مقایسه قدرت نظامی کره شمالی و کره جنوبی

0

جهان بار دیگر شاهد رژه نظامی کره شمالی خواهد بود. رهبر کره شمالی این بار به دلیل هفتادمین سالگرد تاسیس حزب کارگر قدرت نمایی خواهد کرد. 

به گزارش از سی ان ان، کره شمالی به «سونگونِ» یا همان رویکرد نظامی خود به اداره حکومت می‌بالد. امروز ۱۰ اکتبر مصادف هفتادمین سالگرد تاسیس حزب کارگر کره شمالی است و به همین خاطر شاهد رژه نظامی دیگری در کره شمالی خواهیم بود. رژه‌هایی که از لحاظ نظامی بیش از هر کشوری برای کره شمالی خط و نشان می‌کشد.

پیونگ یانگ خود را برای برگزاری مراسم باشکوهی آماده کرده است. رژه‌های پیشین در ابعاد کوچک‌تری برگزار می‌شد و این رژه جزو بزرگترین رژه‌های نظامی تاریخ کره شمالی خواهد بود. 

این سالگرد البته یکی از مهمترین تعطیلات فرخنده‌ی کره شمالی محسوب می‌شود که با ارائه دستاوردهای نظامی و علمی گرامی داشته می‌شود. بر اساس گفته‌ها، کره شمالی یک راکت دوربرد و یا یک ماهواره در این رژه پرتاب خواهد کرد. ایالات متحده و کره جنوبی اما در اظهاراتی گفته‌اند که هدف اصلی پیونگ‌یانگ، آزمایش یک موشک دوربرد بالستیک است. 

تصاویر هوایی نشان می‌دهد که صدها خودروی زرهی به همراه هزاران سرباز در محل رژه حاضر شده‌اند و قرار است آن‌ها که آن‌ها در خیابان‌های پیونگ یانگ حاضر شوند. 

مردم کره شمالی زندگی در کره شمالی زندگی در کره جنوبی رهبر کره شمالی

کره شمالی از نظر نظامی پیشرفت‌های چشمگیری را در سالیان اخیر داشته است. از این رو، کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی، قصد دارد رسانه‌های بین‌المللی و البته میهمانان خارجی خود را شگفت‌زده کند. 

حال این سوال مطرح می‌شود که کره شمالی از نظر نظامی تا چه اندازه قدرتمند است؟ سوالی که ملکه ذهن مقامات و مردم کره جنوبی شده است. 

مردم کره شمالی زندگی در کره شمالی زندگی در کره جنوبی رهبر کره شمالی

موسسه بین‌المللیِ مطالعات استراتژیک Military Balance (2015)

ارتشی بزرگ، اما تشنه 
جمعیت ۲۵ میلیون نفریِ کره شمالی تنها یک دوم جمعیت همسایه جنوبی آن است، اما این مسئله باعث نشده که این کشور تشکیل ارتشی بزرگ را از خود سلب کند. 

کره شمالی بیش از ۱٫۲ میلیون نفر نیروی فعال و حدود ۷٫۷ میلیون نفر نیز در فهرست رزرو خود دارد. این ارتش عظیم باعث شده تا کره شمالی یکی از بزرگترین نیروهای زمینی بین ارتش‌های جهان را در اختیار داشته باشد. نیروهای کره شمالی از ۲۰۰ هزار سرباز شبه نظامی آموزش دیده نیز بهره می‌برد که در صورت نیاز می‌توانند به نیروهای فعال اضافه شوند. یکی از مشکلات سربازان کره شمالی دستمزد پایین آن‌ها است. مسئله‌ای که باعث شده آن‌ها حضوری فعال در بازار سیاه داشته باشند. 

مردم کره شمالی زندگی در کره شمالی زندگی در کره جنوبی رهبر کره شمالی

سوالی دیگر در اینجا مطرح می‌شود: ارتش کره شمالی برای کدام هدف می‌جنگد؟ اگر این سوال را در مورد ارتش کره جنوبی مطرح کنیم، پاسخ ملموس‌تری را خواهیم شنید، چرا که مردم کره جنوبی در طول ۷۰ سال گذشته، کشور خود را از فقر خارج کرده و آن را به یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان بدل کرده‌اند. 

توانایی‌های هسته‌ایِ نامشخص 
توان نظامی کره شمالی بالا است و آن‌ها می‌‎توانند سئول، پایتخت کره جنوبی، را هدف قرار دهند. علاوه بر توان موشکی، کره شمالی از توان هسته‌ای بالایی نیز برخوردار است. البته اطلاعات دقیقی از میزان قدرت هسته‌ای کره شمالی در دست نیست.

مردم کره شمالی زندگی در کره شمالی زندگی در کره جنوبی رهبر کره شمالی
نیروی هوایی می‌تواند پاشنه آشیل کره شمالی باشد

مقامات بلندپایه ایالات متحده آمریکا از جمله بیل گورتنی، فرمانده پدافند هوا و فضا آمریکای شمالی، می‌گوید: «آن‌ها [کره شمالی] می‌توانند سلاح اتمی خود را روی یک موشک سوار کنند و آن را به سمت آمریکا شلیک کنند.» 

چیزی که مشخص است که این است که کره شمالی برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفته است. 

مردم کره شمالی زندگی در کره شمالی زندگی در کره جنوبی رهبر کره شمالی
 
نیروی هوایی کره شمالی شاید پاشنه آشیل آن باشد. نیروی هوایی کره شمالی از نظر اندازه با نیروی دفاعی کره جنوبی برابری می‌کند، اما بسیار قدیمی است. البته توان نیروی دریایی کره شمالی به لطف زیردریایی‌هایی که در اختیار دارد از کره جنوبی بیشتر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ