰۱، روان‌شناس و عصب‌شناس آلمانی «آلویز آلزایمر» اولین مورد بیماری  آلزایمر را کشف و در مورد آن نوشت.آلزایم  یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که در آن به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود و بارزترین تظاهر زوال عقل اختلال حافظه‌است.

برای پیگیری موضوع و کسب اطلاعات آموزشی در زمینه پیشگیری ، علائم و درمان آلزایمر با دکتر بهروز نیکنام متخصص مغز و اعصاب  و عضو هیات علمی دانشگاه گفت و گو کردیم .

مجله سلامت مجله پزشکی درمان آلزایمر پیشگیری آلزایمر بیماری آلزایمر

چگونه آلزایمر می گیریم

دکتر نیکنام در گفت و گو با خبرنگار عصر ایران درتعریف از بیماری آلزایمر گفت: بیماری آلزایمر یک بیماری اکتسابی و ارثی است که در روند فکری ، عملکردهای رفتاری ، شغلی و اجتماعی فرد بیمار اختلال ایجاد کرده و دارای یک دوره طولانی و پیش رونده است و درواقع می توان اینگونه عنوان کرد که در این بیماری قسمتی از مغر که مسئول حافظه و تفکر است آسیب می بیند.

دکتر نیکنام آلزایمر را به ۳ نوع خفیف ، متوسط و شدید تقسیم بندی کرد و گفت : در  بیماری آلزایمر بیمار ابتدا درگیر نوع خفیف شده و به تدریج تا مرحله شدید پیش می رود.

علائم خفیف بیماری آلزایمر را بشناسید
این متخصص مغر و اعصاب در مورد علائم ابتلا به بیماری آلزایمر خفیف گفت: علائم خفیف در آلزایمر شامل

— اختلال حافظه
— اختلال در تشخیص محل های آشنا توسط فرد بیمار ( به طور مثال بیمار در پیدا کردن آدرس منزل خود دچار مشکل می شود ولی کار های عادی روز مره را انجام می دهد)

— اشکال در فهم مفاهیم ریاضی( عدم شمارش پول)
— اخلال در تصمیم گیری و تفکر منطقی
— از دست دادن انگیزه شروع کار
— اختلال شخصیت

دکتر نیکنام ادامه داد: برخی از علائم در آلزایمر خفیف ممکن است با بیماری افسردگی اشتباه گرفته شود و لذا گاهی ممکن است بیمار به دلیل عدم تشخیص درست تحت درمان های بیماری های اعصاب و روان قرار بگیرد و بنابر این در مورد تشخیص این بیماری باید با دقت نظر بالا عمل شود

این متخصص بیماری های مغر و اعصاب در مورد علائم نوع متوسط بیماری آلزایمر نیز گفت:در آلزایمر نوع متوسط علائمی مانند

— افزایش اختلال حافظه نسبت به نوع خفیف و کاهش تمرکز فرد
— اختلال در شناسایی دوستان و افراد فامیل
— اختلال در تکلم و مشکلات یادگیری در مطالب جدید
— بی قراری در اندام ها
— ایجاد توهم و مشکوک شدن به افراد نزدیک خانواده روبرو می شود

این متخصص مغر و اعصاب در ادامه در مورد علائم آلزایمر شدید نیز گفت: علائم آلزایمر شدید در افراد بیمار شامل

— عدم شناسایی افراد نزدیک
— کاهش وزن به دلیل عدم انگیزه برای تغذیه
— ایجاد تشننج
— اختلال در بلع غذا، مشکلات در کنترل ادارا و مدفوع و افزایش خواب

روش های تشخیص بیماری آلزایمر

دکتر نیکنام در پاسخ به پرسشی در زمینه روش های تشخیص آلزایمر گفت: برای تشخیص آلزایمر روش های آزمایشگاهی خاصی وجود ندارد ولی اندازه گیری پروتین خاصی در مایع نخاع و خون افراد مشکوک می تواند کمی کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: مهمترین روش در تشخیص بیماری آلزایمر اخذ تست های بررسی وضعیت مغزی، هوشی و داشتن سابقه ارثی در خانواده است هر چند در روش های تصویر برداری نیز کاهش حجم قسمت هایی از مغز  تشخیص دهنده آغاز این بیماری است.

مجله سلامت مجله پزشکی درمان آلزایمر پیشگیری آلزایمر بیماری آلزایمر

چه کنیم به آلزایمر دچار نشویم

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه برای پیشگیری از این بیماری چه اقداماتی باید انجام دهیم گفت:

— انجام فعالیت های منظم  ورزشی
— دوری از استرس و هیجانات کاذب
— رژیم غدایی مناسب( استفاده از رژیم های غذایی  دارای کلسترول پایین  و دارای چربی های غیر اشباح شامل روغن زیتون،ماهی،  خشکبار ،روغن کنجد،تخمه آفتاب گردان و روغن سبزیجات و نارگیل)
— استفاده از سبزیجات و میوه های تازه خصوصا میوه هایی که دارای ویتامین های C و D  هستند( مانند سیب، هلو، انجیر، کشمش و مرکبات)
— استفاده به اندازه از گوشت قرمز
— عدم استفاده از لبنیات پر چرب مانند پنیر، شیر و حتی کره

وی ادامه داد: استفاده از لبنیات پرچرب باعث کاهش حافظه نیز خواهد شد.

درمان بیماری آلزایمر چگونه است

این متخصص بیماری های مفز و اعصاب در مورد درمان بیماری آلزایمر گفت: در این بیماری درمان دارویی قطعی وجود ندارد و لذا اصل بر پیشگیری و کنترل علائم بیماری است.

وی ادامه داد: درمان دارویی در بیماری آلزایمر فقط برای کند شدن روند پیشرفت آن است . البته در مراکز تخصصی بزرگ بر روی داروهایی که بتواند بیماری را درمان کند در حال کار هستند و لذا امیدواریم تا در چند سال آینده این داروها نیز به بازار عرضه شود.

دکتر نیکنام گفت: افرادی که در ایتدای این بیماری قرار دارند نیاز به مراقبت های خاصی دارند تا روند پیشرفت آن کند شود و لذا حضور در محیط های خانواده و میان دوستان خیلی به این افراد کمک خواهد کرد و لذا نباید اینگونه بیماران را به آسایشگاه ها سپرد زیرا حضور در مراکز و محیط های غیر آشنا باعث هیجانی شدن و افزایش مشکلات روحی و در نتیجه تشدید بیماری می شود.

این متخصص مغر و اعصاب در پایان با اشاره به این نکته که بیماری های دیگر مغزی نیز می تواند باعث بروز فراموشی و اختلال در عملکرد مغز شود گفت: این بیماری ها شامل سکته های مغزی ،بیماری های پیشرفته  دیابت،کلیه،قلبی و یا بعضی از بیماری های ارثی که موجب تخریب ماده سفید  و خاکسری مغز شده  می تواند علائمی مانند بیماری آلزایمر دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ