میزان درآمد برنامه فردوسی پور جنجالی شد

0
عادل فردوسی‌پور تصور نمی‌کرد نظرسنجی پیامکی برنامه‌اش که یک رویه همیشگی است، این‌بار برایش دردسرساز شود.
مجری «٩٠» دوشنبه‌شب از مخاطبان برنامه‌اش خواست تا برای همدردی با خانواده هادی نوروزی عدد ٢۴ (شماره پیراهن نوروزی) را به شماره برنامه ارسال کنند.
پیش از این در زمان درگذشت ناصر حجازی هم ٩٠ چنین کاری را انجام داده و مورد استقبال مردم قرار گرفته بود و بیش از چهار‌میلیون نفر در آن شرکت کردند. اما این‌بار واکنش‌ها عجیب بود در شرایطی که مردم بازهم از این اقدام استقبال کردند و درنهایت سه‌میلیون‌و ۴٢ ‌هزار نفر به ٩٠ «اس‌‌ام‌اس» فرستادند،
گروهی عادل را به بهره‌برداری مالی از پیامک‌ها متهم کردند. این در حالی بود که فردوسی‌پور حین برنامه چندین‌بار توضیح داد از مبلغ «اس‌ام‌اس»‌های ٩٠ پولی به او، ٩٠ و صداوسیما نمی‌رسد و هزینه هر پیامک همان هزینه پیامک‌های معمولی است که به اپراتورهای تلفن‌همراه می‌رسد. با وجود این دیروز هم چند روزنامه به فردوسی‌پور و برنامه‌اش تاختند و از کسب درآمد ‌میلیونی او از نظرسنجی‌های ٩٠ نوشتند. گزارش‌هایی که به‌نظر می‌رسد چندان اطلاعاتش مورد تأیید نیست. تهیه‌کننده ٩٠ هم چند مرتبه‌ای در برنامه‌اش توضیح داده و تأکید دارد درآمدش بسیار کمتر از آن چیزی است که این رسانه‌ها می‌گویند.
برنامه بدون اسپانسر
فردوسی‌پور با اتهام چند رسانه روبه‌رو شد که به دنبال کسب درآمد بیشتر از طریق دریافت پیامک بیشتر است. مجری و تهیه‌کننده در گفت‌وگو با «شرق» این موضوع را کاملا تکذیب می‌کند: «همان‌طور که در برنامه هم گفتم، از مبلغ «اس‌ام‌اس»‌های ٩٠ یک ریال هم به برنامه نمی‌رسد. برای ٩٠ از نظر مالی فرقی نمی‌کند یک نفر در نظرسنجی ٩٠ شرکت کند یا چند‌میلیون نفر. من همیشه حضور ‌میلیونی مردم در نظرسنجی‌های ٩٠ را یک حمایت معنوی از برنامه دیده‌ام. برخلاف خیلی از برنامه‌ها، هزینه ارسال پیامک به ٩٠ شامل هیچ‌گونه ارزش افزوده نمی‌شود و همان هزینه معمولی ارسال یک پیامک ساده است.
بازهم تأکید می‌کنم ریالی از این مبلغی که مردم برای اس‌ام‌اس‌هایشان می‌پردازند، به ٩٠ نمی‌رسد». برخلاف بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، فردوسی‌پور تا به امروز در برابر اینکه برنامه‌اش یک برنامه مشارکتی شود و از حمایت اسپانسر مالی کمک بگیرد، مقاومت کرده است. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های محبوب تلویزیون مثل «خندوانه» به‌راحتی از اسپانسر بهره می‌برند و کسب درآمد می‌کنند. فردوسی‌پور دراین‌باره می‌گوید: «آنچه برای ما در ٩٠ مهم است، تکریم بینندگان است. در راستای تکریم بینندگان تلاش کردیم برنامه را به صورت مشارکتی تهیه نکنیم».
دراین‌میان سؤالی که برای بینندگان ٩٠ پیش می‌آید، این است در جریان نظرسنجی ٩٠ چه سازوکار مالی‌ای وجود دارد. فردوسی‌پور تأکید کرد تمامی هزینه‌هایی که مردم به خاطر ارسال پیامک به ٩٠ پرداخت می‌کنند (حدود ١۴ تومان) به همان اپراتورهای تلفن‌همراه می‌رسد. بررسی‌ها هم نشان می‌دهد این گفته عادل درست است. سازوکار به این شکل است که اسپانسر نظرسنجی مبلغی را در ازای اینکه در برنامه حدود سه بار نامش آورده شود به صداوسیما پرداخت می‌کند نه به برنامه ٩٠. هزینه برگشت پیامک‌های ارسالی را نیز اسپانسر به شرکت مجری مسابقه پیامکی برنامه پرداخت می‌‌کند. درواقع در این بخش ریالی سود نصیب ٩٠ نمی‌شود و تعداد پیامک‌ها هم تأثیری در این فرایند ندارد. از طرفی هزینه‌ای که صداوسیما به ٩٠ پرداخت می‌کند، دقیقه‌ای است و قرارداد هم در ابتدای فصل بسته می‌شود و اسپانسر برنامه و تعداد پیامک‌ها نقشی در بودجه ٩٠ ندارد.
منتقدان عادل چه کسانی هستند؟ 
حدود ١٠ سالی است ٩٠ بخش نظرسنجی پیامکی را به برنامه‌اش اضافه کرده است و همیشه هم شرکت‌کنندگان‌ میلیونی داشته، اما مشخص نیست چرا در چند هفته اخیر روی این موضوع انگشت گذاشته‌اند. عادل تأکید دارد ریالی از هزینه هر «اس‌‌ام‌اس» به برنامه‌اش نمی‌رسد. از طرفی باید از افرادی که با این موضوع مخالفند پرسید چرا ٩٠ باید به اپراتورهای تلفن سود برساند، چه تفاوتی بین برنامه این دوشنبه‌شب با نظرسنجی انتخاب بهترین دفاع راست در هفته قبل وجود داشت؟ در هر دو برنامه‌، میلیون‌ها نفر شرکت کردند و بنا بر گفته فردوسی‌پور، از هیچ‌یک از برنامه‌ها هم ریالی به ٩٠ نرسیده است. جو ایجادشده نشان می‌دهد فردوسی‌پور برخلاف سال‌های قبل در حال حاضر رقیبان زیادی پیشِ‌روی خود می‌بیند. باید رقابت‌های صنفی را انگیزه انتقادهای کنونی دانست. به‌نظر می‌رسد کار برای عادل سخت‌تر از گذشته شده است.
منبع: روزنامه شرق
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ